6 Barnehagen som pedagogisk virksomhet
Barnehagen som pedagogisk virksomhet
Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Barn og foreldre har rett til medvirkning i disse prosessene. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen.
Planlegging
Barnehagens innhold bygger på Barnehageloven og Rammeplan for barnehager sine føringer. Som en del av Hortensbarnehagen planlegger vi vår virksomhet i ulike fora. Kommunalområde oppvekst har arbeidet frem en handlingsplan for Hortensbarnehagen som gjelder årene 2022-2025. Denne handlingsplan løfter blant annet frem rammene og fokusområder for de kommunale barnehagenes arbeid i Horten kommune.
Med disse rammene som bakgrunn utarbeider vi i Gartnerløkka en intern kompetanseplan, årsplan, periodeplaner og ukeplaner. Dette arbeid planlegges og vurderes på planleggingsdager, pedagogmøter, fag- og assistentmøter, avdelingsmøter og sammen med barna på avdelingene og med innspill fra foreldrerådet.
Planene skal være fleksible slik at det gir rom for barns spontanitet og medvirkning. Gjennom undring skaper vi kunnskap, utvikler holdninger og ferdigheter.
Vurdering
Hensikten med vurderingen er blant annet å vurdere om vår barnehage oppfyller kravene i rammeplanen. Vi ønsker å være en barnehage i utvikling med høy kvalitet på vårt pedagogiske arbeid. Vurdering vil være en hjelp til å se forbedringsområder.
I barnehagen vurderer vi kontinuerlig vårt arbeid. Vi reflekterer over våre egne verdier og handlinger både når det gjelder omsorgsarbeid, rutiner og pedagogisk innhold.
Vårt vurderingsarbeid støtter seg også på årets målsettinger beskrevet i årsplanen og avdelingenes egne periodeplaner. Hver periodeplan skal bygge på sist periodeplans vurdering. På den måten klarer vi systematisk å vurdere barnas synspunkter og reflektere over det arbeidet vi har gjort og de erfaringer vi har tilegnet oss. Vi vurderer og evaluerer barnehagens årsplan på planleggingsdager, personalmøter, pedagogmøter og avdelingsmøter. Avdelingene vurderer fortløpende på avdelingsmøter hvordan den enkelte avdelingen har jobbet med rammeplanens innhold og sine egne målsettinger nedfelt i tiltaksplanen for arbeidsmetoder og prosjektarbeid.
Barnehagen følger utdanningsdirektoratets sine brukerundersøkelser hvor foresatte har mulighet til å vurdere barnehagen i sin helhet hvert år. Ut ifra resultatene arbeider barnehagen i samarbeid med SU ut tiltak for neste års arbeid i barnehagen.
Dokumentasjon
Vi fordyper oss i prosjekter som barna er interessert i og nysgjerrige på. Vi dokumenterer det vi opplever, og dokumentasjonen kan være i form av bilder, fotografier, fortellinger, utstillinger, fremføringer og lignende. Dette gir innsikt i barnehagens innhold.
Gjennom tverrfaglige arbeidsmetoder omfavner vi alle fagområdene i rammeplanen. Målene vi velger å jobbe med, vil stå nedfelt i avdelingenes periodeplaner og tydeliggjøres i avdelingenes ukeplan.
Det å synliggjøre personalets arbeid i barnehagen og barnas virksomhet er viktig som grunnlag for barnehagens utvikling. Dokumentasjon av eget arbeid kan være et middel for å få frem ulike meninger og at man blir åpne for en kritisk og reflekterende praksis. Barnas læring og personalets arbeid blir gjort synlig med tanke på refleksjon over barnehagens verdigrunnlag og oppgaver, og barnehagen som arena for lek, læring og utvikling. Dokumentasjonen, som lages og brukes sammen med barna, kan være plansjer med bilder og skrift, bilder lagt inn på data med/uten skrift, lage bøker til aktiviteter vi gjennomfører, forestillinger osv.
Tilrettelegging i det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte
All tilrettelegging for barn som trenger ekstra støtte skal skje i tett samarbeid med hjemmet. I barnehagen har vi våre rutiner for å avdekke hjelpebehov og for å sette i gang en tilretteleggingsprosess.
Våre viktigste verktøy for å sørge for tilrettelegging av det allmenpedagogiske tilbudet ligger i vår kompetanse om barns utvikling, observasjon i det daglige arbeidet og ikke minst i en god dialog med foresatte.
I barnehagen har vi mange strategier for å tilrettelegge et godt barnehagetilbud. I vår pedagogikk er det naturlig å dele barna i lekegrupper, språkgrupper og andre type sammensetninger for å tilrettelegge for individuelle behov.
Vi står sammen om en god barndom, og det betyr at vi benytter de ressurser vi har rundt oss. I internt KO-team drøfter pedagog, styrer og helsesøster eventuelle bekymringer og igangsetter passende tiltak. Mye klarer vi i det ordinære barnehagetilbudet, men når vi ser det allmenpedagogiske tilbudet ikke strekker til, igangsetter vi tiltak i samarbeid med foresatte. Våre samarbeidsinstanser er blant annet PP-tjenesten, forebyggende team, helsesykepleier, fastlegen, og barneverntjenesten.