Årsplan Åsgårdstrand barnehage

5 Barnehagens formål og innhold

Barnehagens innhold skal være allsidig, variert og tilpasset enkeltbarnet og barnegruppen. I barnehagen skal barna få leke og utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. Arbeidet med omsorg, lek, læring, danning, sosial kompetanse og kommunikasjon og språk skal ses i sammenheng og samlet bidra til barns allsidige utvikling. Barns medvirkning skal være et bærende prinsipp i planlegging, gjennomføring, vurdering og evaluering av barnehagens innhold (Rammeplan, 2017).

Omsorg

Voksne skal være gode rollemodeller gjennom hele barnehagedagen og være bevisst sine handlinger, holdninger, væremåter og verdier. Voksne skal legge til rette for at barn knytter relasjoner til personalet og hverandre. Vi skal støtte og oppmuntre barn til å vise omsorg for andre, og til selv å kunne ta imot omsorg. Omsorg er et grunnleggende element i menneskers liv, og for barns trygghet og trivsel. Omsorg, sammen med anerkjennelse er også et sosialt behov vi mennesker har for å kunne omgås andre, og for å kunne fungere i sosiale sammenhenger. Det å være gode medmennesker og vise at vi bryr oss, danner oss til det mennesket vi er og kommer til å bli.  

Omsorg og læring henger tett sammen. Omsorg og trygghet er en forutsetning for at barn lærer. Kvaliteten på samspillet barna imellom, mellom barn og voksne, og voksen-voksen er avgjørende for kvaliteten på læringen.  

Lek og Læring

Barnas lek og læring må ses i en sammenheng; barn lærer når de leker og leker når de lærer. Gjennom lek oppstår vennskap, og i samspillet med lekevenner legges grunnlaget for barnas sosiale kompetanse. I leken lærer barna å ta hensyn til andre og å vise empati, samtidig som de lærer hvordan de kan hevde seg. Barna regulerer følelser gjennom leken, og de øver på konfliktløsning. I leken lærer barn språk og motoriske ferdigheter.  

I vår barnehage prioriterer vi mye tid til barnas lek, og personalet er bevisste på hvordan det legges til rette for lek gjennom organisering av rom og lekemateriell. Barna leker fordi det er gøy, og vi ser på leken som den viktigste aktiviteten for barn. Barn som ikke mestrer leke-kodene, får hjelp av voksne til å komme med i lek. Gjennom observasjon fanger vi opp barn som trenger veiledning og støtte i leken.  

Vi ønsker at barna skal møte et miljø som innbyr til lekeglede, utforsking, mestring og læring. Lekemiljøene skal være inspirerende og varierte.

Medvirkning

Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagehverdagen

Barnehagen skal ivareta barns rett til medvirkning, jf. barnehageloven § 1 og 3, Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon art nr. 12. Medvirkning handler om å bidra, delta og påvirke sin egen hverdag i barnehagen. Dette er et godt grunnlag for videre utvikling til å bli sosiale mennesker i et demokratisk samfunn. Barnas medvirkning må sees i sammenheng med barnets alder og forutsetninger.

Medvirkning handler om å la barn være deltakende ut fra de forutsetninger de har. Det handler om å inkludere dem og gi dem mulighet til å være med og påvirke. Det krever at personale er bevisst på hvordan de lar barn være deltakende i hverdagen. For å få til dette må vi være til stede i barnas lek og oppdagelser, og vi må undre oss sammen med barna slik at vi får innblikk i hva som engasjerer dem. Det er viktig for at personalet skal kunne legge til rette for og ta med barnas innspill inn i barnehagehverdagen og i planene. I denne prosessen bruker vi bilder, samtaler, praksisfortellinger og observasjoner sammen med barna for å kunne hjelpe barna til å bli bevisst deres medvirkning.

Danning

I Åsgårdstrand barnehage er vi opptatt av gode relasjoner mellom barn og voksne i lek og læring, noe som er forutsetningen for barnets danning. Danning handler om hvordan mennesker stadig endrer seg i møte med omverden. 

I danningsprosessen utvikler barnet evne til å reflektere over egne handlinger og væremåter. Danning handler mye om synet på barn og det er vesentlig at barna blir sett på som likeverdige individer. 

Det er vårt ansvar å legge til rette for at barn i størst mulig grad utvikler relasjonskompetanse. Barnegruppa skal preges av at alle barn trives, blir møtt med likeverd og har en lekevenn. 

Relasjonskompetanse handler om å kunne kommunisere og samhandle godt med barn og voksne i ulike situasjoner. I relasjonskompetanse inngår ferdigheter som danner en helhet i barns samspill, som for eksempel selvfølelse, empati, prososial adferd, selvhevdelse og selvkontroll. Evne til å kommunisere med andre, både kroppslig og verbalt, er sentralt for hvordan barn lykkes og trives i det sosiale fellesskapet. Barns evne til å etablere vennskap henger i stor grad sammen med den sosiale kompetansen deres.  

Kommunikasjon og språk

Kommunikasjon og språklig kompetanse er nødvendig for å forstå omverdenen, bygge relasjoner, kommunisere og samhandle med andre. Alle hverdagens aktiviteter og opplevelser gir barna gode muligheter til å være språklig aktive. De mest språkgivende aktivitetene er samtale rundt tekst/bok, musiske aktiviteter, allsidig lek og gode samtaler.

Barna kommuniserer seg imellom med kroppsspråk, mimikk og ord. Barn og voksne kommuniserer om det som skjer, det de gjør og opplever. I leken bruker barna både verbal og non-verbal kommunikasjon. De uttrykker tanker, følelser, ønsker, spiller roller, planlegger, diskuterer og argumenterer. De håndterer konflikter og inngår i relasjoner. 

I vår barnehage legger vi vekt på å skape ett godt språkmiljø og oppmuntrer til samtaler i små og store grupper. Barn og voksne har tilgang til ulike bøker til enhver tid, og vi bruker snakkepakker med konkreter for at alle barna skal få en helhetlig forståelse for det som blir lest for dem. Høytlesing er en del av hverdagen i vår barnehage. Forskning viser til at høytlesing gir en stor språklig gevinst ved at det styrker utviklingen av både talespråk, lese -og skriveferdigheter. Dette igjen gir økt lyst til å lese selv og videreutvikle gleden ved å lese senere i livet. I vår barnehage ønsker vi å gi barna godt planlagte og tilrettelagte høytlesing stunder, i tillegg til den spontane lesestunden. Barna skaper tekster rundt bilder sammen med de voksne, vi synger og vi blir kjent med bokstaver og tall.

Vennskap og fellesskap

Vennskap i barnehagen er viktig for barns utvikling. Leken er hovedkilde til barns læring, særlig tilegnelse av språk og sosial kompetanse. Vennskap er forebyggende mot mobbing og gir en følelse av identitet og tilknytning.  Voksne må være gode og trygge rollemodeller. Lekende voksne kan invitere barn med i lek og gjøre barn tryggere på å bli med i lek. I et godt lekemiljø er det enklere for barn å knytte vennskapsbånd.  

For alle barn, og spesielt de yngste, er det viktig med en trygg tilknytning til de voksne. Vi er på gulvet sammen med barna.

Vi leker, synger, trøster, bekrefter og er til stede for de små. Etter hvert som barna blir trygge, utforsker de større deler av området og nærmer seg andre barn, og vennskap etableres. 

De eldre barna blir kjent og trygge i mindre grupper. Det blir lagt til rette for lek og aktivitet. Vi voksne er sammen med barna, leker, støtter, stimulerer, observerer og oppmuntrer til gode relasjoner barn imellom.