11 Overganger
Overganger
Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet er trygt i barnehagen og i overgangene til nye arenaer. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn.
Kommunen har en overordnet plan for samarbeid og sammenheng barnehage, hjem og skole. Planen omfatter alle barn, foreldre, barnehager og skoler i Horten.
Når barnet begynner i barnehagen
Samarbeid mellom hjem og barnehage starter når det første brevet blir sendt ut til barnet som skal begynne i barnehagen. Barnehagen og foresatte avtaler besøk, informasjon og oppstart. Ofte er det 3-4 dager som brukes til å bli kjent med barn og foreldre. Vi avtaler individuelt når barna skal prøve seg litt alene. Det er gjerne lurt med litt kortere dager i starten. Alle foreldre får en bli kjent samtale med pedagog, der de forteller om sitt barn og får informasjon om barnehagen.
Overganger innad i barnehagen
1-2 åringene går først i småbarnsavdeling. Det året de fyller 3 flyttes de over på stor avdeling. For at overgangen skal bli så smidig som mulig har vi i en periode før sommeren, hvor barna som skal over på stor avdeling er på sin nye avdeling sammen med kjente voksne. Det er også samarbeid underveis i året, med grupper på tvers og felles turer.
Overgang fra barnehage til skole og SFO
Åsgårdstrand barnehage og Åsgården skole skal blant annet samarbeide om et
overføringsskjema som fylles ut sammen med foreldrene. At skolen får god informasjon om hvert enkelt barn før skolestart kan bidra til at skolen bedre kan legge til rette for et individuelt læringsløp allerede fra skolestart. Informasjon fra barnehagen sier noe om hva barnet kan og mestrer og hva det kan trenge særskilt støtte til. Barnehagen kan også gi skolen informasjon om hva barna har opplevd, lært og gjort i barnehagen. Barnehagen kan kun gi informasjon om enkeltbarn med foreldres samtykke.
Det siste året barna går i barnehagen kalles de skolestartere. Vi samarbeider med
Stifinneren barnehage, og har jevnlige treff. I skolestartergruppa blir barna kjent med hverandre, de får mange gode opplevelser, lek og turer sammen og de driver med ulike skoleforberedende aktiviteter i Trampoline-boka. Mot slutten av barnehageåret er skolestarten et naturlig tema og vi prøver å hjelpe barna til å få en god avskjed med barnehagen og glede seg til å begynne på skolen. Alle skolestartene er jevnlig på besøk på SFO gjennom hele barnehageåret. Vi har en samarbeidsplan med Åsgården skole for overgang barnehage-SFO-skole.