6 Barnehagen som pedagogisk virksomhet
Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Barn og foreldre har rett til medvirkning i disse prosessene. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. For å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen (Rammeplan, 2017).
Planlegging, vurdering og dokumentasjon
Barnehagen er en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Planlegging av det pedagogiske arbeidet skal bidra til kontinuitet og progresjon. I felles faglige møtearenaer vurderer personalet det pedagogiske arbeidet for videre planlegging og praksis. Personalets refleksjoner og vurderinger tar utgangspunkt i barnegruppen og enkeltbarnets behov, trivsel og utvikling. Barnehagen dokumenterer sin pedagogiske praksis skriftlig gjennom årsplan, prosjektplaner, prosessorienterte planer og prosjektevalueringer. Dokumentasjonen synliggjør hvordan barnehagen fortolker og realiserer rammeplanen.
Prosjektplaner utarbeides hver 3. måned og gir en ramme for periodens innhold, mål og arbeidsmetoder. Prosessorientert plan er personalets arbeidsverktøy som er et levende dokument som inneholder aktiviteter, observasjoner og barns stemme for progresjon. I slutten av hver prosjektperiode utarbeides en prosjektevaluering som bygger på vurderingene vi har gjort underveis og prosjektet som helhet. Foreldrene vil ved hver oppstart og avslutning av en prosjektperiode få tilgang på prosjektplan og prosjektrapport.
Tilrettelegging av det allmennpedagogiske for barn som trenger ekstra støtte
Barnehagen skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger (rammeplan, 2017:40). Et inkluderende fellesskap bidrar til at alle barn kan delta i lek – planlagt og i spontane aktiviteter ut ifra egne behov og forutsetninger. Gjennom å arbeide målrettet og systematisk med barnehagens pedagogiske innhold og det fysiske rommets betydning for relasjonelle møter i lek, vil alle barn har muligheter for deltakelse. Personalet skal ha felles forståelse for hva inkluderende praksis innebærer, og forståelse for barnas ulike behov Vi ser på ulikheter mellom mennesker som en ressurs og barnas styrker fremheves.