5 Barnehagens formål og innhold
Barnehagens formål og innhold
Barnehagens innhold skal være allsidig, variert og tilpasset enkeltbarnet og barnegruppen. I barnehagen skal barna få leke og utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. Arbeidet med omsorg, danning, lek, læring, sosial kompetanse og kommunikasjon og språk skal ses i sammenheng og samlet bidra til barns allsidige utvikling.
Danning
Danning er en livslang prosess som blant annet handler om evne til å utvikle og reflektere over egne handlinger og væremåter. Danning skjer i samspill med omgivelsene og med andre. Gjennom gode danningsprosesser settes barn i stand til å håndtere livet ved at de utvikler evnen til å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen, og til å se seg selv som et verdifullt medlem av et større fellesskap. Danning er mer enn utvikling, mer enn læring, mer enn omsorg, mer enn oppdragelse og mer enn sosialisering. Samtidig rommer danning alt dette. Barn må få utfordringer, muligheter til å utvikle kunnskaper og ferdigheter og støtte for å handle omsorgsfullt og gjøre etisk begrunnede valg. Gjennom danning legges grunnlaget for barnets allsidige utvikling.
Omsorg
Det er en primær oppgave å gi omsorg og nærhet og sørge for at barna ut ifra alder og individuelle forutsetninger blir møtt med lydhørhet, innlevelse og vilje til samspill.
I Gartnerløkka barnehage handler omsorg om å tilrettelegge for en trygg barnehagehverdag der vi bygger gode relasjoner mellom barn, ansatte og foresatte. Det er hvordan vi er i samspillet med barna som er avgjørende. En positiv relasjon mellom personal og barn er preget av at den voksne er sensitiv, klarer å fange barnas signaler og uttrykk, er forståelsesfull og klarer å gi et godt svar. Det krever at den voksne er varm, kan by på seg selv og er nær, både psykisk og fysisk.
Det er de voksnes ansvar å tilrettelegge for en god relasjon, der barnet skal være en likeverdig samspillspartner som møtes med respekt.
Lek
Leken har en viktig plass i barns liv i barnehagen. Leken har mange uttrykksformer og kan føre til forståelse og vennskap på tvers av alder og kulturell ulikhet. I et leke felleskap legges grunnlag for barns vennskap med hverandre.
I Gartnerløkka barnehage arbeider personalet bevisst med å tilrettelegge for og stimulere til et godt emosjonelt klima i barnegruppen. Ved at personalet byr på fysisk nærhet og psykisk tilgjengelighet, kan barna la seg lokke inn i lekens verden.
Trygghet er en forutsetning for at barn kan gi seg hen til leken, og vi arbeider derfor aktivt for å styrke kvaliteten i barn- voksen relasjonen, da det er denne relasjonen som utgjør barnets trygghetsfundament, som igjen gjør det mulig for barnet å nyttiggjøre seg av det totale pedagogiske tilbudet i barnehagen. Personalet skal være deltakende i leken på en naturlig måte blant annet for å støtte, inspirere og oppmuntre barna i deres lek, og samtidig fange opp barn som har vanskelig for å komme inn i lek, eller eventuelt blir utestengt fra lek.
Læring
Læring foregår i det daglige samspillet med andre mennesker og med miljøet, og er nært sammenvevd med lek, oppdragelse og omsorg. Barn kan lære gjennom alt de opplever og erfarer på alle områder.
I Gartnerløkka barnehage møter vi barns undring på en utfordrende og utforskende måte slik at dette danner grunnlaget for et aktivt og utviklende læringsmiljø. Barns egne interesser og spørsmål skal danne grunnlaget for læringsprosesser og temaer i barnehagen. Barnehagen skal styrke barns læring i formelle og uformelle læringssituasjoner. For å sikre progresjon skjer dette gjennom både planlagte og spontane aktiviteter i barnehagen og i barnehagens nærområde.
Vennskap og tilrettelegging for gode relasjoner i barnehagen er forutsetning for god læring og opplevelse av glede og mestring.
Gjennom lek som metode ønsker vi hjelpe barna til å bearbeide livets erfaringer og opplevelser. Lek er en trygg læringsarena, hvor barna lærer å mestre, feile og kommunisere med omverdenen. Leken er naturlig og lystbetont, og er derfor et viktig pedagogisk virkemiddel for videreutvikling i forhold til både det motoriske og kognitive.
Vennskap og fellesskap
Vennskap er noe som mange har prøvd å definere. Det gir oss bekreftelse, bygger opp selvtilliten og tilfredsstiller vårt sosiale behov.
I Gartnerløkka barnehage ønsker vi å skape et godt psykososialt miljø hvor barna kan utvikle seg i trygge omgivelser, med utfordringer tilpasset seg selv.
For oss er vennskap, fellesskap og sosial kompetanse synonymt med hverandre. Det handler om å kunne samhandle positivt med andre i ulike situasjoner. Vi som jobber i barnehagen skal ivareta barna, skape et inkluderende miljø og arbeide for at barna våre verken opplever å bli krenket, eller kommer til å krenke andre i morgen.
Det er mange veier til vennskap, i barnehagen skjer det naturlig gjennom lek og positiv samhandling. Derfor er vi opptatt av hvordan vi voksne støtter barna når de deltar i barnehagehverdagen, når de bygger relasjoner til hverandre, når de inngår i samspill, leker og knytter vennskapsbånd.
Kommunikasjon og språk
For å utvikle sitt språk til å kunne uttrykke følelser, ønsker og erfaringer kreves et rikt og variert språkmiljø.
I Gartnerløkka barnehage benytter vi oss av hele barnehagehverdagen til å utvikle god begrepsforståelse og et variert ordforråd. For oss handler det om å ta seg tid til den gode samtalen og sette ord på hverdagen i de situasjoner som byr seg, om det er ved måltidet, stellesituasjonen, i bygge kroken, på tur eller i samlingsstund.
For å sikre et godt språkmiljø må barna oppleve voksne som har tid til å lytte samtidig som de må få mulighet til å både bruke sitt verbale og nonverbale språk meningsfullt og variert, både i lek, i konflikthåndtering og styrte aktiviteter.
Barns medvirkning
Barns medvirkning handler om at barn har rett til å utrykke seg om hvordan de trives i barnehagen. Barna skal få være delaktige i forskjellige planleggingsprosesser som påvirker barnehagehverdagen og dets innhold. Derfor mener vi det er viktig å ta utgangspunkt i barns og barnegruppens interesse når det gjelder planlegging av aktiviteter. Det er viktig at alle stemmer blir hørt og at vi ser hvert individ. Barn må støttes til å undre seg og stille spørsmål. Gjennom å være aktive voksne, og ha tid og rom til å lytte, kan vi skape en felles forståelse for hverandre. Vi skaper tillit og viser anerkjennelse for barnas tanker og meninger, som igjen er viktig for barns selvtillit og mestringsfølelse. For å kunne skape denne dialogen med barna må vi voksne være flinke til å lytte, vise interesse og forståelse, oppmuntre og bidra med egne tanker som igjen kan underbygge barnas ord og meninger.
Å ta barns medvirkning på alvor forutsetter god kommunikasjon mellom barna og personalet og mellom personalet og foreldrene.