Årsplan Skavli barnehage

9 Barnehagens visjon, mål og fokusområder

 «I Handlingsplan for Hortensbarnehagen skal alle barnehagene arbeide med følgende fokusområder i løpet av de neste årene (2022-2026):»

 Psykososialt barnehagemiljø

Mål:    

  • Alle barn har en plass i fellesskapet​
  • Alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø​
  • Alle barn er robuste med tro på seg selv

 

I Skavli barnehage skal alle barn oppleve trygge og nære relasjoner og føle tilhørighet i et raust og romslig fellesskap. Vi er opptatt av at alle barn har samme verdi og at alle barn skal ha like muligheter til deltakelse, uansett bakgrunn og forutsetninger. Vi mener at inkluderende miljøer kommer gjennom systematisk forebyggende arbeid som sikrer en praksis med normer og verdier om å respektere og inkludere alle barn i fellesskapet. Dette er et kontinuerlig arbeid, som krever fokus av oss som jobber med barn. Vi bygger positive og nære relasjoner og jobber for å opprettholde disse. Vi må være tilstedeværende voksne som er nære og lydhøre ovenfor barna. På den måten kan vi ha oversikt og kontroll på normutviklingen i gruppen og tidlig sette inn tiltak der det er nødvendig.

Vi er opptatt av at alle barn skal utvikle robusthet. Vi ønsker å gi barna redskap til å håndtere livets medgang og motgang. I barns utvikling av robusthet er en anerkjennende og trygg relasjon mellom barn og voksne avgjørende. For å styrke barns robusthet må barn bli sett, hørt og forstått for den de er og ikke hva de gjør. Dette forutsetter tilstedeværende og emosjonelt tilgjengelige voksne, som er bevisst sin definisjonsmakt. Vi reflekterer kontinuerlig over egen voksenrolle og har ansvar for å endre relasjonskvaliteten dersom det er behov for det.

I Skavli barnehage skal alle barn bli kjent med egne og andres følelser. Å få hjelp til å håndtere og regulere følelser, samt kjenne igjen følelser hos andre, er avgjørende for barns psykiske helse, læring og sosiale utvikling. I hverdagen er vi opptatt å sette ord på og validere barnas følelser. Vi anerkjenner alle følelser, og at barna noen ganger har behov for støtte til å håndtere disse på en positiv måte. 

Leke- og læringsmiljø

Mål:    

  • Alle barn lærer i et lekende fellesskap 
  • Leken har gode vilkår for alle barn ​
  • Alle barn er en del av et rikt språkmiljø

 

I Skavli barnehage bruker vi prosjektarbeid som arbeidsmetode. Vi ser at denne måten å være sammen på skaper inkluderende lek og læringsmiljøer. Fellesskapet som oppstår i en gruppe når man jobber sammen om noe tredje skaper en god arena for arbeidet med relasjoner, lek og omsorg. Trygge og nære relasjoner er viktig for at barna skal kunne få leke i barnehagen. Barns deltakelse og trivsel i lek er avgjørende for barns livsglede. I barns lek er voksne til stede og veileder og støtter, slik at alle barna kan oppleve mestring og glede. Vi etterstreber å være lekne voksne som er aktivt deltakende i leken sammen med barna, for å på den måten kunne gi barna den livsviktige lekekompetansen. Vi ønsker å tilby barna et fleksibelt og varierende fysisk lekemiljø, som endre seg i tråd med barnas interesser, innspill og behov. Det skal være spennende og gøy å komme i barnehagen, og med et lekemiljø som stadig er i endring ønsker vi å skape forventinger, undring og nysgjerrighet.

Naturen spiller en viktig rolle i vårt arbeid med å skape et inkluderende og lekende felleskap. Vi ser at barna profiterer på å være mye på tur i skog og nærmiljø. Barna leker mer på tvers av alder og kjønn, leken blir mer variert og kreativ og det oppstår mindre konflikter mellom barna. Leken er barnas arena for utvikling av språk- og kommunikasjonsferdigheter. I leken uttrykker barna tanker, følelser og ønsker, utforsker roller, planlegger, diskuterer og argumenterer og håndterer konflikter og inngår i relasjoner. God språkforståelse og et godt utviklet språk er en av de viktigste forutsetninger for videre utvikling og deltagelse i samfunnet. God språkinnsats for barna vil i første rekke være ord- og begrepsarbeid og språkutviklende samtaler. Høytlesning er viktig for å fremme god språkutvikling. Gjennom arbeid med ulike former for litteratur, gir vi barna bredde i sin språklige kompetanse og samtidig næring til lek og fantasi.  Barnet må få best mulig støtte og tilpassede utfordringer ut fra egne forutsetninger. Vi bruker norsk med tegnstøtte for å skape en felles språklig plattform for alle barn og voksne i barnehagen. Dette gir barn uten et velutviklet verbalspråk en mulighet til å uttrykke seg og forstå hverandre.