8 Barnehagens arbeidsmåter
Barnehagens arbeidsmåter
Arbeidsmåtene i barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning og gi barn mulighet for medvirkning. Arbeidsmåtene i barnehagen skal stimulere til nysgjerrighet og undring, og barna skal gis muligheter til å uttrykke seg på forskjellige måter (Rammeplan, 2017).
Barnehagens arbeidsmåte er i stor grad tverrfaglig og helhetlig. Fagområdene vil derfor sjeldent eller aldri arbeides med isolert, men ha glidende overganger. Planlegging over flere år, med utgangpunkt i Handlingsplan for Hortensbarnehagen, skal ivareta progresjon og utvikling i arbeidet med barna.
Prosjektarbeid med barn
Helhetlig og tverrfaglig prosjektarbeid er barnehagens arbeidsmåte. Når vi jobber med
prosjekt tar vi utgangspunkt i det barna er opptatt av. Det krever at personalet er
lyttende og observante i sin omgang med barna. Vi må gripe fatt i det barna undrer seg over og bygge videre på det. Sammen med barna skal vi forske og lære. Gjennom prosjektarbeid innlemmes alle fagområdene i større eller mindre grad. Når vi jobber med prosjekt vet vi ikke hvor vi ender eller hvor lenge det vil vare, og underveis i prosjektet evaluerer vi sammen med barna. Det er barnas interesse og engasjement som avgjør hvilken retning prosjektet går. Prosjektarbeidet skal ha preg av lek, undring og kreativitet. Prosjektarbeidet skal være synlig på avdeling i form av dokumentasjon. Det kan være bilder, formingsaktiviteter, tekster eller lignende.
Pedagogisk dokumentasjon
Pedagogisk dokumentasjon handler om å gjøre barns læring synlig. Det er en metode hvor personalet tilegner seg kunnskap om hvordan barn lærer og utvikler seg. Arbeidsmåten kobler verdier og praksis med pedagogiske teorier.
Observasjoner personalet gjør dokumenteres og deles med både barn og voksne, slik at det er mulig å samtale om det de ser. Refleksjonene fører til ny forståelse og tolkninger som bidrar til at personalet tar valg på vegne av eller sammen med barna. Slik skapes det i fellesskap en progresjon i barnehagens praksis og innhold.
Arbeidet i barnehagen dokumenteres med bilder, tekst og film, og dokumentasjonen blir pedagogisk når den er utgangspunkt for drøfting og refleksjon blant personalet. I refleksjon rundt dokumentasjonen, vil personalet for eksempel kunne finne svar på hva som interesserer barna mest, hvilke strategier barna bruker, hvordan barna inspirerer hverandre og hva barna prøver å forstå. Videre kan det drøftes hva de voksne ble opptatt av i situasjonen og hvordan barna kan utfordres videre med nytt materiell eller nye perspektiver. Barna er delaktige i refleksjon rundt dokumentasjon, og personalet er opptatt av hva barna tenker og mener. Slik henger pedagogisk dokumentasjon sammen med barns medvirkning; barn ses som kompetente med evne og vilje til å utforske, leke og lære.
Barnehagens digitale praksis
I Åsgårdstrand barnehage har vi ulike digitale verktøy som brukes i det pedagogiske
arbeidet. Smarttv, Pc, skriver, kamera, lysbord, iPad og projektor er verktøy som brukes
av barn og voksne. Digitale verktøy brukes på enkle eller mer avanserte måter, ut ifra barnas alder og modning.
Barna kan for eksempel skrive og tegne på pc, søke informasjon på internett, skanne egne tegninger, ta bilder, skrive ut og lage animasjonsfilm. Personalet ser at digitale verktøy kan være en kilde til opplevelse, glede og mestring, samt til sosialt fellesskap. Videre kan digitale verktøy være nyttige i den forberedende lese- og skriveopplæringen, i språk- og begrepsutvikling, i formidling av kultur og verdier, i arbeidet med pedagogisk dokumentasjon og i ivaretakelsen av barns medvirkning. Barnehagen har ansatte (digitalister) som deltar i kursing i bruk av ulike programmer de kan bruke med barna. Et eksempel er iMovie, der barn og voksne kan ta bilder og film, for deretter å sette det sammen. Det kan brukes i forbindelse med prosjektarbeid, og er en fin måte å få gode samtaler rundt det vi opplever og lærer sammen.
ASK
ASK står for alternativ og supplerende kommunikasjon. ASK er en fellesbetegnelse for de tallrike uttrykksmåter og kommunikasjonsmåter et barn kan kommunisere på og med dersom talespråket ikke er tilstrekkelig. Det kan være alt fra mimikk, kroppsspråk, peking, lyder, norsk med tegnstøtte og PCS symboler/tematavler. I vår barnehage bruker vi konkreter, bilder, norsk med tegnstøtte i ulik grad på avdelingene og tematavler. ASK er for noen barn avgjørende for at deres stemme skal bli hørt. Språket er tankens redskap og når man ikke benytter seg av verbalt språk, vil ASK være viktig for barnas kognitive utvikling. ASK læres som språk, brukes som språk, oppleves som språk og føles som språk. Barnehagen vil dette barnehageåret ha ekstra fokus på tegn til tale. Alle ansatte vil kurses gjennom året.
Progresjon
Progresjon betyr utvikling og fremskritt. Barna skal få mange og konkrete erfaringer som bygger opp fysiske og språklige ferdigheter og sosialt samspill. Alle barn skal få lov å kjenne på mestringsfølelse og oppleve fremgang ut fra deres behov og utvikling.
I barnehagen vår oppdager, følger vi opp og utvider det barna allerede er opptatt av. Vi planlegger og tilrettelegger for alle barn, og bidrar til at alle barn får mestringsopplevelser. Vi legger til rette for fordypning, gjenkjennelse og gjentagelse og tilrettelegger for nye opplevelser og erfaringer. Vi er bevisste på bruk av materialer som bøker, leker og utstyr og at det er tilgjengelig for barna.