Årsplan Blåbærlyngen barnehage

7 Barnehagens arbeidsmåter

Arbeidsmåtene i barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning og gi barn mulighet for medvirkning. Arbeidsmåtene i barnehagen skal stimulere til nysgjerrighet og undring, og barna skal gis muligheter til å uttrykke seg på forskjellige måter (Rammeplan, 2017).

Prosjektarbeid

Gjennom lek utforsker barn verden rundt seg. Barna lærer at de kan påvirke sin egen barnehagehverdag når vi skaper rom for deres lek, fantasi og utforskning i ulike temaer og prosjekt. Vi legger vekt på gleden i å lære, uten å måtte finne fasitsvar. Barna medvirker og utvikler prosjekt sammen med personalet. Det utforskes, undersøkes og reflekteres videre rundt det tredje i prosessene.  Når vi er åpne for improvisasjon og nyskapning, oppstår uventede magiske øyeblikk. Prosjektarbeid tar utgangspunkt i barnegruppens behov og interesser. Personalets rolle er å utfordre, motivere og improvisere slik at leken og undringen stimuleres.

Pedagogisk dokumentasjon

Dokumentasjon av barnehagens praksis blir til pedagogisk dokumentasjon når personalet og barna reflekterer sammen. Dette kan føre til nye tanker, spørsmål og ideer for videre utforsking og læring. For barna dokumenterer vi gjennom tekst, bilder og ulike estetiske uttrykk, det danner utgangspunkt for samtaler og samhandling omkring barnas erfaringer. Gjennom pedagogisk dokumentasjon vil vi sammen utvikle barnehagen på en systematisk måte. Personalets dokumentasjon er viktig for faglige refleksjoner, hvor oppgaven er å gå dypere inn for å se hvilke behov personalet har for å forbedre, endre og skape utvikling i arbeidet.

Performance

Performance er en arbeidsmetode som gjør barnet til den som skaper og opplever i samme prosess. Dette er en handling som utfolder seg mellom aktør og publikum, der skillet mellom scene og sal blir brutt (Gulpinar og Hernes, 2016). Gjennom denne metoden inviteres barna inn i en kroppslig og utforskende lek, der vi sammen (både barn og personalet) kan gå inn i det ukjente. Performance skiller seg fra teater eller iscenesettelse ved at både personalet og barn er deltakende i det som skjer. Gjennom dette kan barna utforske spor og gjenstander, og lage egne definisjoner av hva ting er eller kan bli. I denne arbeidsmetoden medvirker barna i prosjektets retning, og personalets rolle blir å undre seg sammen med barna for å skape mening.

Multimodal lesing

I multimodal lesing blir standard høytlesning byttet ut med leseaktiviteter som varierer mellom ulike modaliteter. Denne arbeidsmetoden gjør lesing til en estetisk erfaring som kan bidra til at barna får leselyst og leseglede. I multimodal lesing har vi fokus på stemme, tone, tempo og å gjøre lesning tredimensjonal enten ved bruk av konkreter eller ved å endre det fysiske rommet slik at rom og lesing blir til en felles aktivitet med utforskning, undring og glede. Multimodal lesning handler like mye om å lese illustrasjonene som å lese teksten. En illustrasjon kan bli utgangspunkt for prosjektarbeid. Vi er bevisste i valg av bøker, og har tilgjengelig nyere barnelitteratur på alle avdelinger.

Digital praksis

I tråd med samfunnets digitale utvikling har barn tilgang på ulike digitale medier, og barnehagens oppgave blir å sikre at digitale verktøy brukes på en klok og sikker måte i vårt pedagogiske arbeid. Barna skal ha tilgang til og få erfaring med ulike digitale verktøy. Barna får erfaring med smartboard, Ipad, skrivere, kamera, smarttelefoner og internett. De får mulighet til å dele kunnskap og erfaring ved å vise hverandre hvordan ting fungerer. De digitale verktøyene skal brukes i lek og læring, og knyttes opp til det avdelingen arbeider med i sitt prosjektarbeid og til pedagogisk dokumentasjon. Vi skal utforske kreativ bruk av digitale verktøy, og sammen med barna prøve ut nye og spennende ting. Alle avdelinger har egne ipader som er beregnet for bruk til og sammen med barn. Vi har også et utvalg av apper som inspirerer til kreativitet og skaperglede.

Ask

ASK – Alternativ supplerende kommunikasjon (ASK) er alt en person benytter for å kommunisere på en annen måte enn ved hjelp av tale i kommunikasjonen mellom mennesker (Tetzchner & Martinsen, 2002). Mange barn trenger dette som støtte for å kunne kommunisere, og alle skal ha mulighet til å kommunisere med hverandre. Språk er avgjørende i sosialt samspill. Personalet skal anerkjenne barnas språk, ikke bare talespråk. Barna kommuniserer også med kroppsspråk, mimikk, bruk av symboler og håndtegn. Vi benytter grafiske symboler til alle barn, og alle avdelinger har et tydelig språkmiljø med tilgjengelige symboler for alle. ASK gir god støtte for barn som lærer flere språk samtidig. Visuell støtte fremmer og stimulerer alle barns språkutvikling. Alle barn skal ha mulighet til å kunne kommunisere med andre barn. Vi jobber kontinuerlig med å øke vår kompetanse innen ASK.

Progresjon

Progresjon innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Barn skal være i varierte lekemiljøer og få gode læringsmuligheter gjennom barnehageåret, og de skal møte utfordringer i tråd med deres utviklingsnivå og modenhet. Vi bruker avdelingsmøter som en arena for å gå gjennom observasjoner og planer, dette er grunnlag for vurderinger og for å planlegge videre. Dette blir en kontinuerlig vurderingsprosess rundt enkeltbarn og miljøet barna er i for å sikre at alle barn opplever progresjon i barnehagens innhold.