2 Evaluering av fjorårets årsplan
«Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres, vurderes og evalueres ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplanen for barnehagen (Rammeplan, 2017).»
Leke- og læringsmiljø, prosjektarbeid og barns psykososiale miljø
Vår arbeidsmetode er prosjektarbeid og vi ser at denne måten å være sammen på skaper inkluderende lek og læringsmiljøer. Fellesskapet som oppstår i en gruppe når man jobber sammen om noe tredje, gir en god arena for arbeidet med relasjoner, lek og omsorg. Gjennom disse prosessene får vi en unik mulighet til å møte, se og støtte barna. I år har vi gjennomført gruppeveiledning for personalet på avdelingene, med prosjekt som tema. Vi har også filmet oss i lek med barna og reflektert over våre ulike roller i samspillet. På denne måten får vi jobbet systematisk med prosess, medvirkning og gjennomføring. Dette er vi veldig fornøyd med og vil fortsette med videre. Vi ser at vi utvikler en felles forståelse for arbeidsmetoden, ved å dele erfaringer og kunnskap om prosjektarbeid med hverandre.
Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Gjennom de ulike prosjekter har vi jobbet med relasjoner, vennskap og lek. Alle avdelinger er mye ute og på tur, og alle har sin egen plass i skogen vår. Alle avdelinger har knyttet prosjektene opp mot opplevelser i naturen, noe som har vært med på å gi barna en ekstra forventning til naturopplevelsene. Vi ser at barna er gode på å ta vare på hverandre og naturen rundt seg, når de er ute. Vi bruker gjenbruksmateriell og naturmateriale i skapende og kreative aktiviteter. Tema barns rettigheter blir jobbet med på ulike måter, der alle barn blir kjent med barnekonvensjonen og at alle barn har rettigheter. Vi jobber med materiale fra Redd barna og fletter temaene inn i prosjektene gjennom hele året.
Vi ser at små grupper er med på å styrke relasjoner mellom barna og mellom voksne og barn, så derfor deler vi i mindre grupper så ofte vi kan. Vi ser at det er lettere for de mer forsiktige barna å ha en stemme i disse gruppene og vi ser at dette er med på å gjøre klima i gruppa mer positivt. Prosjekt har en positiv innvirkning på fellesskapet i gruppen. Når vi jobber sammen mot et mål, skjer det noe med relasjonene. Barna opplever inkludering i felleskapet, at deres mening teller, noe som bidrar til trygghet og mer deltakelse i demokratiske prosesser. Voksnes deltakelse og engasjement spiller en stor rolle for hvordan barna engasjerer seg. Vi ser at det i perioder i løpet av året er behov for å jobbe enda mer med inkludering og forebygging av krenkelser i noen grupper. Da blir tiltak satt i gang og vi ser at det da blir en mer positiv atferd og bedre relasjoner mellom barna.
Lek er barndommens egenverdi og barns foretrukne læringsform. Derfor ønsker vi å bli så gode som mulig på å leke med barna og legge til rette for gode lekearenaer. Vi samarbeider med USN gjennom Rekomp. Det betyr at vi har verksteder gjennom året hvor vi reflekterer over egen praksis rundt lek og knytter det til fag og profesjon. Dette oppleves veldig nyttig, og vi viderefører samarbeidet og temaet lek neste år. I tillegg har vi egne interne verksteder hvor vi ser på hvordan barnas lekeutrykk kan forsterkes gjennom prosjektprosessene.
Barnets stemme
Barns innspill og ideer er fundamentet for en god prosjektprosess og barna er vant med at deres tanker og meninger blir hørt. Det er viktig at de opplever at de er en del av et felleskap og at deres stemme teller. Vi ser barn som engasjerer seg enormt mye i prosjektene. Planer for aktivitetene og opplevelsene er laget på bakgrunn av barnas interesser og ideer. Vi legger til rette for arenaer der vi er på leit etter deres uttrykk. Da ser vi barn som har mye å bidra med til prosess og felleskap. De liker godt når vi bruker fiktive figurer og disse gir oss brev og oppdrag. Da engasjerer de seg masse! Barna har blitt glad i figurene og viser stort engasjement i historiene. Når de kan fantasere rundt denne figuren, kanskje møte på den i skogen og ideene deres blir til virkelighet noen dager senere, øker motivasjonen og engasjementet deres. Dette gir oss unike lek og læringssituasjoner, og er noe vi skal fortsette med. I år har prosjektene hatt utgangspunkt i barnelitteratur hvor alle avdelinger har valgt en bok i Arkimedes serien av Hans Sande og Gry Moursund / Marianne Gretteberg Engedal. Dette har gitt barna et likt referansepunkt i lek og gjort at relasjoner lettere kan etableres. Neste år vil vi fortsette med felles utgangspunkt for prosjekt, men vil forsøke oss på en ny variant. Vi skal skape en impuls som er felles på huset med rammer og prinsipper vi vet motiverer barn. Vi skal lage en historie som kan lekes av barn og voksne, dramatiseres av voksne, og der vi vet hvor vi skal ende. Men impulsene er så åpne at barna og personalet har stort rom for påvirkning og medvirkning. Barnas ulike uttrykk brukes systematisk i planlegging av avdelingens hverdag, men vil også påvirker felles impulser på huset. Vi skal utvikle lekemiljøer basert på disse utrykkene. For det aller viktigste for oss; impulsen skal gi inspirasjon til lek. Vi ønsker at prosjektet vårt skal være lek, og at leken vår er prosjekt.
Tilbakemeldinger fra foresatte
Tilbakemeldingene fra foreldrene er at de er fornøyde med barnehagen. De er veldig fornøyde med det pedagogiske innholdet og føler at barna deres blir godt ivaretatt. De ser at barna trives og har det bra, og synes vi er gode på å se barna deres. Dette støttes av score på brukerundersøkelse; 4,6 mot Horten 4,4 og Vestfold 4,4. Samarbeidet mellom barnehage og hjem er preget av gjensidig forståelse og respekt, hvor vi alle vil barnets beste. Foreldre kjenner igjen barna sine i beskrivelsene våre. I den grad det oppstår enkelte uheldige samspill mellom barn er dette noe foreldrene kan kjenne igjen. I tilfellene barnehagen har satt i gang tiltak for å forbygge at uheldige samspill skal kunne utvikle seg, gir foreldrene uttrykk for at de setter pris på det. De gir tilbakemelding om at barna er engasjerte i prosjektet og snakker om det hjemme. De fleste foreldrene er godt fornøyd med informasjon ved henting og levering. De får god informasjon, og opplever at de kan spørre om det er noe mer de lurer på. Flere trekker frem Visma som en god arena for informasjon, både i planer og bilder avdelingene deler. Foreldrene er glade for at vi er mye på tur. Foreldrene opplever den interne overgangen som god, hvor det jobbes med å etablere trygge og nære relasjoner i nye grupper før sommerferien.