Årsplan Åsgårdstrand barnehage

6 Barnehagen som pedagogisk virksomhet

Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Barn og foreldre har rett til medvirkning i disse prosessene. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. For å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen (Rammeplan, 2017).

Planlegging 

Planlegging av barnehagens virksomhet er avgjørende for at kvaliteten på arbeidet gjøres så godt som mulig. Planleggingen skal ta utgangspunkt i lovverk og 
forskrifter som gjelder for barnehagens drift, samt barnehagens overordnede 
målsetninger i Handlingsplan for Hortensbarnehagen
Åsgårdstrand barnehage har valgt å konkretisere innholdet i årsplan og månedsbrev. I tillegg blir enkeltaktiviteter planlagt i fellesskap og avdelingsvis.  

Barn skal medvirke i planleggingen gjennom dokumentasjon og vurdering. Dette gjøres via samtaler i barnemøter, men også i uformelle samtaler rundt hverdagsaktiviteter. Barna uttrykker seg også gjennom andre måter enn talespråket. Derfor må personalet være observante for deres uttrykk, interesser og tilnærminger slik at også barnas nonverbale språk blir hørt. Det legges vekt på demokratiske prosesser som skal gjenspeile det samfunnet vi lever i. 
Personalet i Åsgårdstrand barnehage skal sammen med barn og foreldre vurdere 
innholdet i barnehagehverdagen. Vurderingsarbeidet er avgjørende når det gjelder å fornye organisasjonen og barnehagens innhold. Vi skal alltid ha fokus fremover! Dette sikrer vi ved å se tilbake på vårt arbeid, og ta lærdom av det.  

For å kunne utvikle oss i retning av å skape en meningsfull hverdag for alle barn i barnehagen må personalet sammen med foreldrene, representert gjennom Samarbeidsutvalget, gjøre vurderinger på en systematisk rettet måte. 

Vurdering  

Hensikten med vurderingsarbeid er å etterse at barnehagen arbeider i tråd med de retningslinjer som er gitt i Rammeplan for barnehage, og i hvilken grad den når sine mål og hvorfor. Systematisk vurdering danner grunnlaget for barnehagen som lærende organisasjon. På avdelingsmøter, pedagogmøter, fagarbeider/assistentmøter, personalmøter og planleggingsdager, drøfter og vurderer personalet kontinuerlig sider ved barnehagens innhold og organisering. Gjennom vurdering og refleksjon over praksis kan vi forbedre og utvikle arbeidet vårt. Vi ønsker gjennom dokumentasjon å tilnærme oss barns perspektiv og utvikle praksis på bakgrunn av dette. På denne måten ligger vurdering til grunn for videre planlegging. Barna skal være med på vurderingsarbeidet. Vi har en egen plan for evaluering av barnehagens arbeid gjennom året. Evalueringen skal være skriftlig og si noe om hvordan både barn og voksne har opplevd hele prosessen; planlegging, gjennomføring og etterarbeid. 

Dokumentasjon 

Barnehagen skal gjennom bilder, tekst og eventuelt video/lydopptak dokumentere det arbeidet som skjer i hverdagen. Denne dokumentasjonen er viktig som grunnlag for refleksjon blant personalet og i samarbeid med barna, slik at de får god forståelse for deres egen utvikling og læring. Dokumentasjon er en god måte å vise foreldre og samfunn ellers, all den gode utviklingen som skjer i barnehagen og hva vi står for. 

I Åsgårdstrand barnehage dokumenterer vi arbeidet som skjer, barnas utvikling og 
læring blant annet gjennom bilde- og tekstdokumentasjon på avdelingene, skriftlige 
vurderinger av perioden i periodeplaner og dokumentasjon av prosjektarbeid. 
Det skjer mye dokumentasjon av barnehagens innhold gjennom den daglige 
kontakten med foreldrene i hente- og bringesituasjoner. 

Tilrettelegging av det allmennpedagogiske for barn som trenger ekstra støtte

Alle avdelinger har barn som trenger en form for tilrettelegging. Det er ofte språk, sosialt samspill, motorikk og lekekoder barn trenger støtte til. Avdelingene organiserer barna i mindre grupper, der vi gjennom lek, munnmotorikk eller spill øver på ulike ferdigheter. Lek og fysisk aktivitet er en del av hverdagslivet i barnehagen, vi øver på grov –og finmotoriske bevegelser like godt ute i naturen, som inne i barnehagen. Mange barn liker å sitte “rundt bordet” aktivitet, da øver vi oss ofte på turtaking, samarbeid og være felles om det ene.