Årsplan Blåbærlyngen barnehage

9 Barnehagens visjon, mål og fokusområder

Psykososialt barnehagemiljø

Mål 1: Alle barn har en plass i fellesskapet

Barnets perspektiv:

  • Jeg har noen å leke med
  • Jeg opplever at mine meninger har betydning
  • Jeg deltar i fellesskapet og får erfaringer sammen med andre

Kjennetegn på god praksis:

  • Vi legger til rette for lek i mindre grupper
  • Vi har systemer som sikrer hvert barns stemme
  • Vi skaper felles opplevelser som inspirasjon til lek

Mål 2: Alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø

Barnets perspektiv:

  • Jeg synes det er gøy å leke i barnehagen
  • Jeg har trygge voksne som ser meg og vet hva jeg trenger
  • Jeg er en god venn

Kjennetegn på god praksis:

  • Vi tilrettelegger for medvirkning gjennom prosjektarbeid
  • Vi skaper et inkluderende barnehagemiljø
  • Vi er barnas støttespillere
  • Vi lar alle barn få delta i store og små fellesskap
  • Vi har gode samtaler

Mål 3: Alle barn er robuste med tro på seg selv

Barnets perspektiv:

  • Jeg vet hva som forventes av meg, og aksepterer at noe kan bli annerledes
  • Jeg kan ytre mine meninger, stille spørsmål og det er rom for mine følelser
  • Jeg er en del av et fellesskap der det er trygt og godt å prøve og feile

Kjennetegn på god praksis:

  • Vi har en autoritativ tilnærming med fokus på trygge rammer
  • Vi støtter barn i deres følelsesregulering
  • Vi er trygge rollemodeller i å prøve nye ting, stille spørsmål og ta risiko

Inkluderende leke- og læringsmiljø

Mål 1: Alle barn lærer i et lekende fellesskap

Barnets perspektiv:

  • Jeg møter voksne som skaper meningsfylte, lekende og spennende innhold i min hverdag
  • Jeg opplever at mine ideer og innspill er viktig for fellesskapet
  • Jeg erfarer at andre barn vil leke med meg og jeg utvikler sosial kompetanse

Kjennetegn på god praksis:

  • Vi bruker prosjektarbeid som arbeidsmåte
  • Vi er lydhøre, engasjerte og tilstedeværende voksne
  • Vi har kunnskap om hvordan vi tilrettelegger for et godt lekemiljø

Mål 2: Leken har gode vilkår for alle barn

Barnets perspektiv:

  • Jeg opplever at den voksne støtter, tolker og forstår
  • Jeg kan velge ulike leker å leke med i barnehagen
  • Jeg er med å medvirke i felles opplevelser

Kjennetegn på god praksis:

  • Vi har god kunnskap om vennskap og relasjoner
  • Vi utvikler fleksible lekemiljøer basert på barnas uttrykk
  • Vi bidrar til at barn får felles erfaringer slik at de kan være sammen med noen i leken
  • Vi er aktivt tilstede fysisk og mentalt i lek med barn

Mål 3. Alle barn er en del av et rikt språkmiljø

Barnets perspektiv:

  • Jeg er trygg på at de voksne lytter til meg og støtter meg i min kommunikasjon med andre
  • Jeg har mulighet til å kommunisere på den måten jeg mestrer og har behov for

Kjennetegn på god praksis:

  • Vi har voksne som har god kunnskap om morsmålets betydning
  • Vi har kunnskap om alternativ supplerende kommunikasjon som en naturlig del av det dynamiske språkmiljøet
  • Vi har voksne som lytter til, tolker og forstår barns uttrykk

Litteraturprosjekt  

Det er viktig å lese for barn. Det er viktig å skape gode lesestunder, og et positivt forhold til bøker. Det har betydning for barns fremtidige lese- og skriveferdigheter. Vi skal legge til rette for gode lesearenaer og gi rom for gode samtaler i lesestunder. Lesing i barnehagen er også med på å utjevne sosiale forskjeller.

Vårt litteraturprosjekt styrker fellesskapet i barnehagen. Det gir erfaringer og et felles tredje, som barna bruker i lek. Vi legger til rette for å være sammen om bøker i mindre grupper, både ute og inne. Det er vekt på kontinuitet, samtale, ro, nærhet og tid. Vi skal legge til rette for gode lesearenaer og gi rom for gode samtaler i lesestunder hver dag. Vi har et bevisst utvalg av nyere barnelitteratur tilgjengelig på alle avdelinger.

Vi starter prosjektet i år med å ta for oss boka «Sånt som er» av Svein Nyhus. Dette er en felles bok for hele barnehagen. I løpet av året vil forskjellig nyere barnelitteratur som tar opp ulike temaer, tilføres i prosjektarbeidet. Barnehagen skal synliggjøre litteraturprosjektet på hver avdeling. Det fysiske rommet blir brukt som et pedagogisk virkemiddel, det blir innredet og ominnredet i samarbeid mellom barn og personalet, etter som prosjektet skrider frem. Dokumentasjonen skal fortelle historien så barna kan gjenkjenne den, og gis mulighet til å reflektere sammen med andre barn og personalet over det de ser.