11 Overganger
Hjem – barnehage.
Nye familier inviteres til møte i barnehagen våren før de starter. Her får de informasjon om barnehagen og avtaler oppstart med pedagogen på avdelingen. Ved oppstart gjennomføres en samtale hvor man går igjennom oppstartskjema med informasjon om barnet og familien, behov og rutiner. Tilvenningsperioden er individuell og tilpasses det enkelte barn. Vi har egne rutiner for overgang hjem-barnehage.
Innad i barnehagen.
Vi starter intern overgangsperiode fra mai-juni. Da besøker barn og personale, ukentlig, den barnegruppen og avdelingen de skal starte på til høsten. Det gjennomføres overgangssamtaler med pedagogene på gammel og ny avdeling. Barna flytter over til ny avdeling i starten av juni måned. Vi har egen plan for overganger internt.
Barnehage, hjem og skole.
Vi følger kommunens overordnede plan for samarbeid og sammenheng barnehage, hjem og skole. Planen omfatter alle barn, foreldre, barnehager og skoler i Horten. Vi velger å samle skolestarterne i en egen gruppe det siste året i barnehagen. Denne gruppen heter Pippigjengen og holder i år til på avdeling Villa Villekulla. Vi jobber prosjektbasert og tverrfaglig med fagområdene. Fagområder i fokus for skolestarterne er Antall, rom og form, Natur, miljø og teknologi og Språk, tekst og kommunikasjon. Med dette legger vi til rette for at barna får ulike erfaring med, og begynnende forståelse for matematiske begreper og det norske skriftspråket. Planene for Pippigjengen er nedfelt i egen tiltaksplan.