Årsplan Bjørnestien barnehage

9 Overganger

OVERGANGER

«Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet er trygt i barnehagen og i overganger til nye arenaer. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet er trygt i barnehagen og i overgangene til nye arenaer. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn» (Rammeplan 2017).

Hjem – barnehage

Den første og viktigste overgangen skjer mellom hjemmet og barnehagen.. En god start er viktig for at barnehagen skal bli et godt og positivt tilskudd i et barns liv. Foreldrene representerer trygghet for barnet i overgangen mellom hjem og barnehage. 

Bjørnestien har sett til og hentet inspirasjon til våre rutiner fra May Britt Drugli (Pedagog og professor i pedagogikk ved NTNU i Trondheim). Hun har forsket på bl. annet de yngste barna i barnehagen og psykisk helse i barnehage og skole. De siste årene har hun vært en del av et forskningsprosjekt som heter Liten og ny i barnehagen – Folkehelseprosjekt i Trondheim kommune 2018 – 2023), hvor en modell for tilvenning i barnehage er utarbeidet. Tett dialog, samarbeid med foreldrene og tid er viktige faktorer for en god tilvenning for å skape trygghet for barna. Dette er ekstra viktig for de aller yngste barna, men gjelder også for de eldre barna. 

Her er hvordan vi i Bjørnestien organiserer tilvenningen:

  • Foreldremøte for nye foreldre tidlig i juni
  • Besøksdager før sommerferien
  • Foreldreaktiv tilvenning - foreldrene som «brobygger» inn i barnehagen
    • Foreldrene er med barna på besøksdager og de første dagene, gradvis blir barn og personale kjent, samtidig som foreldrene er der og er den trygge basen for barna. 
    • Tett dialog og samarbeid om barnet, barnets rutiner, interesser, styrker og utfordringer. Bli-kjentsamtale i løpet av de første ukene.

Mellom avdelinger

Barnet vil i Bjørnestien møte en eller flere overganger mellom avdelinger i løpet av årene i barnehagen. De siste årene har vi hatt god erfaring i å flytte til ny avdeling tidlig i juni. Dette gjør vi for at barn, foreldre og ansatte skal få mulighet til å bli kjent før sommeren og for at overgangen skal bli så god og trygg som mulig. Denne overgangen er tema på foreldremøte på våren. De yngste barna er færre barn i gruppa og flere ansatte, etter hvert som barna fyller tre år vil gruppa bli større og antall ansatte gå ned.  Dette kan oppleves voldsomt for både barn og foreldre. En del av overgangen er i løpet av våren å ha flere møtepunkter for barn og ansatte på ny avdeling. Ved bytte av pedagogiske ledere vil det være interne overføringsmøter for å sikre informasjonen mellom avdelingene. Et tettere samarbeid i hele barnehagen gjennom året vil være med på å gjøre overgangene mellom avdelinger lettere. Personalet har hver vår en prosess rundt organiseringen av nye grupper og avdelinger. Organisering av avdelingene vil kunne være noe ulik fra år til år på bakgrunn av hvor mange barn vi har i ulik alder, det kan være ulike andre tilrettelegginger som legges til grunn for de valgene vi tar.

Barnehage – skole

Horten kommune har en overordnet veileder for samarbeidet og sammenheng hjem, barnehage, SFO og skole. Planen omfatter alle barn, foreldre, barnehager og skoler i Horten. Barnehagen skal i samarbeid med skolene legge til rette for barns overgang fra barnehage til skole, dette samarbeidet skal skje i nært samarbeidet med barnets hjem.