5 Barnehagens formål og innhold
Barnehagens innhold skal være allsidig, variert og tilpasset enkeltbarnet og barnegruppen. I barnehagen skal barna få leke og utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. Arbeidet med omsorg, lek, læring, danning, sosial kompetanse og kommunikasjon og språk skal ses i sammenheng og samlet bidra til barns allsidige utvikling. Barns medvirkning skal være et bærende prinsipp i planlegging, gjennomføring, vurdering og evaluering av barnehagens innhold (Rammeplan, 2017).
Rørehagens arbeid med omsorg
I Rørehagen gir vi omsorg og nærhet ved at barna blir møtt med åpenhet, lydhørhet, varme, innlevelse og interesse. Alle våre barn skal oppleve å bli sett, forstått og respektert. De får den hjelp og støtte de har behov for ut ifra alder og individuelle forutsetninger. Vi legger til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barn og voksne, og mellom barn. Gjennom god omsorg skal våre barn utvikle tillit til seg selv og andre.
For at barn skal føle trygghet og trivsel i barnehagen er omsorg en forutsetning. Dette er også med på å utvikle empati og nestekjærlighet. God omsorg handler om å gi barna trygge rammer, nærhet og varme, sterke relasjoner. Barna skal erfare voksne som ser og hører deres behov for omsorg.
Rørehagens arbeid med lek
Leken er barnas verden. Det er blant annet i fantasifull, kreativ og morsom lek barn lærer. I lek dannes vennskap som igjen er en forutsetning for utvikling av sosial og språklig samhandling. Gjennom barnas lekende væremåte finner barna lekevenner og blir kjent med seg selv.
Personalet skal tilrettelegge, ta initiativ og aktivt bidra til at alle kommer inn i og blir i lek hver eneste dag. Dette gjør vi gjennom å legge til rette for varierte og spennende lekemiljøer, både med definerbart og udefinerbart materiale. Lekemateriell må gi muligheter for at mange kan gjøre like ting sammen, og rommet skal slik sikre en inkluderende praksis. Rommene skal stadig være i endring, for å gi barna nye impulser til lek og prosjekt.
God ivaretakelse av lek er å legge forholdene til rette for bruk av kroppen og aktiviteter som gir glede, muligheter for utforskning og mestringsopplevelser. Det er viktig å variere muligheter for allsidig lek både ute og inne for å gi næring til fantasi og kreativitet. Vi tilrettelegger jevnlig for å dele barnegruppa i mindre prosjekt/lekegrupper. Det skal gis gode muligheter for å leke på tvers av avdelinger, når vi har mulighet til det. Dette vil igjen bidra til inkludering i leken.
Rørehagens ivaretagelse av barns rett til medvirkning
Barna har rett til å medvirke sammen med andre for å utvikle barnehagens felleskap, innhold og dagligliv. Barn medvirker gjennom sitt verbale og nonverbale språk, sin væremåte, valg de tar i hverdagen og gjennom deres interesser. Dette krever at personalet må være aktive deltagere sammen med barna i alle hverdagens aktiviteter for å lytte, observere, sanse, lese og forstå barnas uttrykksformer. Medvirkning skal være tilpasset barnets alder, erfaring og modenhet. Personalet må oppmuntre og tilrettelegge for arenaer der barnas synspunkter, ideer og tanker kommer frem.
Personalet benytter sin kunnskap og kjennskap til enkeltbarnet og gruppa i videre arbeid, i planlegging av aktiviteter og prosjekter. Gjennom barnehageåret jobber vi med prosjektarbeid som i stor grad ivaretar og bygger videre på barnas innspill og interesser. Personalet bruker praksisfortellinger, bilder, samtaler, refleksjoner og observasjoner for å dokumentere disse innspillene.
Slik jobber Rørehagen med å fremme læring
Læring i barnehagen foregår i alle daglige situasjoner i samspillet mellom barn-barn, barn-voksen og gjennom ulike opplevelser. I planlagte og spontane samlinger og samtaler legger personalet til rette for refleksjon og undring. I Rørehagen legger vi til rette for helhetlige læringsprosesser hvor målet er å fremme barnas trivsel og allsidige utvikling. Barna får rike og varierte utfordringer og mestringsopplevelser, samtidig som vi utvider barnas erfaringer og sørger for progresjon. Barna lærer gjennom alle sansene sine i et lekende fellesskap. Personalet skal støtte barnas undring på en måte som gir de lyst til å søke videre kunnskap. Vi støtter og beriker barnas initiativ, nysgjerrighet, kreativitet og læringslyst. For at barna skal få medvirke i sine egne læringsprosesser må personalet lytte og se alle barns språk, interesser og uttrykk.
Slik fremmer Rørehagen danning
Danning er en livslang prosess som er med på å forme oss som mennesker. I vår barnehage legger vi daglig til rette for refleksjon, samtale, undring og utforskning. Alle barn skal oppleve å høre til og være aktivt deltagende i fellesskapet. Det er avgjørende for en god selvfølelse at man erfarer å være en viktig del av et fellesskap. Vi møtes i respekt for hverandre og likeverd står sentralt. Barna erfarer å få svar på egne initiativ, undersøker ulike perspektiver, reflekterer over og formulerer egne synspunkter. Slik er barna med å skape mening i den verden de er en del av. Dette er videre med på å legge grunnlag for selvstendig og ansvarlig deltakelse i vårt demokratiske fellesskap.
Slik jobber Rørehagen med kommunikasjon og språk
Kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. I barnehagen møter barna varierte erfaringer med å bruke språket som kommunikasjonsmiddel, og vi anerkjenner og verdsetter barnas ulike kommunikasjonsuttrykk. Gjennom et rikt språkmiljø med voksne som rollemodeller deltar barna i meningsfylte samspill og samtaler med andre gjennom hele dagen. Kommunikasjon og samspill med andre skal oppleves meningsfylt og som redskap for å uttrykke egne tanker og følelser. I vår barnehage skal språket gjennomsyre hverdagen gjennom å leke med språk, lære språk gjennom lek, hverdagssamtaler, høytlesning og arbeid med litteratur, sang, ASK, tegn til tale og PCS symboler.
Vennskap og fellesskap i Rørehagen
I Rørehagen jobber vi kontinuerlig for et miljø hvor alle barn skal oppleve gleden ved å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med andre barn og voksne i lek- og hverdagssituasjoner. Inkludering og tilhørighet i fellesskapet er et viktig begrep for oss. Alle barn skal få erfaringer med å ha og ta vare på venner, og å være i positive samspill preget av anerkjennende og støttende relasjoner. Voksne støtter barna i regulering av følelser, og veileder barna i konfliktløsning og motstand. Vi deler i små grupper ukentlig. Her er de voksne enda tettere på, og her kan vi ivareta gamle relasjoner og bygge nye. I små grupper lærer barna å håndtere verden rundt dem i mindre former, og dette er viktige erfaringer å med seg inn i det store fellesskapet.
Endringene i Barnehagelovens §41-43, kapittel VIII om psykososialt barnehagemiljø, gir oss plikt til å jobbe forebyggende for et inkluderende lek- og læringsmiljø, avdekke uhensiktsmessig adferd hos barn, og å håndtere krenkelses- og mobbesaker. Vi følger Horten kommunes handlingsveileder for et psykososialt barnehagemiljø, og hver avdeling har konkrete tiltaksplaner hvor arbeidet med inkluderende fellesskap beskrives.