7 Barnehagens arbeidsmåter
ARBEIDSMÅTER
«Arbeidsmåtene i barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning og gi barn mulighet for medvirkning. Arbeidsmåtene i barnehagen skal stimulere til nysgjerrighet og undring, og barna skal gis muligheter til å uttrykke seg på forskjellige måter» (Rammeplan 2017).
Prosjektarbeid – pedagogisk dokumentasjon
Prosjektarbeid er vår arbeidsmåte og væremåte sammen med barna i barnehagen. Dette barnehageåret har vi valgt å ha SKOGEN som felles, overordnet utgangspunkt for prosjektarbeid i hele barnehagen. I prosjektarbeid er det de voksne som setter an tonen utfra hva barna viser interesse for og så er det barna som leder an veien videre. Barns medvirkning står derfor sentralt i prosjektarbeid og vil være sentralt i prosessene vi jobber med og i. Prosjektarbeid er noe vi er sammen om, noe vi ikke vet utfallet av og som skal inspirere til barns kreativitet, lek og utforskertrang. Filosofen Skjervheim argumenterer for likeverdig møte mellom to subjekter, i barnehagen tenker vi da barn og personale, så er man avhengig av å møtes i noe felles tredje. Vi tenker at det å jobbe med prosjektarbeid kan bidra til å møtes mer likeverdig, og at prosjektarbeid er det felles tredje vi kan møtes om og i. Prosjektarbeid er alltid i bevegelse, prosjektarbeidet er avhengig av pedagogisk dokumentasjon for fremdriften.
Dokumentasjon skal synliggjøre både for oss, barna og foreldrene hva vi gjør i hverdagen og utgjør grunnlaget for avdelingenes periodeplaner og ukeplaner. Dokumentasjon kan være bilder av ulike aktiviteter, turer, lek, barnas ulike uttrykk ol. Dokumentasjonen blir pedagogisk når vi reflekterer over det vi ser, hører og leser. Like viktig er det å studere hva det er som ikke lar seg umiddelbart komme til syne. For å utvikles som personale må vi se etter hva som forstyrrer våre forståelser og hva som hender i utkanten av observasjonene. Og hva med de barna som ikke er til stede i observasjonen, hva holder de på med? Pedagogisk dokumentasjon er en måte å synliggjøre og granske sin egen praksis for å videreutvikle og endre eksisterende praksis, og er en viktig innfallsvinkel på alle områder av barnehagens virksomhet (Taguchi). Planene, vurderingene og dokumentasjonen henger tett sammen og er knyttet opp imot pedagogisk dokumentasjon.
Aksjonsforskning
Aksjonsforskning og pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmetode innad i personalet har noen klare likhetstrekk. Pedagogisk dokumentasjon starter midt i det barna er opptatt av og hvor en utfordrer hvordan personalet forstår det som utspiller seg, mens aksjonsforskning starter med noe personale er opptatt av å undersøke nærmere. Barnehagen har godt utbytte av å benytte seg av begge framgangsmåtene for å opprettholde en utvikling i både personalets kunnskapsbase og barnehagen som organisasjon. Barnehagefeltet er i stadig utvikling og hvordan er forstår barn og barns oppvekst, utvikling og samfunnets behov endrer seg hele tiden, dette krever at barnehagen arbeider for å holde seg oppdatert og følger med i denne utviklingen.
Digital praksis
Rammeplan for barnehagen sier at barnehagens digitale praksis skal bidra til barns lek, kreativitet og læring. Ved å bruke digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal vi støtte opp om barns læringsprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for barn. Personalet skal utøve digital dømmekraft når det gjelder å søke informasjon og ha et bevisst forhold til opphavsrett, personvern og kildekritikk. Vi skal sammen med barna utforske og bruke digitale verktøy som en del av vår pedagogiske praksis. Dette kan vi gjøre gjennom pedagogisk dokumentasjon og prosjektarbeid, gjennom lek og annen aktivitet.
Alternativ supplerende kommunikasjon (ASK)
Alternativ og supplerende kommunikasjon er å kommunisere ansikt til ansikt på andre måter enn med tale (Udir.no). I Bjørnestien barnehage skal ASK være en naturlig del av kommunikasjonen på alle avdelinger. Mange barn har behov i kortere eller lengre perioder for den støtten i kommunikasjonen som ASK gir. ASK kan være erstatning for tale, et supplement for tale, støtte for å utvikle tale eller et supplement til lav eller utydelig tale. I Bjørnestien bruker vi grafiske symboler på alle avdelinger og Norsk med Tegnstøtte (NMT) på noen av avdelingene. Vi har sett verdien i å bruke ASK i kommunikasjon med barn som starter i barnehagen med annet morsmål enn norsk, da kan både grafiske symboler og tegnstøtte være et positivt supplement. Grafiske symboler (PCS-symboler) gjøres tilgjengelig i hverdags-situasjoner, lek, aktiviteter og sanger. Vi symbolsetter barnelitteratur, fordi vi ser at det er et mangelfullt tilbud. I 2022 var Bjørnestien barnehage med i et prosjekt: «Bok for alle – fysisk og digitalt», dette resulterte i at billedboka «Slem» av Veronica Salinas nå foreligger i en utgave med symboler.
Progresjon
Rammeplanen sier at «alle barn skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang», samt at «barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø». Progresjon skal ses gjennom lek og hverdagsaktiviteter, i prosjektarbeid og i arbeidet med fagområdene. I tillegg skal progresjon ses gjennom arbeidet med barns selvstendighet under f.eks. måltid og påkledning. I Bjørnestien ser vi på progresjon som et resultat av god planlegging, trygge relasjoner og et inkluderende leke- og læringsmiljø. Vi har stor tro på at barn kan og anerkjenner alltid barns forsøk på å bli selvstendige. Barns utviklingsmuligheter er tett forbundet med å få lov til å prøve å feile, og i Bjørnestien barnehage lar vi barna delta aktivt i egen hverdag. I dette arbeidet ligger det at vi tilpasser lekemateriell, aktiviteter og forventninger ut fra barnets alder, modenhet og utvikling. Progresjon henger tett sammen med mestring, og barna i vår barnehage skal oppleve at deres barnehagehverdag er tilpasset deres muligheter til å delta, utfordre seg og oppleve mestring og motivasjon til videre læring. Progresjon gir barna mulighet til å oppdage nye lag i tematikken. Barn lærer gjennom å bruke alle sansene og de skal være delaktige i hele prosesser, fra planlegging til utforsking/utprøving. Progresjon handler ikke bare om å tilegne seg ny kunnskap og ferdigheter, men å tilføre og oppdage noe nytt i det ukjente og få ulike erfaringer innenfor ulike områder.