5 Barnehagens formål og innhold
BARNEHAGENS FORMÅL OG INNHOLD
Barnehagens innhold skal være allsidig, variert og tilpasset enkeltbarnet og barnegruppen. I barnehagen skal barna få leke og utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. Arbeidet med omsorg, lek, læring, danning, sosial kompetanse, kommunikasjon og språk skal ses i sammenheng og samlet bidra til barns allsidige utvikling. Barns medvirkning skal være et bærende prinsipp i planlegging, gjennomføring, vurdering og evaluering av barnehagens innhold. (Rammeplan, 2017)
I vår barnehage legger vi til rette for at alle barn opplever lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barn lærer gjennom lek og utvikler sosial kompetanse. Leken skaper vennskap, selvfølelse og selvtillit. Leken har en egenverdi og skal respekteres. Personalet støtter og deltar i barns lek for å sikre gode erfaringer og opplevelser av å mestre samspill. I vår barnehage legger vi til rette for ulike danningsprosesser. Barna medvirker, og vi tar deres undring på alvor. Barna opplever å bli sett, forstått og respektert.
Barnehagen skal ivareta behovet for Omsorg
Barna skal i Strandparken barnehage oppleve trygghet, tilhørighet og trivsel i samvær med andre barn og voksne. I løpet av barnehagealderen utvikler barna evne til å vise omsorg for seg selv og andre og de evner å ta imot dette.
Alle barn i Strandparken barnehage får tilrettelagt og tilpasset sitt behov for ro, hvile eller søvn utfra alder og behov.
For å sikre barna en best mulig omsorg i barnehagen er det utarbeidet noen retningslinjer og rutiner, der barna alltid skal møte oppmerksomme og tilstedeværende voksne
Barnehagen skal ivareta behovet for Lek
I vår barnehage opplever barna et lekefellesskap som legger grunnlag for trivsel og vennskap, der personalet støtter og deltar i barns lek for å sikre gode erfaringer og opplevelser av å mestre samspill. Barnehagens pedagogiske innhold skal inspirere til fantasi og skaperglede. Igjennom prosjekter og felles opplevelser bygges gode relasjoner og barn knytter vennskap og får lekekamerater.
Vi tilrettelegger for god lek ved å:
- bruke observasjon og pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for valgene vi tar.
- lage gode lekesoner.
- inspirere til ulik typer lek basert på barnas interesser, gjennom prosjekter og opplevelser i hverdagen
- inspirasjon gjennom ulik litteratur
- vi bruker dramatisering som metode for å inspirere leken.
- personalet i barnehagen er rollemodeller i ulike lekesituasjoner og viser gode handlingsmønstre.
Barnehagen skal ivareta barns rett til medvirkning
Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen.
I Strandparken barnehage legger vi til rette for barns medvirkning gjennom:
- observasjoner og bruk av pedagogisk dokumentasjon.
- Barnegruppesamtaler.
- Barnesamtaler.
- Prosjektarbeid.
- i her og nå situasjoner.
Barnehagen skal fremme læring
Barnehagen legger opp til læringsprosesser hvor barna får bruke hele kroppen og alle sanser. De ansatte i barnehagen anerkjenner og stimulerer barns nysgjerrighet og vitebegjær. Leken er barnas viktigste læringsarena.
Læring skjer blant annet gjennom:
- lystbetont lek
- deltakelse i hverdagsaktiviter
- hopp- aktiviteter
- sosialt samspill
- opplevelse av mestring
- språklig utforskning
Barnehagen skal fremme danning
Barnehagen legger vi til rette for danningsprosesser der barna får være medvirkende og undrende. Alle skal oppleve likeverd igjennom å tilbys ulike muligheter ut ifra deres forutsetninger. Barnehagen bidrar til at barnet reflekterer over egne handlinger og væremåter, og å være prøvende og nysgjerrig til omverdenen. Vi legger til rette for at barnet ser seg selv som et verdifullt menneske av et større felleskap. Barnas evne til å ta andres perspektiv, vise forståelse og respekt i et mangfold vi stå sentralt. I vår barnehage bidrar vi til å utvikle barns evne til å kunne dele, følge regler, gjennomføre oppgaver, utrykke meninger og ta initiativ
Igjennom prosjektarbeid, tilrettelagte hverdagsaktiviteter, god lek med støtte fra de voksne, barnesamtaler og møter der barna medvirker, og alltid tilstedeværende voksne, hjelper vi barna i denne danningsprossesen.
Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk
Barna i Strandparken barnehage får utforske og utvikle sin språkforståelse og språkkompetanse. Barnehagen bidrar til at barna leker med språk, symboler, tekst og stimulerer til språklig nysgjerrighet.
- vi setter av systematisk tid til bruk av litteratur
- egen språkressurs, for å styrke den norskspråklige utviklingen
- barnesamtaler i smågrupper
- vi bruker bilder og konkreter i hverdagsaktiviteter og strukturerte aktiviteter
- alternativ kommunikasjon brukes som støtte til det muntlige språket i de daglige situasjoner der dette er til nytte for det enkelte barnet
- barna møter ulike språk og språkformer gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster.
- de voksne bruker språket aktivt i hverdagsaktiviteter, f.eks måltid, påkledning etc
- voksne setter ord på barnas tanker og følelser i barnas lek og aktiviteter
Barnehagen skal fremme vennskap og felleskap
Strandparken barnehage bidrar til at barn utvikler trygghet og stolthet over egen tilhørighet, og respekt for hverandres kulturelle verdier og ytringer. Vi hjelper barna til å utvikle empati, slik at de klarer å skille mellom egne og andres tanker og følelser
For å styrke felleskapsfølelsen og bygge vennskap arbeider vi blant annet med:
- løfter og anerkjenner mangfoldet i barnegruppen
- relasjonsbygging og mellom barn- barn, og barn- voksen
- egen plan for inkludering, og forebygging av mobbing og utestengelse
- markering av ulike høytider i barnehagen
- FN dag
- prosjektarbeid som inspirasjon til lek og felles lekereferanse for barna
- vi reflekterer sammen med barna, er nysgjerrige på verden rundt oss
- vi bruker «Løsningsfokusert tilnærming» i hverdagen med barna
- gode samtaler med barna
Trafikksikkerhet i barnehagen
Barn har rett på en trygg og god oppvekst, og trafikksikkerheten er en betydelig del av barnehagehverdagen. Barn er trafikanter hver uke, enten som passasjer, fotgjenger og etter hvert syklister. Trafikksikkerhet er de voksnes ansvar, og vi er rollemodeller for den oppvoksende generasjon. Hvis holdninger og vaner etablerers tidlig vil det være lettere å tenke trafikksikkerhet videre i livet.
For å sikre barna en trafikksikker hverdag har barnehagen:
- rutiner for turer, parkering, port og transport
- trafikksikkerhet som tema med barna
- egen plan for arbeid med trafikksikkerhet for skolestartere
- trafikksikkerhet som tema ved foreldresamtaler og/eller foreldremøter