2 Evaluering av fjorårets årsplan
Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres, vurderes og evalueres ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplan for barnehagen (Rammeplan 2017).
Vi jobber systematisk med å planlegge, vurdere og evaluere det pedagogiske arbeidet. Ulike styringsdokumenter (nasjonale og lokale) utgjør sammen med barnehagens lokale årsplan utgangspunkt for dette arbeidet.
Årsplanen skal være levende gjennom hele året og i Bjørnestien brytes årsplanen ned inn i avdelingenes periodeplaner og ukeplaner. Inkluderende leke- og læringsmiljøer har vært gjennomgående forrige barnehageår. Dette området har vi ytterligere forbedret og utviklet. Avdelingene har i perioder jobbet mye med lekemiljøene, erfaringene våre fra dette året vil vi ta med oss videre inn i planleggingen av dette barnehageåret.
Prosjektarbeid med felles utgangspunkt SKOGEN, har dette året hatt ulike uttrykk ut ifra hva avdelingene har brukt av spor og impulser og ut ifra barnas medvirkning. De gode erfaringene vi har hatt med felles emne vil vi ta med oss inn i dette årets årsplan og fortsette å videreutvikle sammen. Gjennom prosjektarbeid og pedagogisk dokumentasjon jobber vi for at barnas stemme skal komme frem og at vi gjennom demokratiske prosesser utvikler prosjektet sammen.
Vi ønsker å videreutvikle og ta disse punktene videre i det pedagogiske arbeidet:
- Inkluderende leke- og læringsmiljø og samarbeidet på tvers i barnehagen.
- Felles prosjektarbeid for hele barnehagen, hvor utforskning og progresjon i arbeidet er sentralt.
- Språk og språkmiljøet, bevissthet rundt vår oppgave som språkmodeller, barns språkutvikling og høytlesning. Dette barnehageåret fortsetter vi å ha et stort fokus på språk og kommunikasjon.
- Aktive og tilstedeværende voksne som jobber for å skape gode relasjoner mellom barna og til barna.
Tilbakemeldinger fra foreldre
Brukerundersøkelsen i desember (2023) hadde også dette året en høy svarprosent og vi skårer fremdeles høyt på områdene: trivsel, utvikling og tilfredshet. Informasjon er og vil nok fremdeles være et utfordrende område. Foreldrene har som gruppe ulike forventninger til hvilken informasjon som er viktig for hver enkelt og hvor mye informasjon de ønsker. Informasjon er et område vi snakker om og jobber med på foreldremøte i løpet av året. Vi bruker Visma kommunikasjonsplattformen til å legge ut felles beskjeder, dokumentasjon og innblikk i hverdagen, og i tillegg om det oppstår spesielle ting i løpet av barnehagedagen. Det er viktig at det er et tett samarbeid med foreldrene med innspill og tilbakemeldinger. Barnehagen organiserer sine ressurser ut fra når det er flest barn, det betyr at det på ettermiddagen vil være færre tilgjengelig personale, noe som gjør at akkurat ved henting vil det bli kun kort informasjon om barnehagedagen. I tillegg er vår erfaring at foreldre kommer med innspill og spørsmål underveis både i dialog i garderoben, under foreldresamtaler, til FAU og direkte til styrer. Selv om brukerundersøkelsen er en viktig pekepinn for tilfredshet med barnehagen, så er den daglige kontakten og at man tar opp ting underveis noe vi ønsker å ha fokus på. Samarbeidet mellom personalet og foreldrene er en viktig del av barnehagens arbeid. Det er viktig med god og gjensidig informasjon om barnets opplevelser og erfaringer for å gi barnet en god barnehagehverdag.
Barnas stemme
Barns tanker, ideer og innspill inn i det pedagogiske arbeidet er viktig, både i hverdagen og gjennom prosjektarbeid. Det gir et godt utgangspunkt for gode prosesser. Vi snakker med barna, tolker deres uttrykk og er lydhøre for deres innspill og uttrykk. Barna gir oss innspill i hverdagen både til leketemaer og til aktiviteter. Foreldrene gir oss tilbakemeldinger på barnas trivsel og utvikling i barnehagen, disse innspillene tar vi også med oss inn i det pedagogiske arbeidet. Pedagogisk dokumentasjon har også vært med på å fange opp barnas stemme.