Årsplan Strandparken barnehage

6 Barnehagen som pedagogisk virksomhet

BARNEHAGEN SOM PEDAGOGISK VIRKSOMHET

Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Barn og foreldre har rett til medvirkning i disse prosessene. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen.

For å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogisk arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. (Rammeplan, 2017)

Planlegging, vurdering og dokumentasjon av barnehagens arbeid: 

Som en lærende organisasjon er vi i en kontinuerlig prosess hvor vi utvikler vår egen pedagogiske virksomhet. Dette innebærer at vi hele tiden planlegger, gjennomfører, dokumenterer og vurderer vår egen praksis.

 

Planlegging

Årsplanen er barnehagens eget pedagogiske dokument, som legger føringer for vår praksis. Hver vår setter vi i gang planleggingsprosesser, som skal resultere i en ny årsplan. I denne planen fletter vi sammen kravene som ligger i barnehageloven, rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, kommunale planer, vårt vurderingsarbeid, som er basert på dokumentasjon, barns medvirkning, foreldreundersøkelsen og innspill foreldre har kommet med i forbindelse med foreldresamtaler.

Alle avdelinger utarbeider egne periodeplaner, som skal beskrive hva som skal skje på avdelingen den neste perioden. Når denne utarbeides, tar avdelingen hensyn til årsplanen, pågående prosjekter, barnegruppas sammensetning, interesser og behov og eventuelle innspill fra foreldre.

Vurdering

Vi bruker vi mye tid på å reflektere over vår egen praksis. Vi vurderer årsplan, periodeplaner og de enkelte barnegruppene basert på refleksjoner over observasjon, dokumentasjon, barns medvirkning og foreldreundersøkelsen. Dette gir kunnskap om enkeltbarnets og barnegruppenes trivsel og utvikling, som er nødvendig for å sikre oss at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen.

Hver eneste dag vurderer den enkelte avdelingen dagen som har gått. Som grunnlag for denne vurderingen ligger i tillegg til de ansattes observasjon, også barnas erfaringer og synspunkter omkring dagen. Disse vurderingene danner grunnlaget for ukeplaner og månedsplaner. Videre reflekterer vi jevnlig rundt enkeltområder og faglige og etiske temaer som f.eks. voksenrollen og barns medvirkning på pedagogmøter og fagmøter for det øvrige personalet. Vi bruker også personalmøter og planleggingsdager for å finne vårt ståsted i forhold til våre planer og områder vi ønsker å utvikle videre.

Dokumentasjon

Dokumentasjon er en kontinuerlig prosess og er helt nødvendig for å kunne vurdere og planlegge barnehagens innhold og kvaliteten på denne. Dokumentasjon kan være strukturert observasjon, nedtegnelser, bilder av aktiviteter og det som barnet skaper, f.eks. tegninger. Dette skal komme til syne gjennom periodeplaner, Visma min barnehage og på veggene på barnas avdelinger. Dette gir oss et godt grunnlag for videre vurderings- og planleggingsarbeid.

Tilrettelegging i det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte

Horten kommune har en rutine for å identifisere og følge opp barn som trenger ekstra oppfølging og støtte. Det er barnehagens ansvar å tilrettelegge for den sosiale, spesialpedagogiske og/eller fysiske oppfølgingen av barnet innenfor det ordinære barnehagetilbudet. Dette er en kontinuerlig prosess som foregår i tett dialog med barnets foresatte, og i samhandling med andre instanser dersom det er behov for det. Barnehagen skal i samarbeid med foresatte avklare hvilke tiltak som skal til for å hjelpe barnet, og justere tiltakene etter barnets behov og utvikling.

Internt KO-team

I Horten kommune har alle barnehager og skoler etablert internt koordineringsteam (KO-team). Formålet med internt KO-team er å identifisere og få en gjennomgang av alle barns behov for omsorg, lek, læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling og å sikre tidlig innsats blant risikoutsatte barn. Internt KO-team består av barnehagens ledelse og en fast helsesykepleier, samt aktuelle pedagogiske ledere. Her har vi dialog rundt barn og barnegruppe med fokus på mestring og utvikling. Dersom det er nødvendig med videre oppfølging og tiltak gjøres dette i samarbeid med foresatte. Tiltakene følges opp jevnlig av pedagogisk leder og barnehagens ledelse. Dette blir en metode for å fange og følge opp barns utvikling på individnivå og som gruppe. Dersom vi sammen med foresatte ønsker å drøfte videre oppfølging med andre faggrupper kan dette tas opp i utvidet KO-team.