9 Barnehagens visjon, mål og fokusområder
Handlingsveileder for psykososialt barnehagemiljø
Hortensbarnehagen skal fremme et inkluderende leke- og læringsmiljø uten krenkelser og mobbing.
- Personalet i barnehagen skal sikre et godt samarbeid og tidlig involvering av foresatte om barnas psykososiale barnehagemiljø.
- Personalet i barnehagen skal arbeide forebyggende ved at det planlegges, tilrettelegges og gjennomføres et pedagogisk innhold som fremmer barnas mulighet for tilhørighet, trivsel og fellesskap.
- Barnehagene skal arbeide systematisk, målrettet og kontinuerlig for å sikre den enkelte ansattes mulighet til å øve, reflektere og utvikle sin kompetanse på et trygt og godt oppvekst-, leke- og læringsmiljø.
Rekomp
Horten kommune samarbeider med Universitetet i Sørøst Norge i prosjektet Rekomp. Rekomp står for Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage. Udir sier følgende om Rekomp; «Regional ordning skal bidra til at barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling. Den er et av flere virkemidler som skal sikre at alle barn får et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet». I Rekomp har Åsgårdstrand barnehage “Flyt i lek” som overordnet tema. Her reflekterer vi rundt barn og lek, og bruker praksisfortellinger som grunnlag. Vi bruker også aksjonsforskning, der vi prøver ut ulike måter å endre for eksempel hvordan vi voksne deltar i utelek.
Kompetanseløftet
Kompetanseløftet er et kompetanseløft på det spesialpedagogiske feltet, og skal bidra til at alle kommuner og fylkeskommuner har tilstrekkelig kompetanse tett på barna og elevene for å kunne forebygge, fange opp og gi et inkluderende pedagogisk tilbud til alle, inkludert barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging. (Udir)
Målet er at:
- Alle barn og elever opplever å få et godt tilpasset og inkludert tilbud i barnehage og skole
- Alle barn og unge skal få mulighet til utvikling, mestring, læring og trivsel uavhengig av sine forutsetninger
- Barnehager, skoler, PP-tjenesten og andre i laget rundt barnet må jobbe sammen for å få et inkluderende fellesskap
- Det pedagogiske tilbudet må tilpasses slik at alle får et best mulig utgangspunkt for læring og utvikling.
Dette innebærer at kommuner, fylkeskommuner og private eiere skal:
- Se det allmennpedagogiske og spesialpedagogiske tilbudet i sammenheng
- Ha samarbeidskompetanse for å kunne bygge et godt lag rundt barna og elevene
- Ha kompetanse på vanlige utfordringer, men også på sammensatte og relativt komplekse utfordringer
- Ha kompetanse til å se når det vil være nødvendig å hente inn spesialisert kompetanse og veiledning fra Statped.
I vår barnehage har vi allerede jobbet strukturert med dette over flere barnehageår, og vil fortsette arbeidet fremover. Vi har laget tiltak som blir fulgt opp med blant annet veiledning. Tiltakene er både på system og avdelingsnivå, og kan være alt fra hvordan innholdet er i våre møter til å dele opp i barna i mindre grupper.