Årsplan Rørehagen barnehage

6 Barnehagen som pedagogisk virksomhet

Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Barn og foreldre har rett til medvirkning i disse prosessene. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. For å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen (Rammeplan, 2017).

Planlegging

Planlegging er en helt sentral del av vårt arbeid. Hvert år lager vi en ny årsplan for kommende barnehageår. Årsplanen inneholder vår tolkning og realisering av rammeplan for barnehager, barnehageloven, kommunale planer, samt vårt vurderingsarbeid. Planleggingen tar utgangspunkt i årsplanen, og skal sikre kontinuitet og kvalitet i det pedagogiske arbeidet, og progresjon for enkeltbarn og barnegruppa. Vi planlegger pedagogisk arbeid og fremdrift gjennom periodeplaner, prosjektplaner og ukeplaner. Planleggingen skal også være utgangspunkt for refleksjon og utvikling av barnehagen som lærende organisasjon. Vi baserer planleggingen på kunnskap om enkeltbarns trivsel og utvikling, både individuelt og i gruppe.

Man kan som foresatt følge med på innholdet i barnas dager i Visma. Planene våre legges der. Vi har egne utfyllende og konkrete ukeplaner som skrives for personalet. Selv om vi legger planer, så er vi også opptatt av handlingsrom – og derfor kan planene ofte endres. Veien videre blir til i lys av erfaringer, observasjoner, vurderinger, dokumentasjon, barns medvirkning og foreldremedvirkning. 

Vurdering

Hovedformålet med vurderingsarbeid i barnehagen er å sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. Barnas trivsel, trygghet og utvikling skal vurderes fortløpende, med utgangspunkt i barnets forutsetninger og personalets kunnskap. Øvrig vurderingsarbeid handler om å jevnlig reflektere og vurdere vår egen praksis. Våre planleggingsdager, personalmøter og avdelingsmøter brukes til dette. Her analyserer vi vår egen praksis, og har diskusjoner og refleksjoner som utgangspunkt for videre planlegging. Vi bruker praksisfortellinger som utgangspunkt for faglig refleksjon på ulike møtearenaer og i veiledning. Slik kan vi lære av vår egen praksis, og utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. 

Dokumentasjon

Å dokumentere vår praksis er helt nødvendig for å kunne vurdere og planlegge barnehagens innhold, og for å sikre utvikling og progresjon i det pedagogiske arbeidet. Dokumentasjon kan være bilder, tegninger, observasjon, lydopptak, logger, praksisfortellinger o.l. Dokumentasjonen skal komme til syne gjennom den elektroniske kommunikasjonsplattformen, på veggene på barnas avdelinger og på vår Facebookside. Dokumentasjonen gir et godt grunnlag for videre arbeid med vurdering og planlegging.

Tilrettelegging i det allmennpedagogiske tilbudet til barn som trenger ekstra støtte

Enkelte barn kan i kortere eller lengre perioder ha behov for ekstra støtte. Pedagogisk leder skal i samarbeid med resten av personalet observere, vurdere og sette i gang tiltak rundt barn der det er nødvendig. Dette skjer alltid i samarbeid med foresatte.

Barn som trenger ekstra støtte, sosialt, pedagogisk og/eller fysisk, får den tilretteleggingen de trenger for å være en naturlig del av et inkluderende og likeverdig tilbud. Tilretteleggingen skal i hovedsak legges til arbeidet i barnegruppa. Tilretteleggingen kan være å dele i mindre grupper, hele barnegruppen øver på ferdigheter, dagtavler, PCS-symboler osv.

Barnehagen følger interne kommunale rutiner for arbeid med barn med spesielle behov eller barn som i perioder trenger ekstra oppfølging og støtte.