7 Barnehagens arbeidsmåter
Arbeidsmåtene i barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning og gi barn mulighet for medvirkning. Arbeidsmåtene i barnehagen skal stimulere til nysgjerrighet og undring, og barna skal gis muligheter til å uttrykke seg på forskjellige måter (Rammeplan, 2017).
Prosjektarbeid i Rørehagen
Prosjektarbeidet i Rørehagen veksler mellom lek og aktiviteter som kan være spontane eller planlagte, men barns undring er utgangspunktet for videre refleksjon og læring. Prosjektarbeid skal gjennomsyre hele dagen, og er grunnsteinene for arbeidet på avdelingene våre. I prosjektet er vi sammen om noe felles tredje. I år har vi valgt å ha fokus på forfatteren Julia Donaldson, og hennes bøker vil være utgangspunktet for prosjektarbeidet på alle avdelinger. I prosjektarbeid er vi opptatt av lek, fantasi, kreativitet og magi. Dette skaper vi gjennom å finne ut av noe sammen. Kanskje finner vi spor i rommet eller på tur, eller kanskje kommer det et brev med et oppdrag? Noen ganger kan det også komme en rollefigur på besøk – som trenger hjelp av oss. Når vi arbeider i prosjekt så deler vi ofte barna i mindre grupper. Barna får mange erfaringer om at man trenger fellesskapet, og at man er betydningsfull i fellesskapet. Alle har en stemme og påvirkningskraft for veien videre. I prosjektarbeid er det prosessene og det vi lærer og undrer oss over underveis som er det viktigste. Personalet har ansvar for å skape en tydelig ramme for prosjektet, og så er det barnas stemmer og interesser sammen med voksnes handlekraft som driver prosjektet fremover.
Pedagogisk dokumentasjon i Rørehagen
Pedagogisk dokumentasjon er en arbeidsmåte som gir grunnlag for refleksjon og læring. Ved hjelp av samtaler, refleksjon og undring rundt ulike typer dokumentasjon som praksisfortellinger, logger fra prosessene, tegninger, bilder og tekst hjelper vi barna og personalet til refleksjon, læring og bearbeiding. På denne måten vil vi sammen videreutvikle vi det pedagogiske arbeidet.
Pedagogisk dokumentasjon benyttes blant annet sammen med prosjektarbeid og gir barna større muligheter til å delta i planlegging og vurdering av eget hverdagsliv. Barna er med i prosessene, fra spor blir lagt ut til hva de blir opptatt av underveis. Vi gjør ikke ting bare en gang, men flere ganger slik at barna får mulighet til å teste ut teser om hvordan ting er, prøve seg frem, undre og forske. Vi er opptatt av prosessen og tar oss god til undring og refleksjon sammen med barna. Vi lærer sammen!
Progresjon i Rørehagen
Progresjon i pedagogisk arbeid handler om tilpassing av barnehagens innhold til ulike aldersgrupper. Vi legger til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barna skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. Progresjon i barnehagen innebærer at alle barn skal få mulighet til å utvikle seg og oppleve fremgang. For å sikre progresjon hos hvert enkelt barn deler vi barna i mindre grupper. Gjennom å dele i mindre grupper blir det enklere å observere hvert enkelt barn og dermed tilpasse det pedagogiske innholdet slik at hvert barn kan oppleve mestring ut ifra sitt eget nivå.
Barnehagens digitale praksis
I 2023 kom det fra regjeringen en «Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i skole og barnehage», nettopp for å sette fokus på den digitale verdenen som barna i større og større grad er en del av. Når barnehagen tar imot nye barn, har de allerede mange digitale erfaringer og referanser. Barnehagene må forholde seg til dette på lik linje som med alle andre erfaringer som utgjør deler av barnets oppvekst. Digitale verktøy skal ikke benyttes som et konsum for barna, og for oss i barnehagen handler ikke digitale verktøy om skjermtid. Det handler om at barna skal få varierte erfaringer med å være i aktive og skapende prosesser med digitale verktøy. Det kan være alt fra bildetaking, lage filmer av ulike slag, koding eller inspeksjonskamera – blant annet. Barna skal være produsenter og ikke konsumenter. Dersom man ser på noe på NRK Super, YouTube og lignende, så er det med et mål og en mening om arbeid i prosjektet eller arbeid med relasjoner og sosial kompetanse. Vi har et bevisst og etisk forhold til digitale verktøy.
ASK i Rørehagen (alternativ og supplerende kommunikasjon)
I Rørehagen barnehage er det noen barn som kommuniserer via ASK. Selv om ASK er nødvendig for noen, er det bra for alle. Alle barn skal kunne kommunisere med andre rundt seg, og ASK er et godt hjelpemiddel for å få til dette. Avdelingene har på ulike måter tatt i bruk ASK. Alle ansatte bærer daglig «snakkesmykker», der det er bilder og tegnstøtte. De skal brukes for å forsterke det meningsbærende i kommunikasjonen med barnet. Det er dagtavle i bruk på alle avdelinger, samt PCS symboler på dører/ kasser og lignende for å synliggjøre hva som skal være hvor. Vi bruker snakketavler/tematavler i rutinesituasjoner som matsituasjon, påkledning o.l. Ute har vi store ASK-tavler hvor man kan kommunisere sine ønsker og tanker.