Årsplan Bjørnestien barnehage

6 Barnehagen som pedagogisk virksomhet

PEDAGOGISK VIRKSOMHET

«Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Barn og foreldre har rett til medvirkning i disse prosessene. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. For å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen» (Rammeplan 2017).

Bjørnestien jobber kontinuerlig med planlegging, vurdering og dokumentasjonsarbeid. Dette gjøres på planleggingsdager, på personalmøter, på ukentlige utviklingsmøter på avdelingene og på andre møtearenaer i barnehagen. I tillegg jobber vi med planlegging, vurdering og dokumentasjon sammen med barna gjennom prosjektarbeid og pedagogisk dokumentasjon. Hele personalet deltar i arbeidet med årsplanen, som er utgangspunkt for vårt pedagogiske arbeid. Gjennom kontinuerlig vurdering og refleksjon over praksis kan vi forbedre og utvikle egen væremåte og praksis, samt utvikle vår evne til å ta barnas perspektiv.

 Planlegging, vurdering og dokumentasjon

Det er avdelingens utviklingsmøte som er personalets hovedarena for utviklingen av det pedagogiske arbeidet og for kompetanseheving i personalgruppa. Møtene planlegges og gjennomføres med agenda og referat og skal ha en rød tråd fra barnehagens årsplan. På disse møtene blir vår pedagogiske praksis gjenstand for refleksjon, og på den måten blir det en kontinuerlig utvikling. Gjennom refleksjon over egen praksis kan vi utfordre vår forståelse, holdninger og væremåte i møte med barna og på denne måten utvikle barnehagen som lærende organisasjon. Vi mener at ved å diskutere vår egen praksis kan vi legge til rette for enkeltbarnets og barnegruppas trivsel og utvikling. Vi er opptatt av at det ikke er bare vår fortolkning som skal komme frem i vurderingsarbeidet, men at barnas erfaringer og synspunkter skal ligge til grunn når vi vurderer barnehagens praksis.