Årsplan Gartnerløkka barnehage

7 Barnehagens arbeidsmåter

Barnehagens arbeidsmåter

Personalet skal ta i bruk varierte arbeidsmåter, og de skal tilpasses til enkeltbarn, barnegruppen og lokalmiljøet. Valg av arbeidsmåter gir muligheter for å gjøre barnehagens innhold spennende og variert. Arbeidsmåtene kan bidra til å skape engasjement, interesse og motivasjon og gir mulighet for å tilføre nye erfaringer og opplevelser i barnehagen.

Prosjektarbeid med barn

Prosjektarbeid er en prosess som hele tiden er i bevegelse, og baserer seg på en holdning om at læring skjer når barnet får lov til å fordype seg i det som virker spennende og interessant.

Gjennom arbeidet med våre fokusområder og prosjekter, arbeider vi tverrfaglig med fagområdene i rammeplanen. Vi undrer oss sammen, og barna får ny kunnskap, holdninger og ferdigheter.

Vi skal gjennom hele barnehageåret jobbe med psykososialt barnehagemiljø og barnehagens leke- og læringsmiljø. Temaene skal belyses gjennom vårt prosjektarbeid som skal omhandle «kroppen min».

Kroppen min leker, sanser, føler, utforsker, mestrer, kommuniserer, møter utfordringer og motstand, kroppen er min, kroppen min spiser og drikker, kroppen min undrer og lærer. Prosjektet tar utgangspunkt i barnelitteratur for å skape undring, nysgjerrighet og gode vilkår i lek. Barna skal lede vei og det blir spennende å se hvor denne reisen ender. Prosjekttittelen og barnas medvirkning skal vise oss retning gjennom hele barnehageåret.

Hver avdeling arbeider systematisk gjennom en tiltaksplan, der barn og voksnes medvirkning er sentrale begreper.

I samarbeide med Universitetet i Sørøst-Norge har vi fokus på hvordan vi gjennom prosjektet kan arbeide for å skape gode vilkår for lek. I dette utviklingsarbeid står personalets refleksjon rundt barnehagens lek- og læringsmiljø, og i forlengelse av det, barnehagens psykososiale barnehagemiljø i sentrum.

Pedagogisk dokumentasjon

Barn skal være aktive aktører i sitt eget liv og oppleve at barnehagen som pedagogisk virksomhet har betydning for sin egen utvikling. Pedagogisk dokumentasjon er en arbeidsmåte for å få fram ulike oppfatninger og åpne for en kritisk og reflekterende praksis der personalet sammen med barna bruker sine forskjellige perspektiver til å utforske verden. Det vil si at vår refleksjon får en konsekvens for det vi velger å arbeide videre med. 

I Gartnerløkka barnehage har vi et barnesyn der barn anerkjennes som subjekt og et læringssyn der barn ses som aktive i egne og andres læreprosesser, og et kunnskapssyn der barns interesse og ønske om fordypning legges til grunn for hva som anses som viktig. Det vil si at vi aldri på forhånd vet hvor et prosjekt ender opp.

Gjennom å fange barns lek og aktivitet på bilder ønsker vi å berike barns lek videre. Vi dokumenterer i hverdagen og gjør dokumentasjonen tilgjengelig for barna. Personalets praksisfortellinger, notater og erfaringer rundt barnas møte med dokumentasjonen danner grunnlag for hva vi reflekterer over, og hvilken retting arbeidet og prosessene i barnegruppen, og i barnehagen skal ta videre.

Alternativ og supplerende kommunikasjon

Vårt læringssyn bygger på et sosiokulturelt perspektiv, det at barn lærer gjennom å delta i meningsfulle møter med andre. For barn som trenger alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), regnes ASK som en forutsetning for læring, lek og medvirkning. Som andre språk læres ASK best i naturlige sosiale situasjoner, og i Gartnerløkka barnehage lærer vi hver dag gjennom å bruke tegn og PCS symboler som en naturlig del i det daglige språket i barnehagen.   

Barnehagens digitale praksis

Barnehagens digitale praksis skal bidra til lek, kreativitet og læring. Vi er opptatt av å bruke digitale verktøy der det er en hensiktsmessig del av prosjektarbeid og dokumentasjon. Bruken må være på barnas premisser, og samsvare med dets egnethet og modenhet. Alle avdelinger har tilgang til SmartPC og Ipad for bruk i det digitale pedagogiske arbeidet. Dette for at barna selv skal være med i dokumentasjonsprosessen, og for at alle skal ha mulighet for å utforske, leke, lære og selv skape gjennom digitale uttrykksformer. De digitale mediene kan brukes som et støttemiddel til en ellers variert pedagogisk tilbud. Barnehagen skal bidra til at barna utvikler en begynnende digital dømmekraft og etisk forståelse knyttet til digitale medier. Personalet skal støtte barna i utforskingen av de digitale mediene og utøve digital dømmekraft.

I løpet av barnehageåret 2024-2025 skal vi implementere plan for digital praksis som er utarbeidet av en arbeidsgruppe fra barnehageadministrasjonen og barnehagene i Horten.

Progresjon

Rammeplanen sier at progresjon skal tydeliggjøres og dokumenteres i barnehagen.

Ordet progresjon betyr fremskritt eller utvikling. For å sikre at alle barn får et likeverdig tilbud av god kvalitet har vi i vårt planleggingsarbeid fokus på at det skjer en gjennomtenkt utvikling i løpet av et «barnehageliv». Aktivitetene i barnehagen skal bidra til progresjon for barna. Barna skal oppleve at hvert barnehageår innebærer nye opplevelser og erfaringer, samtidig som noe gjentar seg.