7 Barnehagens fagområder
Barnehagens syv fagområder skal sees i sammenheng og være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Arbeidet med fagområdene skal bygge på lek, nysgjerrighet og kreativitet. Det skal arbeides tverrfaglig og helhetlig (Rammeplan, 2017).
Kommunikasjon, språk og tekst
I barnehagen jobber vi med språkstimulerende aktiviteter som høytlesing, samtaler,
barnemøter, sang, rim og regler, spill, dagens ord, tekstskaping, eventyr og dramatisering. Gjennom språket setter vi ord på følelser, og det er et redskap til å løse konflikter. Språket brukes mye i rollelek, med og uten en voksen. Vi jobber med ASK, begrepsforståelse, vi utforsker og gjør oss kjent med bokstaver. Barnehagen tilbyr et mangfold av bøker, bruker konkreter og ulike språkpakker.
Kropp, bevegelse, mat og helse
HOPP, helsefremmende oppvekst, er blitt en del av hverdagen. Barna har HOPP på egen avdeling, men også på tvers av avdelinger. HOPP handler om at alle barn skal være i balanse; de skal være i bevegelse, men også ha mulighet for ro og hvile.
Barna i vår barnehage deltar i ulike fysiske aktiviteter som gymsal, tur, hoppleker, natursti, hinderløyper, disko og sangleker. Vi har samlinger om helse og om hva som er bra for kroppen, og med skolestarterne snakker vi også om kroppen og egne grenser.
Barnehagen legger opp dagen slik at det skal være rom for både lek, aktivitet, søvn og hvile.
Vi har et sunt kosthold, hvor innkjøpslista er satt sammen av kommunens ernæringsfysiolog. Det blir servert varmmat en gang i uka, grønnsaker, frukt, brød og knekkebrød. Barna er med på å telle opp dekketøy, skjære frukt og forberede lunsjmåltidet. Hortensbarnehagen har et mål om å servere stadig mer økologisk mat, per nå skal 15% av maten vi serverer være økologisk.
Kunst, kultur og kreativitet
Åsgårdstrand er en kunstnerby, og det ønsker barnehagen å gjenspeile ved å ha kunst, kultur og kreativitet som tema gjennom året. Med utgangspunkt iblant annet Munchs bilder jobber vi i kreative prosesser. Vi bruker ulike materialer og uttrykksformer, og oppmuntrer barna til å bruke fantasi og skaperglede. Vi uttrykker oss gjennom drama, musikk og dans. Vi lar oss inspirere av ulike kulturer som finnes i barnegruppene, og lærer om samisk kultur. Vi bruker gjerne materialer fra naturen, eller fra gjenbruk. Hvert år har avdelingene en liten utstilling med alt det kreative som har blitt til gjennom året.
Natur, miljø og teknologi
Vi går mye på tur, enten med hele barnegruppa eller med mindre grupper. På turene blir vi kjent med naturen og endringen i årstidene. Når vi går på tur, er vi opptatt av å ikke legge igjen for mye spor etter oss. Vi plukker gjerne med oss andres søppel. Vi bruker I-Pad og datamaskin når vi lurer på noe, og kamera når vi er ute på tur. Både barn og voksne tar bilder. Bildene blir brukt til informasjon på veggene, dokumentasjon og som utgangspunkt for undring og prosjektarbeid. Noen avdelinger har laget film ved hjelp av I-Pad, og noen har laget bok med bilder som barna har tatt.
Antall, rom og form
I fagområdet Antall, rom og form lærer vi om førmatematiske begreper. Vi teller og blir kjent med tallsymbolene. Vi har konstruksjonslek og ser på ulike former og størrelser. Vi spiller spill, vi sorterer og ser på mønster. Vi lærer om mengder, og vi måler og veier. Vi snakker om romforståelse og avstander.
Etikk, religion og filosofi
I Åsgårdstrand barnehage er vi opptatt av mangfold. Vi snakker med barna om verdien av likheter og ulikheter, og om hvordan vi skal være mot hverandre. Vi er opptatt av at alle skal føle seg inkludert, og undrer oss sammen om små og store hendelser i barnehagen og samfunnet rundt oss.
Vi markerer høytider som jul og påske, og andre viktige merkedager som hører med i en mangfoldig barnegruppe. Vi snakker om tradisjoner og forskjellige levesett, og forsøker å gi barna forståelsen for verdien av dette. Vi ønsker å skape interesse og toleranse, og ikke minst respekt for menneskene rundt oss.
Nærmiljø og samfunn
Barna i Åsgårdstrand barnehage skal bli kjent med nærmiljøet vårt, gjennom turer og samarbeid med institusjoner som Åsgården skole, Universitetet, biblioteket og sykehjemmet.
Vi går på turer til skog og strand, og tar bussturer ut av Åsgårdstrand. Noen avdelinger går på tur og ser hvor hvert barn bor. Vi øver på å ferdes i trafikken.
Vi ønsker å gi barna tilhørighet til kommunen vår, og lære dem om kultur og tradisjoner. Munch og kunstnerbyen er sentralt i dette arbeidet. Vi gir barna like muligheter, uavhengig av kjønn, og jobber mot fordommer. Vi tar opp og snakker om barns rettigheter, menneskerettigheter og markerer FN-dagen hver høst.
Trafikksikker kommune - Systematisk arbeid for et tryggere lokalmiljø
Horten kommune er en trafikksikker kommune. Barnehagen har egen plan for hvordan vi skal ivareta trafikksikkerheten rundt barnehagen og på tur. Overgangen fra å bli passet på til å bli en selvstendig trafikant tar mange år og krever god veiledning og støtte. Trafikkopplæring for barn må foregå på mange plan. Det handler om å utvikle både kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Barn trenger blant annet å øve opp syn, hørsel og motoriske ferdigheter for å bli oppmerksom på og håndtere trafikkens utfordringer og farer. Kunnskapen må bygges opp gradvis og starte med nære og kjente. Trafikksikkerheten snakkes om og øves på når vi er på tur.
For de kommunale barnehagene betyr trafikk at:
· Trafikkregler og trafikksikkerhet er alltid i fokus når vi ferdes ute i trafikken - De voksne skal være gode rollemodeller for barna i trafikken.
· Alle barna har refleksvester når vi ferdes i trafikken. Telefonliste og førstehjelpsutstyr bringes med på turer.
· Bestilte busser har setebelter og er godkjente for å transportere barnehagebarn
· Vi har rutiner for hva vi gjør ved eventuelle skader/ ulykker.