8 Barnehagens fagområder
Barnehagens syv fagområder skal sees i sammenheng og være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Arbeidet med fagområdene skal bygge på lek, nysgjerrighet og kreativitet. Det skal arbeides tverrfaglig og helhetlig (Rammeplan, 2017).
Alle de syv fagområdene i Rammeplanen skal være en del av hverdagsaktiviteter, planlagte aktiviteter og prosjekter i barnehagen. Fagområdene opptrer sjeldent isolert sett. De skal brukes av personalet for å sikre innhold og god kvalitet på det arbeidet som gjøres i barnehagen. Vi jobber tverrfaglig, og i løpet av en dag er vi innom flere fagområder.
Kommunikasjon, språk og tekst
Barn har behov for å bli sett, hørt og forstått. Vi skal møte barnas kommunikasjon uansett utviklingsnivå og støtte de i deres utvikling. Det fordrer at vi voksne er tålmodige, lydhøre og har rolig fremtoning i møte med barnas kommunikasjonsuttrykk. Gjennom ulike hverdagssituasjoner som samlingsstunder, aktiviteter og i lek møter barna språk og tekst daglig. Vi bruker konkreter, bilder og lek med språk for å støtte det verbale. Vi benytter ASK (alternativ supplerende kommunikasjon) på alle avdelinger for å gi alle barn, uansett utviklingsnivå, like muligheter.
Kropp, bevegelse, mat og helse
Gjennom fysisk lek og aktiviteter i barnehagen får barna utfolde seg og være den de er, på det nivået de befinner seg på. Vi tilpasser og tilrettelegger lengde og innhold på aktiviteter ut ifra barnas behov. Vi har ulike HOPP-aktiviteter vi legger til rette for. Vi ønsker å skape gode arenaer der barna opplever måltidsglede. Vi har vår egen grønnsakshage hvor vi kan plukke våre egne råvarer, og dette er med på å bidra til økt forståelse for og gleden over å lage sin egen mat. Vi har fokus på et sunt kosthold, og å bygge opp gode matvaner fra tidlig alder. Vi tilbyr et varmt måltid hver uke. Her er det fiske- og vegetar-retter som lages av barna selv sammen med voksne. Daglig har vi hvilestund for de som ikke sover.
Kunst, kultur og kreativitet
I vår barnehage skal vi stimulere barns nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering. Vi skal legge til rette for og videreutvikle barns kreative prosesser og uttrykk. Å arbeide med ulikt materiale på en kunstnerisk og estetisk måte oppmuntrer til barns skaperglede og støtter deres kulturelle uttrykk. Det er prosessen som er viktig i vår barnehage, ikke det ferdige resultatet. Derfor er vi opptatt av at barna kan skape individuelle kunstneriske uttrykk og ikke ferdigproduserte maler. Barna skal oppleve et mangfold i kunstneriske og kulturelle uttrykksformer og verktøy, teknologi og materialer som beriker deres kreative tenkning.
Natur, miljø og teknologi
Sammen med barna skal vi utforske naturen, miljøet og teknologien rundt oss i prosjektsammenheng. Ved å undre oss sammen, utforske, ta vare på og benytte oss av de ressursene vi har, trekker vi fagområdet inn i ulike arenaer i barnehagehverdagen. Vi bruker naturen rundt oss som leke- og læringsmiljø når vi er på tur. Barns behov til å ta og kjenne på, er essensielt når barna utvikler forståelse for hvordan natur og miljø henger sammen. Året rundt er vi ute og på tur, og legger til rette for glede og trivsel i natur og uteliv. Vi skal utvikle oss på å lage konstruksjoner av ulike materialer og utforske muligheter som ligger i redskaper og teknologi. Vi jobber videre med å synliggjøre naturfenomener og reflektere med barna om sammenhenger i naturen.
Etikk, religion og filosofi
I barnehagen har vi et stort mangfold, og vi ser på mangfold som en ressurs. Barna i Rørehagen barnehage skal møtes med nysgjerrighet og respekt for at vi alle er ulike. Her skal barna få kjennskap til ulike religioner og livssyn som er representert i barnegruppene våre. Barna møter tidlig etiske dilemmaer, valg som må tas og spørsmål der det ikke finnes kun et svar. Voksnes støtte til undring og filosofering sammen med barna er viktig for deres utvikling av respekt for ulikhet.
Nærmiljø og samfunn
Dette fagområdet handler også om å bli kjent med nærmiljø, samfunn og verden. Lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker bør arbeides med for å sikre en tilknytning til lokalmiljøet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barn få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene. Barna skal få erfaringer med utforskning i eget nærmiljø og ferdes i ulike type landskap. Vi skal bli kjent med det kulturelle mangfoldet, ulike levesett og familieformer som befinner seg i vårt samfunn. Samenes nasjonaldag markeres hvert år og da utforsker vi nærmere deres levesett og normer. Vi benytter vårt magiske nærmiljø ukentlig, og spesielt for Vikingene våre blir det en ekstra tilknytning til Borrehaugene og Midgard.
Antall, rom og form
Dette fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer, og hjelpe barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Det handler om å utforske og oppdage matematikk i det daglige livet, i teknologi, natur med mer. Å stimulere til aktiv problemløsning, undring og nysgjerrighet er avgjørende. Barnas opplevelse av å lage rom i rommet til lek og aktivitet er vesentlig for å få til en meningsfull og engasjerende lek og læringssituasjon. Det å kunne være med på å forme sitt eget lekemiljø gir barna mening og inspirasjon til å dypdykke i lekens verden der læring skjer.
Trafikksikker barnehage
Vi er en trafikksikker barnehage. Det betyr at vi har rutiner for å skape trafikksikre områder for barna, og at vi har rutiner for hvordan vi kan legge til rette for grunnleggende læring slik at barn kan ferdes trygt i trafikken når de blir eldre.