8 Barnehagens fagområder
Barnehagens fagområder
Barnehagens syv fagområder skal sees i sammenheng og være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Arbeidet med fagområdene skal bygge på lek, nysgjerrighet og kreativitet. Det skal arbeides tverrfaglig og helhetlig (Rammeplan, 2017).
Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Prosjektarbeid med barn er en helhetlig pedagogisk arbeidsmetode der blant annet barns medvirkning og fagområdene blir ivaretatt. I arbeid med planlegging, dokumentasjon og vurdering må barnehagen sikre at kravene i rammeplan blir fulgt opp.
Arbeidet med fagområdene skal sees i sammenheng og bidra til barns allsidige utvikling. Gjennom prosjektarbeid streber vi etter å møte barnas undring og nysgjerrighet gjennom varierte aktiviteter. Barn er kreative, impulsive og lekne. Gjennom aktiviteter som for barna oppleves meningsfulle og morsomme arbeider vi prosjektbasert for å nå rammeplanen for barnehager sin målsetting for fagområdene.
Kommunikasjon, språk og tekst
I våre aktiviteter legger vi til rette for dialog og samtaler der barna får mulighet til å uttrykke seg og utvikle språklige ferdigheter. Vi lytter aktivt til barna, stiller åpne spørsmål og viser interesse for deres tanker og ideer. Målet er å skape et trygt og støttende miljø der alle barn føler seg sett og hørt.
Vi legger til rette for aktiviteter som stimulerer barnas språkutvikling, som samtaler, fortellinger, rim og regler, sang og musikk. Vi oppmuntrer til et rikt og variert språkbruk, både gjennom voksen-barn-interaksjon og barn-barn-interaksjon i mindre lekegrupper og med digitale verktøy. Vi har flere språk representert i barnehagen og vi arbeider for å la barna dele og lære av hverandres språk for å skape respekt og interesse for språklig mangfoldighet.
Vi leser høyt for barna og involver dem i fortellingene ved å la dem delta aktivt, stille spørsmål og bruke fantasien. Vi tilbyr et bredt utvalg av bøker og fortellinger. På storbarnsavdelingene tilbyr vi utlån av bøker på alle språk som er representert i barnehagen.
Vi oppmuntrer til nysgjerrighet og utforskning av skriftspråket gjennom å tilby aktiviteter der barna kan eksperimentere med bokstaver, tall, symboler og tegn.
Kropp, bevegelse, mat og helse
Vi legger til rette for variert og tilpasset fysisk aktivitet hver dag. Dette kan inkludere lek og bevegelse i stimulerende miljøer både inne og ute, som for eksempel hinderløyper, ballspill og dans. Vi sørger for at barna får tilstrekkelig tid til å være ute hver dag. Hver avdeling har ukentlige turdager som stimulerer til lek og utforskning i naturen, og gir barna mulighet til å oppleve ulike årstider og værforhold, samt bli bedre kjent med nærområdet.
Vi legger til rette for sunne og næringsrike måltider i barnehagen. Barna blir servert variert og fargerik mat som inkluderer frukt, grønnsaker, fullkorn og magre proteinkilder. Hver avdeling lager varmmat minimum en dag hver uke. Barna i barnehagen skal på forskjellige nivåer være involvert i denne prosessen.
Vi lærer barna gode rutiner for håndhygiene, som å vaske hendene før måltider, etter toalettbesøk og etter utendørsaktiviteter. Dette bidrar til å forebygge spredning av sykdommer og opprettholde god helse i barnehagen.
Vi sørger for at barna får tilstrekkelig søvn og hvile i løpet av dagen. Vi legger til rette for rolige aktiviteter og avslapningstid, og søvn i samarbeid med hjemmet og etter hvert enkelt barns behov.
Kunst, kultur og kreativitet
Vi legger til rette for ulike former for kreativt uttrykk, som tegning, maling, forming, musikk, dans og drama. Barna har tilgang til varierte materialer og verktøy som stimulerer deres kreativitet og utforskertrang. Barna skal ha tid og rom til å utforske og skape sine egne kunstverk eller uttrykk der barna får lov til å eksperimentere, feile og prøve på nytt.
Vi oppmuntrer til rollelek og dramatisering der barna kan utforske ulike roller, situasjoner og historier hvor vi tilbyr rekvisitter og kostymer som støtter barnas fantasifulle lek og utfoldelse.
For å ytterligere bidra til utforskning av kunst og kultur deltar vi på mange lokale tilbud og tilbud gjennom den kulturelle skolesekken. Dette kan være teaterforestillinger og konserter, eller besøk på biblioteket, museer, og kunstutstillinger.
Vi arrangerer møteplasser eller forestillinger der barna kan vise frem sine kreative arbeider og uttrykk. Foreldre og andre familiemedlemmer inviteres til arrangementer som FN-uka, Lucia og sommeravslutning for å skape en sterkere forbindelse mellom barnehagen og hjemmet.
Natur, miljø og teknologi
Det er viktig å legge til rette for et stimulerende og utforskende miljø der barna opplever glede, undring og læring knyttet til natur, miljø og teknologi. Vi legger til rette for at barna skal ha muligheter til å utforske og oppleve naturen gjennom turer og utflukter hvor de kan undersøke og lære om ulike naturfenomener, som planter, dyr, værforhold og årstider.
Vi arbeider for å gi barna en begynnende forståelse for bærekraftige praksiser. Dette kan handle om viktigheten av å ta vare på miljøet og ressursene våre, blant annet gjennom gjenvinning, ressursbruk, og respekt for naturen og nærområdet vi beveger oss i. Vi oppmuntrer barna til å lage kunst og kreative prosjekter ved bruk av naturmaterialer eller gjenbruksmaterialer.
