Årsplan Skavli barnehage

5 Barnehagens formål og innhold

«Barnehagens innhold skal være allsidig, variert og tilpasset enkeltbarnet og barnegruppen. I barnehagen skal barna få leke og utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. Arbeidet med omsorg, lek, læring, danning, sosial kompetanse og kommunikasjon og språk skal ses i sammenheng og samlet bidra til barns allsidige utvikling. Barns medvirkning skal være et bærende prinsipp i planlegging, gjennomføring, vurdering og evaluering av barnehagens innhold (Rammeplan, 2017).»

Omsorg og danning i vår barnehage   

God omsorg er en forutsetning for trivsel i barnehagen. Vi jobber med å være bevisst våre valg og roller i barnas liv. Barna blir møtt av voksne som er til stede i alle aspekter av barnas hverdag og støtter og veileder barna i deres utvikling. I vår barnehage gir vi rom for filosofiske samtaler om etikk, undring og utforsking i formelle og uformelle situasjoner. Vi bidrar til at barna utvikler kritisk tenkning, etisk vurderingsevne og oppfordrer barn til å ta etisk begrunnede valg som påvirker eget og andres liv.  Gjennom samspill, dialog, lek og utforskning skal vi tilrettelegge for meningsfylte opplevelser og støtte barn i sin dannelsesprosess.  

 Lek i vår barnehage  

Lek er barnas egen kultur og har egenverdi (Rammeplanen, 2017). Vår barnehage legger til rette for god og variert lek. Leken har betydning for barns relasjoner, barns selvfølelse og læring. Gjennom leken prøver barna ut hvem de er - alene og i samspill med andre. Barna har tilgang på variert pedagogisk lekemateriell. Barna får opplevelser og erfaringer gjennom aktiviteter som igjen gir de felles plattform, impulser og forståelse av leken.  Voksne er aktive deltakere, tilretteleggere og observerende etter behov. Vi deler barna inn i mindre grupper, både for å skjerme barnas lek og for å skape gode relasjoner barna imellom. I vår barnehage gir vi barna tid og rom for egen lek.  

Læring i vår barnehage 

Skavli barnehage har et sosiokulturelt læringssyn med fokus på helhetlige læringsprosesser. Læring foregår i alle samspillsituasjoner. Barn lærer gjennom lek og alt det de opplever og erfarer, gjennom sanseinntrykk og egne handlinger, og gjennom samspill og iakttakelse av andre barn og voksne. Barna får da en forståelse av omverden og tar på den måten opp i seg kunnskaper, holdninger og verdier fra omgivelsene. Vi tilrettelegger for gode læringsarenaer i små og store grupper. I Skavli barnehage jobber vi for å være lyttende, observerende og tilstedeværende voksne i de uformelle læringssituasjonene. Vi legger også opp til formelle læringssituasjoner, hvor vi bevisst leder barn i prosjekter, aktiviteter og samlinger. Disse situasjonene tar utgangspunkt i mål nedfelt i rammeplan og årsplan. 

Vennskap og felleskap 

Barn er sosiale helt fra fødselen, og de kommuniserer med voksne og hverandre både gjennom kroppslige og språklige handlinger. Sosial kompetanse handler om å kunne kommunisere og samhandle godt med andre i ulike situasjoner. Denne kompetansen er sentral for at enkeltbarnet skal lykkes og trives, for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltaker i samspillet med de andre barna. Et barn som samhandler godt med andre, kan både tilpasse seg fellesskapet og være en synlig deltaker som hevder sin plass Vi fremmer sosial kompetanse i både små og store grupper. Dette kan være lekegrupper, turgrupper, språkgrupper eller prosjektgrupper. Å tilegne seg sosial kompetanse, vil si å lære ulike regler for hvordan man skal være sammen med andre på en positiv måte. Vi gjør barna oppmerksomme på deres væremåte i hverdagen. Voksne er gode rollemodeller og legger til rette for varierte møteplasser som stimulerer til positiv samhandling og god lek. Barnehageloven, Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø §41-43, gir oss plikt til å jobbe forebyggende for et inkluderende lek- og læringsmiljø, avdekke uhensiktsmessig adferd hos barn og å håndtere krenkelses- og mobbesaker. Vi følger Horten kommunes handlingsplan for et psykososialt miljø, og alle avdelinger har tiltaksplaner hvor det konkrete arbeidet for et inkluderende fellesskap beskrives.

Kommunikasjon og språk 

I vår barnehage jobber vi med å gi barna tidlig og god språkstimulering, vi har et variert og godt språkmiljø. Vi er bevisste på og opptatt av å være gode språklige forbilder for barna. Barn lærer språk gjennom møte med andre og et godt språkstimulerende miljø er preget av at personalet bruker språket i samspill med barna hele dagen.  Vi benytter oss av ulike metoder som f.eks.; tegn til tale, ukas tegn, ukens dikt, støttebilder til ord, ASK; alternativ støttende kommunikasjon, språkgrupper, høytlesning av bøker, sanger, dans, rim og regler, eventyr og HOPP -aktiviteter. Vi har også egne språkstimuleringsmateriell tilgjengelig som; Språksprell, Snakkepakken, Skattekista og ulike digitale verktøy. Vi følger veilederen «Språk i barnehagen, mye mer enn bare prat» og ressursheftet «Barn med flere språk». Flerspråklige barn skal støttes i å bruke sitt morsmål, samtidig som de utvikler sin norskspråklige kompetanse.

Barns rett til medvirkning

Barnehagen skal ivareta barns rett til medvirkning. Barnehagen må observere og følge opp alle barns ulike utrykk og behov. Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap, der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta (KD 2017).  

Barn medvirker i sin egen hverdag på ulike måter. Det er gjennom kroppsspråk, samtaler, uttrykk og interesse i lek, aktiviteter og rutinesituasjoner. Disse utrykkene er grunnlaget for vår planlegging og evaluering. I Skavli barnehage jobber vi for å inkludere alle i felleskapet og gi alle mulighet til påvirkning. Derfor legger vi til rette for faste arenaer hvor barna må medvirke. For oss er det viktig at barna er aktive deltakere i eget liv og vi reflekterer derfor kontinuerlig over hvilke muligheter vår praksis gir barna i lek og aktiviteter. Det er viktig at de erfarer at egne handlinger får konsekvenser og påvirker seg selv og andre. Barns motstand skal møtes med anerkjennelse og respekt.