Årsplan Rørehagen barnehage

9 Barnehagens visjon, mål og fokusområder

 

I Handlingsplan for Hortensbarnehagen skal alle barnehagene arbeide med følgende fokusområder i løpet av de neste 4 årene (2022-2026):

Leke- og læringsmiljø

Mål:

·        Alle barn lærer i et lekende fellesskap

·        Leken har gode vilkår for alle barn

·        Alle barn er en del av et rikt språkmiljø

Psykososialt barnehagemiljø

Mål: 

·        Alle barn har en plass i fellesskapet

·        Alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø

·        Alle barn er robuste med tro på seg selv

Visjonen for alle barnehagene i Horten er «Sammen for en bærekraftig oppvekst».

I Rørehagen barnehage skal vi barnehageåret 2024-2025 spesifisere oss og jobbe med følgende målsetning:

«Jeg lærer å ta vare på meg selv, de rundt meg og naturen»

For oss handler dette om robusthet, sosial- og relasjonskompetanse, og bærekraftsperspektivet. Barna skal være en del av et fellesskap hvor de utvikler selvstendighet, ansvarlighet og robusthet, samtidig som vi hele tiden arbeider for å ivareta de rundt oss på best mulig måte. Vi skal også sikre at vi som voksne legger til rette for at barn erfarer både mestring og utfordring, og således utvikler en individuell robusthet. I små og store fellesskap er vi opptatt av at alle barn er en unik deltaker, og at alle barn har en verdifull stemme som skal anerkjennes og løftes frem. Naturen får en viktig betydning gjennom vårt felles prosjektarbeid, samt turer og å ta vare på våre grønnsaks- og bærhager.

Vi skal jobbe med å nå målet gjennom å fokusere ekstra på:

Prosjektarbeid og lek

Det fysiske lekemiljøet

Voksenrollen

Prosjektarbeid er vår hovedarbeidsform, og vi jobber med dette i både små og store grupper. Gjennom å være sammen om noe felles tredje, altså barn, voksne og noe å være sammen om, så bygges relasjoner på kryss og tvers. Dette legger grunnlaget for leken og relasjoner i barnegruppa. Barnas frie lek skal prioriteres og gis tid og rom hver eneste dag.

 

Barna skal erfare sammenheng og variasjon i prosjektarbeid, lek og rom, og erfare at det er innbydende og inspirerende å leke i barnehagen. Prosjekter skal leve i rommene både visuelt og fysisk. Vi skal utvikle oss på å skape estetiske og sanselige rom, hvor det finnes varierte lekemuligheter for alle barn.

 

Varmt hjerte, klokskap og tydelige grenser! Vi skal gjennom arbeid med voksenrollen være veiledende, støttende og rause voksne som sikrer at visjonen vår til enhver tid lever. Dette er også vårt utviklingsarbeid, og vil få ekstra fokus på våre faglige arenaer gjennom året.

 

Rørehagens visjon:

Lekende læring i et omsorgsfullt fellesskap

For at visjonen vår skal leve i praksis er vi opptatt av:

-        Voksenrollen – det viktigste for å kunne være trygg
Voksne som ser, hører og respekterer alle barn. Voksne som tar barn på alvor og ser hvert enkelt barn som en viktige tilhørere i fellesskapet. Omsorgsfulle voksne som er rause, som har et fang når det trengs. Voksne som skaper et fellesskap, der det er naturlig at vi er ulike og at vi er alle like mye verdt. Voksne som sammen med barna gjennom lek, humor, latter og glede, med et fokus på et felles tredje skaper fellesskap, trygghet og glede.

-        Lek – det viktigste for barns trivsel 
Barn lærer gjennom å leke. Barn lærer gjennom å undre seg sammen med andre barn. De voksne er deltagende og legger til rette for at aktivitetene gjennom dagen inneholder opplevelser og erfaringer som de kan bygge videre på i leken. Vi bruker lek og prosjektarbeid for å sikre at barnas stemme kommer frem. Leken prioriteres; for sin egen verdi, for felleskap, for glede, samhold og læring.

-        Trygghet - det viktigste for å kunne lære
Trygghet skapes gjennom tilstedeværende, deltagende og omsorgsfulle voksne som har fokus på og tilrettelegger for at barna skal knytte vennskap, danne relasjoner, og at alle er inkludert i fellesskapet.