Årsplan Rørehagen barnehage

2 Evaluering av fjorårets årsplan

Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres, vurderes og evalueres ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplanen for barnehagen (Rammeplan, 2017).

Barnehageåret 2023-2024 har vært et år fylt med endringer! I august fikk barnehagen ny ledelse, og gjennom dette året har vi jobbet aktivt med hva vi ønsker å ha med oss videre og hva vi ønsker å fornye og videreutvikle. På overordnet nivå har vi jobbet mye med å samle oss som personalgruppe med nesa vendt fremover, og å legge grunnsteinene for «nye» Rørehagen barnehage. Vi kjenner alle at vi er på god vei! Vi har gjennom året jobbet med utviklingsarbeid som hører hjemme innenfor REKOMP og Kompetanseløftet. Fokuset har ligget på voksenrollen, med særlig lys på psykososialt barnehagemiljø og utetiden. Vi har gjennom året erfart at utetiden blir litt for spesifikk og konkret, og at vi heller fokuserer på hvordan voksne vi vil være i vår barnehage på generell basis fra høsten av. Vi skal gjennom neste barnehageår derfor ta for oss voksenrollen i alle deler av dagen – og tilføre både faglitteratur og praksisfortellinger.

Vi har i år jobbet med prosjektarbeid som hovedarbeidsform. Dette fortsetter vi med. Alle avdelinger er i god driv, og det har skjedd mange spennende ting gjennom året. Tema vi hadde, «ut i naturen», la noen begrensninger for noen – samtidig som det åpnet dører for andre. Alle har brukt naturen som lek- og læringsarena gjennom året, men det er i ulik grad hvor mye man har klart å få prosjektarbeidet til å leve i symbiose med og i naturen. Vi ser at vi noen ganger havner innenfor temaarbeid, men i størst grad er det prosjektarbeid som lever hos oss. Vi har hatt fokus på de fysiske lekemiljøene inne og ute, og ser at vi har fått til gode lekemiljøer inne. Vi ser dog at vi har fått til mindre av de tilretteleggende lekemiljøene, hvor voksne har lagt frem spor og iscenesatt noe før barna kommer for å leke. Vi har ommøblert mye, men vi ser at det i seg selv ikke er nok. Vi ønsker å videreutvikle oss på å skape inspirerende lekemiljøer som overrasker og skaper magi, og at prosjektet lever i rommet – ikke bare visuelt.

Vi har gjennom året hatt grupper på tvers, for å sikre at alle barn utvikler gode relasjoner til sine jevnaldrende. I år har fordelingen av årskull ikke vært helt ultimat. Det har resultert i at enkeltbarna har få å spille på på egen avdeling. Grupper på tvers har derfor vært en viktig arena for å sikre at det bygges bredere i vennskap og relasjoner. Underveis har vi gjort oss mange erfaringer, og justert gruppene når vi ser at de blir for store eller for sårbare. Vi ser at endringen i avdelingsstrukturen for neste barnehageår vil sikre hele formålet med grupper på tvers i seg selv. Vi har tilnærmet lik aldershomogene avdelinger, og et årskull er i hovedsak samlet på en eller to avdelinger. To-åringene er det eneste kullet som er på tre avdelinger. Vi er derfor enige om at veien videre blir en endring av grupper på tvers. Det vil bli grupper på tvers for 2-, 3- og 4-åringene – men disse vil ikke nødvendigvis være på samme dag slik som i år, og de vil avtales i samarbeid mellom avdelingene.  

Vi opplever at vi på overordnet nivå arbeider mot å bli et «vi-fellesskap». Gjennom overgangsdagene den siste tiden ser vi enda en positiv utvikling i relasjoner, og vi tror barn kjenner at de hører til i barnehagen. Det har blitt jobbet mye med glede, trygghet, trivsel og lekevenner. Når konflikter og vanskelige situasjoner oppstår, veileder og støtter vi barna i å løse opp i det. Blir det mer alvorlig og pågående over tid, går vi i dialog med foresatte for å finne tiltak. Vi fortsetter å arbeide med voksenrollen, slik at vi sikrer at vi alle er varme, kloke voksne med trygge og tydelige grenser og forventninger.