Årsplan Rørehagen barnehage

11 Overganger

Når barnet begynner i barnehagen

I overgangen fra hjem til barnehage, er fokuset å skape trygghet og trivsel for barnet. Forutsigbarhet og dialog med foresatte skaper trygghet for både barn og foreldre. Vi inviterer til et foreldremøte for nye foreldre i juni hvert år. Her utveksles generell informasjon og foreldrene blir kjent med styrer, pedagogiske ledere og bygget. Barn som skal begynne i barnehagen får tilbud om besøksdager før sommerferien. Den første tiden i barnehagen er en tilvenningsperiode. Det er ulikt fra barn til barn hvor lang tid som trengs før barna kjenner seg helt trygge i barnehagen, og det er helt vanlig at barnet får en reaksjon på denne endringen. Vi legger til rette for et tett samarbeid med foreldre fra første dag, og har kort tid etter oppstart en bli-kjent-samtale med foreldrene. Her kan vi utveksle informasjon om barnet og dets behov.

Overganger innad i barnehagen

Ved bytte av avdeling i Rørehagen er følgende rutiner innarbeidet:

  • Gjennom barnehageåret er det mange ulike aktiviteter hvor barn møtes på tvers av avdelinger.
  • Under foreldresamtaler om våren vil overgang innad i barnehagen være tema.
  • I løpet av mai/ juni har pedagogene som får barn fra andre avdelinger en samtale med pedagogen som har hatt barnet det barnehageåret, der relevant informasjon om enkelt barnet overføres, for å sikre en god oppstart og videreføring av eventuelle tiltak og lignende.
  • I mai/juni har vi fokus på at barna blir kjent på sine nye avdelinger og blir fortrolige med avdeling og personalskifte. Da blir oppstarten etter ferien lettere. De kommer da til kjente rom og kjente ansatte.

Overgang fra barnehage til skole og SFO

Rørehagen barnehage arbeider etter kommunal plan for overgang fra barnehage til skole. På våren gjennomføres det besøksdager på skolen og overgangssamtaler med foresatte. Skjema med informasjon om barnet sendes til skolen etter samtykke fra foresatte.  Barnehagen skriver en rapport som sendes til skolen vedrørende hva denne gruppen har jobbet med det siste året i barnehagen.  Skolestarterne har flere besøk på SFO og utelekeplassen på skolen iløpet av våren, alene eller sammen med andre barnehager.

Det jobbes også i denne gruppen med et overgangsobjekt i samarbeid med skolene før skolestart. Ved at alle barna fra de ulike barnehagene har blitt kjent med et tema ol er det lettere for skolen å bygge videre på denne fellesskapsopplevelsen.