9 Barnehagens visjon, mål og fokusområder
Barnets perspektiv:
- Jeg har noen å leke med
- Jeg opplever at mine meninger har betydning
- Jeg deltar i fellesskapet og får erfaringer sammen med andre
Kjennetegn på god praksis:
- Vi legger til rette for lek i mindre grupper
- Vi har systemer som sikrer hvert barns stemme
- Vi skaper felles opplevelser som inspirasjon til lek
Barnets perspektiv:
- Jeg synes det er gøy å leke i barnehagen
- Jeg har trygge voksne som ser meg og vet hva jeg trenger
- Jeg er en god venn
Kjennetegn på god praksis:
- Vi tilrettelegger for medvirkning gjennom prosjektarbeid
- Vi skaper et inkluderende barnehagemiljø
- Vi er barnas støttespillere
- Vi lar alle barn få delta i store og små fellesskap
- Vi har gode samtaler
Barnets perspektiv:
- Jeg vet hva som forventes av meg, og aksepterer at noe kan bli annerledes
- Jeg kan ytre mine meninger, stille spørsmål og det er rom for mine følelser
- Jeg er en del av et fellesskap der det er trygt og godt å prøve og feile
Kjennetegn på god praksis:
- Vi har en autoritativ tilnærming med fokus på trygge rammer
- Vi støtter barn i deres følelsesregulering
- Vi er trygge rollemodeller i å prøve nye ting, stille spørsmål og ta risiko
Barnets perspektiv:
- Jeg møter voksne som skaper meningsfylte, lekende og spennende innhold i min hverdag
- Jeg opplever at mine ideer og innspill er viktig for fellesskapet
- Jeg erfarer at andre barn vil leke med meg og jeg utvikler sosial kompetanse
Kjennetegn på god praksis:
- Vi bruker prosjektarbeid som arbeidsmåte
- Vi er lydhøre, engasjerte og tilstedeværende voksne
- Vi har kunnskap om hvordan vi tilrettelegger for et godt lekemiljø
Barnets perspektiv:
- Jeg opplever at den voksne støtter, tolker og forstår
- Jeg kan velge ulike leker å leke med i barnehagen
- Jeg er med å medvirke i felles opplevelser
Kjennetegn på god praksis:
- Vi har god kunnskap om vennskap og relasjoner
- Vi utvikler fleksible lekemiljøer basert på barnas uttrykk
- Vi bidrar til at barn får felles erfaringer slik at de kan være sammen med noen i leken
- Vi er aktivt tilstede fysisk og mentalt i lek med barn
Barnets perspektiv:
- Jeg er trygg på at de voksne lytter til meg og støtter meg i min kommunikasjon med andre
- Jeg har mulighet til å kommunisere på den måten jeg mestrer og har behov for
Kjennetegn på god praksis:
- Vi har voksne som har god kunnskap om morsmålets betydning
- Vi har kunnskap om alternativ supplerende kommunikasjon som en naturlig del av det dynamiske språkmiljøet
- Vi har voksne som lytter til, tolker og forstår barns uttrykk
Litteraturprosjekt
Det er viktig å lese for barn. Det er viktig å skape gode lesestunder, og et positivt forhold til bøker. Det har betydning for barns fremtidige lese- og skriveferdigheter. Vi skal legge til rette for gode lesearenaer og gi rom for gode samtaler i lesestunder. Lesing i barnehagen er også med på å utjevne sosiale forskjeller.
Vårt litteraturprosjekt styrker fellesskapet i barnehagen. Det gir erfaringer og et felles tredje, som barna bruker i lek. Vi legger til rette for å være sammen om bøker i mindre grupper, både ute og inne. Det er vekt på kontinuitet, samtale, ro, nærhet og tid. Vi skal legge til rette for gode lesearenaer og gi rom for gode samtaler i lesestunder hver dag. Vi har et bevisst utvalg av nyere barnelitteratur tilgjengelig på alle avdelinger.
Vi starter prosjektet i år med å ta for oss boka «Sånt som er» av Svein Nyhus. Dette er en felles bok for hele barnehagen. I løpet av året vil forskjellig nyere barnelitteratur som tar opp ulike temaer, tilføres i prosjektarbeidet. Barnehagen skal synliggjøre litteraturprosjektet på hver avdeling. Det fysiske rommet blir brukt som et pedagogisk virkemiddel, det blir innredet og ominnredet i samarbeid mellom barn og personalet, etter som prosjektet skrider frem. Dokumentasjonen skal fortelle historien så barna kan gjenkjenne den, og gis mulighet til å reflektere sammen med andre barn og personalet over det de ser.