Årsplan Åsgårdstrand barnehage

2 Evaluering og vurdering av fjorårets årsplan

Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres, vurderes og evalueres ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplanen for barnehagen (Rammeplan, 2017).  

Fokusområdene fra Handlingsplan for Hortensbarnehagen er:

  • Psykososialt barnehagemiljø 
  • og Leke- og læringsmiljø 

 

Ut fra målene i handlingsplanen for Hortensbarnehagen hadde vi i dette barnehageåret valgt å ha fokus på følgende:

Alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø

  • Handlingsveilederen om Psykososialt barnehagemiljø implementeres

 

Alle barn lærer i et lekende fellesskap.

  • Alle barn møter kreative, inspirerende og mangfoldige leke- og læringsmiljøet. 
  • Alle barn får støtte i sin språkutvikling og kommunikative uttrykk

 

Barnehageåret 2023-2024 har vi hatt et godt samarbeid med Åsgården skole og SFO, hvor skolestarterne har vært på besøk gjennom hele året. Vi ser at det gir barna en god overgang, og skolen og SFO opplever at barna er trygge når de begynner på høsten.

Kompetanseløftet og Rekomp med «Flyt i lek» og inkludering som overskrifter, har vært en rød tråd i arbeidet vårt. Vi har utviklet lekemiljøene våre både ute og inne, og i samarbeid med barna endret rommene våre fortløpende. Vi ser at leken har utviklet seg, og de voksne er mer engasjert i leken med barna. Med prosjektarbeid som arbeidsmåte, opplever vi at alle barna er inkludert og at alle kan delta der de ønsker. Prosjektene i år begynte med utgangspunkt i en bok som handlet om en mus som ville finne nye venner. Utover året har prosjektene endret seg etter hva barna har vært opptatt av på avdeling, men musa og vennskap har blitt med hele veien. Vi ser at barna ofte er veldig engasjert i prosessene når vi har prosjektarbeid, og at det endelige resultatet eller produktet ikke er så viktig. Det er i prosessene at læringen skjer, og også der leken utvikler seg. Vi ser at vi må bruke god tid når vi jobber i prosjektene. For å få med barnas innspill og progresjon i lek og læring, må vi ta oss tid til å jobbe med den pedagogiske dokumentasjonen. Vi må tørre å ta et skritt tilbake, og åpne opp for det uventede og ukjente. Vi må være undrende sammen med barna, være i prosess og ikke la oss presse til å haste videre med neste prosjekt eller tema.

På grunn av høyt sykefravær i året som har gått, har det vært lite møtevirksomhet. Det har vært krevende i forhold til planlegging, men allikevel har det vært godt driv på avdelingene. Det har vært lite tid til refleksjon rundt fagstoff og dilemmaer, noe vi håper vi får mer tid til neste barnehageår. Fokusområdene våre stiller krav til oss i barnehagen, det skaper fellesskap blant barn og voksne, gir oss faglig tyngde og lar oss hele tiden være i endring som en lærende organisasjon.

Vi har begynt et arbeid rundt Alternativ og Supplerende Kommunikasjon (ASK). Dette arbeidet fortsetter neste barnehageår, der vi skal øve og lære mer tegn til tale og bruke mer bilder og konkreter, for å bidra til at alle barn skal få mulighet til å delta og sette ord på sine meninger og følelser.

Dette året har vi vært mer på tur, både avdelingsvis og på tvers, og har brukt gymsalen på skolen mye.

Foreldreundersøkelsen viser at barn og foreldre trives, selv om deltagelsen var noe lav. Det skal vi forbedre. Det viktigste for oss er den daglige kontakten, og samtalene vi har underveis i året.