11 Overganger
Overganger
Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet er trygt i barnehagen og i overgangene til nye arenaer. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn.
Samarbeid med barnas hjem
- Foreldremøte og foreldrerådsmøte i september og mars/april.
- Vi inviterer til foreldresamtaler høst og vår.
- Synlige planer og vurderinger i ukeplaner og periodeplaner.
- Dokumentasjon i Visma barnehagen.
- Arrangementer både høst og vår som motiverer til kontakt hjem/barnehage.
- Møter i Samarbeidsutvalget og i Foreldrenes arbeidsutvalg.
- Daglig foreldrekontakt i bringe og hentesituasjoner.
- Dokumentasjon av barnas opplevelser er synlig på hver avdeling.
- Brukerundersøkelse i november
Når barnet begynner i barnehagen
I juni, før oppstart i Gartnerløkka barnehage inviteres nye foreldre til å besøke barnehagen. Her blir det en introduksjon av barnehagen og omvisning. Vi informerer om praktiske ting og våre forventninger til foreldrene.
Alle nye barn får tilsendt tider for tilvenning, velkomstbrosjyre, velkomstbrev og arkivkort. Her oppfordres også foresatte om å ta kontakt med barnehagen for å avtale en besøksdag før sommeren, eller en omvisning hvis barnet begynner senere på året.
Vi definerer tre «tilvenningsdager», men presiserer at tilvenning er individuelt og at noen trenger litt lenger tid for å bli kjent og trygg i barnehagen. Vi anbefaler kortere dager den første tiden.
Dag 1: Besøk med mor, far eller foresatt 1,5 time
Dag 2: Besøk i ca. 2 timer. Mor, far eller foresatt kan gå litt hvis det går greit
Dag 3: Vi avtaler tid for når barnet skal begynne, hvis alt går greit sier vi farvel til mor, far eller foresatt og avtaler når barnet skal hentes.
I løpet av de første dagene har pedagogisk leder en samtale med foreldrene. På årets første foreldremøte blir planer for det pedagogiske arbeidet igjennom året fremlagt.
Overganger innad i barnehagen
Overganger skjer også innad i barnehagen. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe.
Hovedsakelig gjelder dette barn fra småbarnsavdeling som skal over på storbarnsavdeling. Gjennom året skapes kontakt på tvers av huset gjennom at vi besøker hverandre, i utetiden og andre tilrettelagte aktiviteter.
Småbarnsavdeling lager en plan for fordeling av de barna som skal over til storbarnsavdeling med utgangspunkt i sammensetningen og funksjonaliteten i barnegruppa som skal videre, og med hensyn til storbarngruppenes sammensetning. Barnehagen gjennomfører også overgangssamtaler mellom avdelingene for å sikre at overgangene innad i barnehagen skal bli best mulig. I småbarnsavdelingens foreldresamtaler på våren informeres foreldre om tanker rundt fordelingen av barna. Barna får velkomstbrev fra sine respektive storbarnsavdelinger. Innad i barnehagen avtales det besøkstider og det er hyppige besøk frem mot sommeren. Etter sommeren begynner disse barna på storbarnsavdelingene fra første dag etter sommerferien.
Overgangen fra barnehage til skole og SFO
Horten kommune har en overordnet plan for samarbeid mellom barnehage og skole, «Samarbeid for sammenheng hjem, barnehage, SFO og skole». Vi er en sentrumsnær barnehage som grenser til flere skoler. Vi ønsker å strekke oss langt for at alle barn siste året i barnehagen skal få besøke «sin» skole.
Gartnerløkka barnehage og Sentrum skole har et utvidet samarbeid og legger egen plan for sammenheng og overgang mellom barnehage og skole.
Det siste året i barnehagen får skolestarterne litt ekstra fokus. Vi går ofte på tur, gjør oss kjent i nærmiljøet, utforsker og eksperimenterer. Vi har fokus på sosial kompetanse, samarbeid og selvstendighet. Vi øver på å ta vare på tingene våre og å pakke sekken vår. Det er ikke et mål at barna skal lære å lese og skrive i denne perioden, men å forberede barna til å kjenne igjen momenter i skolen og lære seg strategier for å møte en ny arena.
Barnehagen har foreldresamtaler innen mai hvor overføringsskjema mellom barnehage og skole gjennomgås og underskrives av foreldrene. Denne informasjon blir brukt til å tilrettelegge best mulig for at hvert enkelt barn skal få beste mulige skolestart.