3 Barnehagens verdigrunnlag
Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (Rammeplan, 2017).
Barn og barndom
I Rørehagen er barna en del av et fellesskap og miljø som både ser og anerkjenner at barna er enkeltindivider med sin egen opplevelsesverden. Barna møtes dermed med respekt og åpenhet fordi vi vet at dette verdenssynet påvirkes av de ulike forutsetningene, perspektivene og erfaringene som barna bærer med seg. Vi bidrar også til at barna, i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og utvikler tro på seg selv. Vi vet at barnas liv påvirkes av omgivelsene, men at barn også kan påvirke sine egne liv.
Demokrati
Når barna inkluderes og anerkjennes som deltakere i et fellesskap i barnehagen får barna mulighet til å utvikle forståelse for at de ikke bare er en deltaker her, men også i et helt samfunn og en større verden rundt dem. Rørehagen fremmer et demokratisk samfunn med respekt og positive holdninger til det å leve sammen i et slikt fellesskap. I barnehagen skal barna få oppleve at når de får påvirke og delta i demokratiet, så medvirker de til barnehagens innhold. Dette gjelder uavhengig av hvilke kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter de har. Barna får uttrykke seg og blir møtt med respekt for sine ulike meninger og perspektiver, og dette kommer både til uttrykk og er utgangspunktet for utviklingen av barnehagen som et demokratisk fellesskap.
Mangfold og gjensidig respekt
Vi synliggjør for barna daglig at forskjeller er positivet. Målet er at barnehagen skal bidra til at barna utvikler toleranse og respekt for hverandre. Vi formidler kunnskap om at det er ulike måter å tenke, leve og handle på. Vårt oppdrag er å skape et respektfullt og inkluderende miljø. Når vi synliggjør variasjoner og mangfold i verdier og kulturer, gir vi rom for barnas egen kulturskaping. Dette bidrar til at alle barn kan få oppleve glede og mestring i sosiale og kulturelle fellesskap.
I Rørehagen barnehage reflekterer personalet over egne holdninger og verdier for best mulig å kunne trygge alle barns identitet i felleskapet. I vårt arbeid anerkjennes barna for den de er. Vi er en barnehage som løfter alle barn uavhengig av bakgrunn. Det er de viktigste bidragene for å skape et samfunn med små forskjeller og like muligheter for alle.
Vi synliggjør mangfoldet i barnehagen gjennom å markere ulike høytider og tradisjoner fra de kulturene som er representert, gjennom litteratur, musikk og sang fra andre land og gjennom å se barn og foresatte som ressurser til ny kunnskap.
Likestilling og likeverd
I barnehagen skal vi fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet, og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Alle barn i Rørehagen barnehage skal få de samme muligheter til å bli sett, hørt og oppmuntret til å delta i fellesskapet i alle aktiviteter i barnehagen. Personalet skal gjennom refleksjon over sine egne holdninger formidle og fremme likeverd og likestilling i møte med alle barn.
Bærekraftig utvikling
I Rørehagen barnehage skal barna få lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen skal fremme verdier, holdninger og praksis for et mer bærekraftige samfunn. Livsmestring og bærekraftig utvikling henger tett sammen.
Gjennom den bærekraftige utviklingen skal barna få dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine. Det handler om å tenke og handle lokalt, nasjonalt og globalt. Barnehagen skal bidra til at barna skal kunne forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden. Barnehagen skal legge et grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet. Barna skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen. Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen.
Livsmestring og helse
Barnehagen skal fremme helse, forebygge og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. De voksne skal fremme barnas fysiske og psykiske helse gjennom det pedagogiske arbeidet. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Om et barn opplever krenkelser eller mobbing i barnehagen vil dette håndteres, stoppes og følges opp.
I Rørehagen barnehagen skal barna få prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap i et trygt miljø. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Barna skal ha mulighet til ro, hvile og avslapping i løpet av barnehagedagen. Barnehagen skal i tillegg være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. Måltider og matlaging i barnehagen skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner.