Årsplan Skavli barnehage

6 Barnehagen som pedagogisk virksomhet

«Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Barn og foreldre har rett til medvirkning i disse prosessene. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. For å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen (Rammeplan, 2017).»

Planlegging, Vurdering og dokumentasjon

Planlegging

  • Årsplan
  • Tiltaksplaner
  • Ukeplaner
  • Progresjonsplaner

Vurdering

  • Systematisk refleksjon på diverse møter
  • Tiltaksplaner evalueres og justeres jevnlig.
  • Brukerundersøkelser
  • Foreldresamtaler
  • Ståstedsanalyser

Dokumentasjon

  • Planverket
  • Ståstedsanalyser
  • Brukerundersøkelser
  • Prosessdokumentasjon av prosjekter

Vi driver kontinuerlig planlegging, vurdering og dokumentasjonsarbeid. Dette blir gjort på planleggingsdager, personal møter, ukentlige avdelings – og prosjektmøter og i hverdagen sammen med barna. Hele personalet deltar i arbeidet med årsplanen. Den er utgangspunkt for vårt pedagogiske arbeid. Avdelingene lager detaljerte tiltaksplaner i forbindelse med årsplanarbeidet. For å synliggjøre vårt pedagogiske arbeid i hverdagen lager vi ukeplaner som tilsendes foresatte på Visma. Skavli har progresjonsplaner for det enkelte fagområde fra Rammeplanen. Hvert halvår evaluerer vi barnehagens periodemål og organisering. 

Barnehagen følger UDIR sine brukerundersøkelser hvor foresatte har mulighet til å vurdere barnehagen i sin helhet hvert år. Gjennom barnehageåret observerer vi barnas utvikling. I forkant av foreldresamtalene dokumenterer vi disse observasjonene, og de utgjør grunnlaget for det videre pedagogiske arbeidet og samarbeidet mellom barnehagen og hjemmet. Vi tilbyr minimum to foreldresamtaler i året, hvor foreldre blir oppmuntret til å gi tilbakemeldinger på barnehagens oppgaver og innhold. De oppmuntres også til å komme med tilbakemeldinger i hverdagen. Andre muligheter til påvirkning er gjennom foreldrerådet og samarbeidsutvalget.  

For personalet er det avsatt fem planleggingsdager per år til kurs, etterutdanning og planlegging. Tre av dagene legges i tilknytning til skolens planleggingsdager. 

Tilrettelegging i det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte   

Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud. Tiltakene vurderes og justeres etter barnets behov og utvikling. Barnehagen skal sørge for at barn som mottar ekstra støtte og/eller spesialpedagogisk hjelp, inkluderes i barnegruppen og i det allmennpedagogiske tilbudet.