3 Barnehagens verdigrunnlag
Barnehagens verdigrunnlag
Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (Rammeplan, 2017).
Barnehagen skal formidle grunnleggende verdier som fellesskap, omsorg, likestilling og medansvar, og representere et miljø som bygger opp om respekt for menneskeverd og retten til å være forskjellige. Dagens barnehage gjenspeiler det mangfoldige samfunnet vi lever i, hvor vi respekterer andres forskjeller og har et ansvar for fellesskapets kvaliteter.
Åsgårdstrand barnehage skal være et godt sted å være. Alle skal føle seg velkommen og være en del av fellesskapet.
I barnehagen vår:
- Skal alle barn føle seg sett og anerkjent for den de er, og vi synliggjør den enkeltes plass og verdi i fellesskapet.
- Tilrettelegger vi for gode og varierte leke- og læringsmiljøer både ute og inne
- Har vi tilstedeværende voksne som starter leken, verner den og gir barna tid og rom til å videreutvikle den til sin egen
- Lager vi voksne tid og rom for å skape gode relasjoner. Hverdagen skal preges av nærhet, trygghet og god omsorg.
- Støtter vi barna i å finne gode løsninger, tar hensyn til deres meninger, viser respekt og lar barna medvirke i sitt eget liv og til å være seg selv
- Lytter vi, gir anerkjennelse og samtidig hjelper barna til å ha toleranse for andres valg og at det er greit å være forskjellige og ha ulike meninger.
- Legger vi til rette for felles erfaringer og synliggjør verdien av fellesskap.
- Har vi nulltoleranse for mobbing, og sikrer at barn har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø
Vi skal bruke verdigrunnlaget som et verktøy i en travel hverdag når vi står overfor utfordringer, og vi skal støtte hverandre med å synliggjøre verdigrunnlaget i hverdagen.
Barnehagens visjon, mål og fokusområder
Visjonen for Hortensbarnehagen er: Sammen for en bærekraftig oppvekst
I Handlingsplan for Hortensbarnehagen skal alle barnehagene arbeide med følgende fokusområder i løpet av 4 år (2022-2026):
| Psykososialt barnehagemiljø |
Mål: | Alle barn har en plass i fellesskapet | Alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø | Alle barn er robuste med tro på seg selv |
Kjennetegn på god praksis | · Vi legger til rette for lek i mindre grupper · Vi har systemer som sikrer hvert barns stemme · Vi skaper felles opplevelser som inspirasjon til lek | · Vi tilrettelegger for medvirkning gjennom prosjektarbeid · Vi skaper et inkluderende barnehagemiljø · Vi er barnas støttespillere · Vi lar alle barn få delta i store og små fellesskap · Vi har gode samtaler | · Vi har en autorativ tilnærming med fokus på trygger rammer · Vi støtter barn i deres følelsesregulering · Vi er trygge rollemodeller i å prøve nye ting, stille spørsmål og ta risiko |
| Inkluderende leke- og læringsmiljø |
Mål: | Alle barn lærer i et lekende fellesskap | Leken har gode vilkår for alle barn | Alle barn er en del av et rikt språkmiljø |
Kjennetegn på god praksis | · Vi bruker prosjektarbeid som metode · Vi er lydhøre, engasjerte og tilstedeværende voksne · Vi har kunnskap om hvordan vi tilrettelegger for et godt lekemiljø | · Vi har god kunnskap om vennskap og relasjoner · Vi utvikler fleksible lekemiljøer basert på barnas uttrykk · Vi bidrar til at barn får felles erfaringer slik at de kan være sammen med noen i leken · Vi er aktivt til stede fysisk og mentalt i lek med barna | · Vi har voksne som har god kunnskap om morsmålets betydning · Vi har kunnskap om alternativ og supplerende kommunikasjon som en naturlig del av et dynamisk språkmiljø · Vi har voksne som lytter til, tolker og forstår barns uttrykk |
Visjonen til Åsgårdstrand barnehage er: «Et godt sted å være, et godt sted å leke og lære»
Ut fra målene i handlingsplanen for Hortensbarnehagen har vi i dette barnehageåret valgt å ha fokus på følgende:
Alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø
Alle barn lærer i et lekende fellesskap
Alle barn er en del av et rikt språkmiljø
Vi ser at disse målene passer fint opp mot vår visjon, og vil være en rød tråd i vårt faglige og praktiske arbeid med barna. Under hvert mål er det kjennetegn på god praksis, som vi vil jobbe med i året som kommer.
Livsmestring og helse
Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller.
Noe av det viktigste som skjer i de første leveårene er at barnet lærer om seg selv, sin egenverdi, hvilke følelser de har, hvordan de kan være sammen med andre og hvordan de kan arbeide for å mestre ulike situasjoner og motstand. Mye av denne læringen skjer gjennom måten barnet blir møtt av andre. Personalet i barnehagen skal møte alle barn med åpenhet, varme og interesse og vise omsorg for hvert enkelt barn. Ved mobbing og krenkelser skal personalet håndtere, stoppe og følge opp dette.
For å styrke barns robusthet må barn bli sett, hørt og forstått for den de er og ikke hva de gjør. Barn må synliggjøres i gode situasjoner hvor de opplever noe positivt og lykkes, og trygges med forståelse i vanskelige og konfliktfylte situasjoner.
Bærekraftig utvikling
Vi jobber for at barna skal være selvstendige, trygge på seg selv, og ta egne valg. Barnehagen skal fremme verdier, holdninger og praksis for et mer bærekraftig samfunn. Personalet i barnehagen skal legge grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk handle etisk og vise solidaritet.
Vi ønsker at barna skal få gode opplevelser i naturen og bruker nærmiljøet som en viktig læringsarena. Det er et mål at barns naturopplevelser kan skape et videre engasjement for miljø og bærekraftig utvikling. Respekten for liv og biologisk mangfold er grunnleggende. Personalet skal være rollemodeller og la barn møte naturen som en viktig forutsetning for liv, mat og helse.
Barnehagens oppgave er å arbeide for at barna skal få en forståelse for hva bærekraftig utvikling handler om. I vår barnehage har vi kildesortering, økologisk og kortreist mat og vi er opptatt av gjenbruk og forbruk. Når vi er på tur plukker vi søppel, og rydder opp etter oss.
I vår barnehage er fellesskap en stor del av hverdagen, vi er opptatt av at alle barn får like muligheter uavhengig av hvem de er og hva de kommer fra. Det er viktig at barnehagen som samfunnsinstitusjon utjevner sosiale forskjeller, og har fokus på alt vi har felles.