Vi har opprettet dyrkeområder der barna kan lære om og delta i dyrking av planter og grønnsaker. Barna får erfare å så frø, vanne og stelle plantene. Dette bidrar til å utvikle deres forståelse for naturens sykluser og matproduksjon.
Barna skal få eksperimentere og utforske hvordan teknologi kan brukes til læring og kreativitet. Dette gjør vi blant annet gjennom enkle teknologiske verktøy, som digitale kameraer, nettbrett og programmering.
Antall, rom og form
I barnehagen legger vi stor vekt på å utvikle barnas forståelse for antall, rom og form gjennom en rekke varierte og engasjerende aktiviteter. Gjennom disse aktivitetene ønsker vi å stimulere barnas naturlige nysgjerrighet og utforskningstrang, samtidig som vi legger grunnlaget for deres matematiske forståelse på en leken og meningsfull måte.
Antall handler om en begynnende matematisk begrepsforståelse, hvor vi oppmuntrer barna til å utforske tall, mengder, rekkefølge og systematisering i ulike sammenhenger. Dette kan være gjennom å sortere og telle alt fra bøker på hyllen til sko i garderoben. Andre aktiviteter kan handle om å systematisere leker ut ifra hva som er lengst, tyngst eller størst. Vi bruker også enkle spill og leker som involverer telling og systematisering, som terningspill hvor de må telle antall øyne på terningen og flytte brikker. Dette hjelper barna med å utvikle en grunnleggende matematisk forståelse.
I arbeidet med romlige begreper oppmuntrer vi barna til å utforske og forstå romlige relasjoner. Dette gjør vi blant annet gjennom byggeaktiviteter med klosser og lego, hvor barna kan eksperimentere med begrepene over, under, ved siden av og inntil. Puslespill er også en viktig del av arbeidet med romlige begreper, da det hjelper barna med å se hvordan brikker passer sammen for å danne en helhet. Vi legger også til rette for aktiviteter og leker som krever at barna følger romlige instruksjoner for å utføre oppgaver.
I formutforskningen fokuserer vi på å introdusere barna for ulike geometriske former på en kreativ og praktisk måte. Vi bruker formsorteringsleker og kunst- og håndverksaktiviteter hvor barna kan lage sine egne bilder ved å kombinere forskjellige former. Dette stimulerer deres evne til å gjenkjenne og skape former, samtidig som det gir rom for individuell utfoldelse og kreativitet.
Etikk, religion og filosofi
Vi ønsker en praksis i barnehagen som bygger på respekt, empati, rettferdighet og omsorg. Skap situasjoner der barna kan praktisere og reflektere over disse verdiene i hverdagen. Det skal være rom for å stille spørsmål og reflektere over etiske, religiøse og filosofiske temaer og personalet skal oppmuntre til dialog og respekt for ulike perspektiver og verdier.
Vi ønsker å verdsette og inkludere barnas ulike kulturelle og religiøse bakgrunner. Barna skal få kjennskap til og feire ulike høytider og tradisjoner som er representert i barnehagen.
Gjennom bøker, fortellinger og samtaler kan vi utforske etiske dilemmaer, religiøse tradisjoner og filosofiske spørsmål.
Nærmiljø og samfunn
I vår barnehage legger vi stor vekt på å gi barna en meningsfull og engasjerende forståelse av nærmiljøet og samfunnet rundt dem. Gjennom varierte aktiviteter og opplevelser ønsker vi å stimulere deres nysgjerrighet, empati og bevissthet omkring det miljøet de er en del av. Ved å arbeide med nærmiljø og samfunn skaper vi en plattform for å utvikle barnas sosiale, kulturelle og samfunnsmessige kompetanser på en inkluderende og leken måte.
I vårt arbeid med nærmiljøet tar vi barna med ut på oppdagelsesferder i nærområdet. Dette kan innebære turer til parker, butikker, biblioteker og andre steder som er en del av deres daglige omgivelser. Vi oppmuntrer barna til å observere og stille spørsmål om det de ser rundt seg.
I tillegg arbeider vi med å utvikle barnas følelse av tilhørighet og ansvar overfor samfunnet. Dette kan inkludere prosjekter hvor barna bidrar til å ta vare på miljøet, som for eksempel ryddeaksjoner eller dyrking av grønnsaker. Vi introduserer også grunnleggende begreper om samfunnssystemer, som regler og roller, gjennom rollespill og samtaler som reflekterer barnas egne erfaringer.
Ved å arbeide med nærmiljø og samfunn i barnehagen legger vi grunnlaget for barnas forståelse av deres plass i verden. Vi dyrker deres evne til å samhandle med andre, utvikle medfølelse og respekt, og ta del i samfunnet på en positiv måte. Vi ønsker at barna skal føle seg som aktive deltakere og bidragsytere til sitt nærmiljø og samfunn, og at de skal bære med seg disse verdifulle lærdommene gjennom hele livet.
Trafikksikker kommune
Målet med trafikkopplæring i barnehagen er at barna får gode erfaringer med å ferdes i trafikken, og bygger gode holdninger slik at de rustes best mulig til å ferdes alene og trygt i trafikken når de blir eldre.
Vi ivaretar arbeidet med trafikksikkerhet i Gartnerløkka barnehage gjennom:
- Rutiner for god trafikksikkerhet
- Trafikkregler er tema på tur og i barnehagen
- Informasjon til foresatte
- Voksne som veiledere og gode rollemodeller i trafikken