3 Barnehagens verdigrunnlag
Visjon:
Sammen for en bærekraftig oppvekst
Horten barnehagenes visjon er «sammen for en bærekraftig oppvekst». Visjonen vil være «ledestjernen» i vårt pedagogiske arbeid og noe vi strekker oss etter å oppnå i alle sider av barnehagehverdagen. Visjonen skal «gjennomsyre» det vi gjør i det daglige arbeidet i barnehagen. «Sammen for en bærekraftig oppvekst» skal bidra til at barna lærer å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. De skal få erfaringer med å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet. Hvordan vi jobber med visjonen i barnehagen og barnegruppene vil variere ut ifra barnas alder og gruppesammensetning. Egne indikatorer som sees i lys av pedagogiske planer vil danne grunnlaget for å ivareta høy kvalitet på det pedagogiske arbeidet knyttet til visjonen. Visjonen skal videre sees i sammenheng med Horten kommunes to overordnede fokusområder; Psykososialt barnehagemiljø og Leke og læringsmiljø. Områdene blir beskrevet nærmere under avsnittet om fokusområder.
Rom for alle – blikk for enkeltbarnet.
Bygger på en grunnleggende forståelse om at alle barn er en del av et inkluderende fellesskap. Det enkelte barnet er unikt og personalet i barnehagen har et særlig ansvar for å se barnegruppa på systemnivå, men også ha et særlig blikk for det enkelte barnets behov, uttrykk og ønsker.
Verdigrunnlaget
Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. (Rammeplanen, 2017) Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng. I vår barnehage har vi et inkluderende miljø og vi behandler hverandre med respekt. Vi ser enkeltbarnet for den det er og deres individuelle behov. Samt ivaretakelse av barnets behov i en større sammenheng, der samspill i gruppen og demokratiske prosesser er en del av danningen.
Kommunikasjonen er anerkjennende mellom barn og voksne. Barn og voksnes væremåte gjenspeiler et trygt samspill preget av respekt, empati, humor og glede. Barna skal føle seg verdsatt og oppleve omsorg fra voksne og barn. Barna får god tid til lek, og de medvirker i egen hverdag. Personalet ser lekens verdi, er støttende og deltakende. Vi mener at god lek er grunnlag for god læring.
I Strandparken barnehage er vi gode på å se det enkelte barnet og lytte til det enkelte barns stemme i den store gruppen de tilhører.