Årsplan Skavli barnehage

7 Barnehagens arbeidsmåter

«Arbeidsmåtene i barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning og gi barn mulighet for medvirkning. Arbeidsmåtene i barnehagen skal stimulere til nysgjerrighet og undring, og barna skal gis muligheter til å uttrykke seg på forskjellige måter (Rammeplan, 2017).»    

Prosjektarbeid med barn 

Vi har prosjekt som arbeidsmåte. Prosjektene kan være store eller små og de tar utgangspunkt i barns lek, initiativ, interesser og nysgjerrighet. Gjennom prosjektarbeid får barn muligheter til å undersøke, utforske, skape mening og få større forståelse for sin tilværelse og verden de lever i. Prosjektarbeid gir oss mulighet til å arbeide kreativt og tverrfaglig med de ulike fagområdene i rammeplanen. Det å arbeide prosjektbasert bidrar til å skape tilhørighet i gruppen, det engasjerer barn og voksne og er en viktig arena for barns medvirkning. Ved at vi skaper disse arenaene hvor alle barn blir sett og hørt, gir vi barna større rom og mulighet for demokratisk deltakelse og danning. Dette barnehageåret tar   prosjektene utgangspunkt i felles impulser fra lekens magiske verden, og knytter prosjektene opp til de ulike fagområdene i Rammeplanen.  

Pedagogisk dokumentasjon  

Vi bruker Pedagogisk dokumentasjon til å synliggjøre innholdet i barnehagen. Vi dokumenterer prosesser og situasjoner i hverdagen, som brukes som utgangspunkt for både barn og voksne til å reflektere over og utvikle vår pedagogiske praksis.

 Progresjon  

Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. Progresjon i barnehagen innebærer at alle barn skal få mulighet til å utvikle seg og oppleve fremgang. For å sikre progresjon hos hvert enkelt barn deler vi barna inn i mindre grupper. Eksempler på slike grupper er prosjekt- og lekegrupper, språkgrupper og turgrupper. Gjennom å dele i mindre grupper blir det enklere å observere hvert enkelt barn og dermed tilpasse det pedagogiske innholdet slik at hvert barn kan oppleve mestring ut ifra sitt eget nivå. Skavli barnehage har egne progresjonsplaner på rammeplanens fagområder.  

Barnehagens digitale praksis  

 «Barnehagens digitale praksis skal bidra til barns lek, kreativitet og læring» (Rammeplan, 2017).

Sammen med barna har vi mulighet til å arbeide med digitale verktøy. Bruk av digitale verktøy skal støtte opp om barns læringsprosesser og benyttes med omhu. Vi skal vise digital dømmekraft og bidra til at barna utvikler begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier. Digitale verktøy er en del av barns hverdag. Vi ønsker å legge til rette for at barn og voksne kan utforske, leke, lære, være kreative og skapende med bruk av digitale verktøy.