7 Barnehagens arbeidsmåter
BARNEHAGENS ARBEIDSMÅTER
Arbeidsmåtene i barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning og gi barn mulighet for medvirkning. Arbeidsmåtene i barnehagen skal stimulere til nysgjerrighet og undring, og barna skal gis muligheter til å uttrykke seg på forskjellige måter. (Rammeplan, 2017)
Prosjektarbeid med barn
Gjennom lek utforsker barn verden rundt seg. Barna lærer at de kan påvirke sin egen barnehagehverdag når vi skaper rom for deres lek, fantasi og utforskning i ulike temaer og prosjekt. Sammen skal vi finne glede i å lære, uten å måtte finne fasitsvar. Det er forskjellige måter å se verden på, og vi skal akseptere og tolerere dem alle. Vi skal være i en prosess hvor vi sammen kan utforske, undersøke og reflektere videre rundt noe tredje som vi blir opptatt av. Når vi er åpne for improvisasjon og nyskapning, oppstår uventede magiske øyeblikk. Barna medvirker og utvikler prosjekt sammen med de voksne. Den voksnes rolle blir å utfordre, motivere og improvisere slik at leken og undringen stimuleres.
Barnehagen har et felles prosjekt på tvers av alle avdelinger, som skal leve gjennom hele året. I tillegg kan avdelingen har små eller litt større prosjekter for kortere eller lengre perioder.
Dokumentasjon og pedagogisk dokumentasjon
Visma min barnehage viser bilder om barnas aktiviteter i hverdagen
Bilde/tekst/konkreter og annen dokumentasjon fra prosjekter og ulike aktiviteter brukes i arbeidet sammen med barn. Dette underveis i prosjekter, i hverdagen, i planlegging og vurderingsarbeid sammen med barn. Gjennom å undersøke dokumentasjonen som kan være bilder, tekster eller nedskrevne fortellinger fra hverdagen, kan situasjoner eller opplevelser som i første omgang ikke var synlig, til noe som blir synlig gjennom diskusjon og refleksjon. Det kan bidra til å få frem viktige perspektiver knyttet til barnegruppa eller enkeltbarnets uttrykk, opplevelser eller erfaringer i en spesifikk situasjon. For eksempel i prosjektarbeid eller i lek.
Den pedagogiske dokumentasjonen brukes i evaluering av perioder, prosjekter og aktiviteter med personalet, dette i forkant i planlegging av ny periode. Dette være seg dagaktivitet, uke, periode eller barnehageår.
Den pedagogiske dokumentasjonen brukes også i evalueringsarbeidet sammen med foreldre/foresatte.
Progresjon
Rammeplan for barnehager (2017) sier at «progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang.» (KD, 2017, s.44)
Barnehagen skal gi barna opplevelser som skaper mestring, tilpasset deres alder, modenhet og individuelle utvikling. Aktivitetene i barnehagen skal bidra til progresjon for barna. Barna skal oppleve at hvert barnehageår innebærer nye opplevelser og erfaringer, samtidig som at noe gjentar seg. Barnehagen skal gi barna opplevelser som skaper mestring tilpasset alder, modenhet, individuell utvikling og progresjon.
Barnehagens digitale praksis
Rammeplan for barnehager sier at «ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn.» (KD, 2017, s.44)
Horten kommune har en egen plan for digital praksis i Hortensbarnehagen, som legger føringer for barnehagens arbeid på dette området.
Et av målene i planen er at barnehagen fremmer en inkluderende praksis. For å få til dette vil vi benytte digitale verktøy på linje med annet pedagogisk materiell for å bidra til mestring, positive fellesopplevelser. Vi vil også bruke digitale verktøy til å arbeide med språk og språkutvikling og for å utvikle vårt flerspråklige miljø.