3 Barnehagens verdigrunnlag
Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (Rammeplan 2017).
I handlingsplan for Hortensbarnehagen skal alle barnehagene arbeide med følgende fokusområder frem til 2026:
Leke- og læringsmiljø:
- Alle barn lærer i et lekende fellesskap
- Leken har gode vilkår for alle barn
- Alle barn er en del av et rikt språkmiljø
Psykososialt barnehagemiljø:
- Alle barn har en plass i fellesskapet
- Alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø
- Alle barn er robuste med tro på seg selv
Visjon og verdigrunnlag
Visjonen «KOM OG LEK MED OSS» skal være en ledestjerne i det pedagogiske arbeidet i Bjørnestien. Visjonen vår er valgt for å understreke viktigheten av leken og at alle barn skal få ta del i og være en del av barnefellesskapet. Vi i Bjørnestien har et uttalt mål om at alle barn skal få oppleve og dele erfaringer og felles glede med andre. Det er viktig at akkurat du kommer i barnehagen, at de andre barna på avdelingen blir glade for å se deg. Like viktig er det at de savner deg når du ikke kommer til barnehagen. Vi skal bidra til at alle barn i vår barnehage får en barndom preget av trivsel, tilhørighet, vennskap og lek. Leken tar vi med oss inn i fokusområdene og målene våre.
«Rammeplanen sier at barnehagen skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud» (Udir.no).
I Bjørnestien er alle barn en del av fellesskapet på avdelingen. Flere barn har behov spesialpedagogisk hjelp, behovet for ekstra støtte i hverdagen gis i fellesskapet som avdelingen og barnehagen utgjør. Vår filosofi er at «Det som er nødvendig for noen er bra for alle!» All tilrettelegging skjer i det allmennpedagogiske. Alle skal ha en opplevelse av å være unik, verdifull og som en betydningsfull del av fellesskapet. Det å være ulike og ha ulike behov skal anerkjennes og være en naturlig del av hverdagen i Bjørnestien barnehage.
Mål i Bjørnestien barnehage
Inkluderende leke og læringsmiljø
- Alle barn skal oppleve og erfare å ha noen å være sammen med og noen å være viktig for
- Alle barn skal ha et trygt og godt barnehagemiljø
- Alle barn skal verdsettes ut ifra den de er
- Alle barn skal få ta del i fellesskapet
Språkmiljø i barnehagen
- Alle barn skal være en del av et rikt språkmiljø
- Alle barn skal få mulighet til å uttrykke seg og kommunisere på sin måte
- Alle barn har rett til å bli hørt, ha meninger - medvirkning
Målene for det pedagogiske arbeidet i Bjørnestien barnehage planlegges, dokumenteres og evalueres i periodeplan, ukeplan og inn i hverdagen sammen med barna. Vi ønsker sammen med foreldrene å legge grunnlaget for en god barndom for barna i Bjørnestien barnehage, preget av inkludering og fellesskap, lek, humor og glede. Barna skal føle seg som en del av et fellesskap hvor deres uttrykksmåter får komme til uttrykk gjennom gode demokratiske prosesser preget av respekt og likeverd. I Bjørnestien ser vi bærekraftig oppvekst i sammenheng med hvordan vi alle skal inkluderes i og mestre våre liv innenfor en større sammenheng. Barnehagen skal være helsefremmende, ha en forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barn skal medvirke og kjenne på det å ha innflytelse på eget liv. Vi skal hjelpe barna til å forstå egne behov, både psykiske og fysiske. Barna skal støttes i motgang og konflikter, og få utfordringer som er tilpasset det enkelte barnet. Barn skal få være barn, gjøre den aktiviteten de aller helst vil være i, nemlig leken. Gjennom hverdagen får barn gode erfaringer i å oppleve samarbeid og være en del av fellesskapet. Glede og positive opplevelser bidrar til å hindre psykiske vansker hos barn og de trenger gode relasjoner og hjelp til å håndtere følelser (Lekhal og Drugli). Vi har ansvar for og bidrar sammen om at barna blir rustet for å møte motstand og bli med på livets opp- og nedturer.
«Gjennom leken får barn erfaring i å høre til et fellesskap, og med det hvordan de etablerer og beholder vennskap. Leken gir barn muligheter til å forstå seg selv og omverdenen, og den har mye å si for barns sosiale utvikling» (udir.no)
Kjennetegn på god pedagogisk praksis – tiltak for å nå målene
Alle barn skal få delta i fellesskapet
- Vi møter barnet og sier hei
- Vi anerkjenner barnets følelser og opplevelser
- Vi er gode forbilder, inkluderer og gir omsorg
- Vi er aktive og sensitive voksne
- Vi respekterer barnas ønsker og behov.
- Vi kommuniserer på en varm måte
- Vi skaper gode relasjoner mellom barna
- Vi viser engasjement.
- Vi oppmuntrer barna til å prøve og feile
- Vi lager spennende lekemiljøer hvor alle kan delta
- Vi er med i lek sammen med barna, veileder, støtter og anerkjenner
- Vi hjelper barna inn i lek
- Vi lytter til barna og hjelper og støtter i konflikter
- Vi observerer og griper inn i konflikter og negativt samspill
Alle barn i Bjørnestien har tilgjengelige og lekende voksne
- Vi setter leken høyt
- Vi har STORE ører og ØYNE som fanger opp dersom det oppstår situasjoner hvor barn har behov for støtte og veiledning
- Vi er pålogga (mentalt og fysisk), glade, tullete, har masse engasjement og ideer.
- Vi er rause og inkluderende
- Vi er der barna er, i samtale, lek og aktivitet
- Vi blir oppsøkt av barna i leken
- Vi har god kunnskap om hvert barn og deres behov
- Vi observerer leken, bidrar i leken, støtter og hjelper til og bidrar til utvikling av lek
- Vi er ansvarlig for alle barna i barnehagen.
- Vi evner å trøste og motivere barna
- Vi fordeler oss på uteområdet.
- Vi snakker sammen og fordeler oppgaver (kommuniserer og benevner hva vi gjør og hvorfor)
Hverdagspraksisen i Bjørnestien:
- Vi er påkoblet, deltagende og engasjerte rollemodeller som tror på det kompetente barnet
- Vi motiverer barna til å prøve selv
- Vi anerkjenner at barna (og vi) er her og nå og tar barnas innspill på alvor
- Vi er engasjerte og lyttende
- Vi viser aksept og respekt for barna og deres uttrykk
- Vi verdsetter barnas humor og har en lekende og humørfylt væremåte.
- Vi verdsetter hvert barns unike uttrykk, noe som gjør at vi må være sensitive, påkobla og møte barna der de er.
- Vi bruker ASK (Alternativ og supplerende kommunikasjon) for å gi alle barn mulighet til å kommunisere og uttrykke seg.