5 Barnehagens formål og innhold
Barnehagens innhold skal være allsidig, variert og tilpasset enkeltbarnet og barnegruppen. I barnehagen skal barna få leke, utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. Arbeidet med omsorg, danning, lek, læring, vennskap, kommunikasjon og språk skal ses i sammenheng. Dette skal samlet bidra til barns allsidige utvikling (Rammeplan for barnehagen, 2017:19).
Omsorg
Omsorg handler om tilknytning. Omsorgen skal være nær, men den skal også gi mulighet til avstand ved at barna veiledes ut mot andre. Det å gi omsorg skaper utvikling og læring og styrker relasjoner mellom barn og mellom barn og personalet. Barna får utfordringer av personale som er lydhøre og støttende. Når barna utvikler tillit til seg selv og andre, er de også i stand til å vise omsorg for hverandre.
Lek
Leken er en god arena for å bedre barnas sosiale kompetanse for at de skal bli en del av et demokratisk samfunn. Leken er en viktig og nødvendig del av barns liv og skal ha en sentral plass i barnehagen. «Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre.» (Rammeplanen, 2017: 20). Derfor er det viktig at vi legger til rette for god lek gjennom tydelige rammer. Personalet skal organisere rom, tid og lekematerialer for å inspirere til ulike typer lek som bidrar til at barna får felles erfaringer. Vi skal hjelpe dem til å få lekekamerater og innpass i leken. Vi skal lære dem lekekoder, være tilgjengelige og støtte underveis. Vi må være deltakende og være vare for når leken skal vernes, men også vite forskjell på når vi bør bryte inn og ikke bryte inn. Å ta lek på alvor og utnytte lek som ressurs til stimulans, læring og utvikling, betyr også å bruke lek som metode i voksenstyrte sammenhenger. Vi samhandler i smågrupper slik at vi kan være tett på lek og relasjoner.
Danning
I arbeidet med danningsbegrepet utfordrer vi oss selv til å jobbe med målet om at barnet skal være aktør i eget liv. For å få til dette må personalet i barnehagen jobbe bevisst med voksenrollen, dialogen med barna, våre yrkesetiske holdninger og handlinger. Det betyr at personalet må utfordre barna til å stille spørsmål og tenke selv slik at de kan utvikle evnen til å reflektere og foreta egne valg.
Læring
Å lære er en form for eksperimentering. Det tilsier at læringen i stor grad skjer med utgangspunkt i barns interesser. All form for læring har sitt utgangspunkt i kroppen. Barnet må derfor få bruke kroppen sin med alle sine sanser. Dette skjer gjennom lek, samspill og hverdagssituasjoner.
Barn er forskjellige, og de lærer på ulike måter. Dette innebærer at vi tilrettelegger for et læringsmiljø tilpasset barnets alder og funksjonsnivå. Barnas undring og nysgjerrighet møtes på en positiv måte ved at personalet viser interesse for det barna er opptatt av. Vennskap og trygge relasjoner er en viktig forutsetning for god læring, glede og mestring.
Vennskap og fellesskap
Barnehagen er en viktig arena for sosial utvikling og etablering av vennskap. Vi ønsker at alle barn skal føle seg verdsatt og respektert. Å gi barna mulighet til å ta imot og gi hverandre omsorg er grunnlaget for utvikling av sosial kompetanse. De lærer å ta hensyn til hverandre og vise medfølelse. Sosial kompetanse handler om å samhandle positivt med andre, å ta initiativ til vennskap og å opprettholde de vennskapsbånd man knytter.
Kommunikasjon og språk
Et godt språkmiljø handler om å skape et godt miljø som stimulerer og inspirerer til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.
Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Personalet skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk. Personalet skal oppmuntre barna til å uttrykke mangfoldet i følelser, tanker, meninger og erfaringer, og legge til rette for gode samspillsituasjoner. Gjennom kunnskapen vi har inviteres barna inn i språklige aktiviteter rundt måltidet, i garderoben, i stellesituasjon eller i lek. Vi er språklige rollemodeller og er bevisste på vår egen kommunikasjon.
Barns medvirkning
Barn skal erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen. Barn er kompetente og har mye kunnskap om livet sitt. Alle barn skal få mulighet til å delta og medvirke i fellesskapet. Dette skal gjenspeiles i det pedagogiske innholdet, planer og dokumentasjon.
Personalet skal være til stede i barnas lek og oppdagelser, og vi må undre oss sammen med barna, slik at vi får innblikk i hva som engasjerer dem. Personalet skal kunne legge til rette for deltakelse og ta med barnas innspill inn i planene. I prosessen bruker vi bilder, samtaler, praksisfortellinger og observasjoner for å kunne hjelpe barna til å bli bevisst deres medvirkning.
Trafikksikker barnehage
Vi er godkjent som trafikksikker barnehage gjennom trygg trafikk. Å legge grunnlaget for barnets trafikkforståelse tidlig er viktig for å kunne ferdes trygt i trafikken. Vi vektlegger trafikksikkerhet på tur, i barnehagen gjennom lek og læring, og med NAFs trafikkopplæringsboks. For oss er det viktig at vi hjelper barna til gode holdninger slik at de kan ferdes trygt i trafikken og forstå hva som kan være en risiko. Vi har rutiner for trafikkopplæring sammen med barn, for turer til fots, og med buss eller bil. Vi går igjennom våre rutiner for trafikkopplæring med barn og rutiner for å ivareta sikkerhet ved parkeringsplass og port sammen med foresatte hver høst på foreldremøte.