8 Barnehagens fagområder
«Barnehagens syv fagområder skal sees i sammenheng og være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Arbeidet med fagområdene skal bygge på lek, nysgjerrighet og kreativitet. Det skal arbeids tverrfaglig og helhetlig» (Rammeplan 2017).
I Bjørnestien barnehage er vi opptatt av at læring, danning og utvikling skjer i barns lek og at dette må ses i sammenheng med hvordan vi jobber med fagområdene. Arbeidet med de ulike fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagen, og fagområdene kommer sjeldent til syne isolert fra hverandre. Med leken som utgangspunkt vil rammeplanens fagområder komme til uttrykk gjennom barnas lek, prosjektarbeid og hverdagsaktiviteter. Arbeidet med fagområdene skal fremme trivsel, lek og utvikling og nysgjerrighet hos barna. Dette skal komme til uttrykk i barnehagens planlegging, gjennomføring og evaluering og dette synliggjøres i avdelingenes periodeplaner og ukeplaner.
Rammeplanens syv fagområder er:
- Kommunikasjon, språk og tekst
- Kropp, bevegelse, mat og helse
- Kunst, kultur og kreativitet
- Natur, miljø og teknologi
- Antall, rom og form
- Etikk, religion og filosofi
- Nærmiljø og samfunn
I årsplanen beskriver vi ikke hvert enkelt fagområde, men vi ønsker å synliggjøre noen av fagområdene som det neste barnehageåret vil ha størst fokus. Kommunikasjon, språk og tekst er det fagområdet som er gjennomgripende i alle fagområdene og i alle barnehagens områder. Uten kommunikasjon er vi ikke, kommunikasjon er viktig for all samhandling med andre, om det er med kropp, mimikk, tegn, grafiske symboler eller med talespråket.
Helsefremmende oppvekst i Horten (HOPP) er et tverrfaglig kommunalt samarbeid om kosthold og helse, dette har blitt en naturlig del av Bjørnestiens måte å jobbe på. Bjørnestien har et bevisst forhold til hva slags mat vi tilbyr barna og at barna skal være i aktivitet hver dag. Viser også til Helsedirektoratets anbefalinger: Mat og måltider i barnehagen - Helsedirektoratet. HOPP-prosjektet favner fagområdene: Kropp, bevegelse, mat og helse og er også en del av fagområdet Natur, miljø og teknologi. Tema og utgangspunkt for prosjektarbeider er SKOGEN, prosjektarbeid skal favne alle fagområdene, da prosjektmåten er en tverrfaglig måte å jobbe på, dette beskrives tidligere i årsplanen.
Barna skal gjennom måten vi jobber på, erfare og introduseres til ulike fagområder, begynnende ansvarsfølelse og omsorg for sine omgivelser. Vi har tidligere brukt Miljøtrappa for å illustrere hvordan vi jobber med bærekraftig utvikling i barnehagen. I år har vi valgt å bruke bærekraftstrappa, den illustrerer på en god måte hvordan vi jobber med bærekraftig utvikling i barnehagen. Denne trappa synliggjør progresjon fra barnas første møte med naturen, til en begynnende forståelse for hvordan ting henger sammen. Bærekraftstrappa har også med seg mennesket inn, den sosiale dimensjonen. Fra å bli kjent med seg selv og andre mennesker, til å ta vare på seg selv, hverandre og naturen,
Trafikksikker barnehage
Barnehagen som en trafikksikker barnehage er en del av fagområdet Nærmiljø og samfunn. Høsten 2021 ble Bjørnestien trafikksikker barnehage. Dette innebærer å følge egne retningslinjer og å lage egne rutiner. «Gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna utforsker sine landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer og orientere seg og ferdes trygt» (Rammeplan for barnehagen).