Årsplan Strandparken barnehage

9 Barnehagens visjon, mål og fokusområder

Hortensbarnehagenes visjon er: Sammen for en bærekraftig oppvekst.

Visjonen er knyttet til hovedmålene i kommuneplanens samfunnsdel.

Visjonen betyr at vi hele tiden skal arbeid for at:

  • Personalet legge grunnlaget for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet.
  • Personalet fremmer demokratiske prosesser, hvor barna er aktive delikatere.
  • Laget rundt barnet arbeider systematisk for barnets beste og deres rett til å bli hørt.
  • Personalet fremmer inkluderende fellesskap som bidrar til likeverd, likestilling og sosial utjevning.
  • I et livsmestringsperspektiv opplever barna at det er verdifullt å ta vare på seg selv, andre og naturen.

I Handlingsplan for Hortensbarnehagene skal alle barnehagene arbeide med følgende fokusområder i perioden 2025 – 2028

Psykososialt barnehagemiljø

  •  Alle barn har en plass i felleskapet
  • Alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø.
  • Alle barn er robuste med tro på seg selv.

Leke- og læringsmiljø

  • Alle barn lærer i et lekende fellesskap
  • Leken har gode vilkår for alle barn.
  • Alle barn er en del av et rikt språkmiljø.

 

BARNEHAGENS MÅL OG TILTAK FOR BARNEHAGEÅRET 2024 - 2025

«En barnehage med fokus på psykososialt barnehagemiljø - i et mangfoldig leke- og læringsmiljø»

Strandparken barnehage vil i perioden 2024 - 2028 ha fokus på psykososialt barnehagemiljø der det mangfoldige leke- og læringsmiljøet står sentralt. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes. Alle skal ha en plass i fellesskapet, og erfare et trygt og godt barnehagemiljø. Barnehagen skal forebygge krenkelser og mobbing, og har stort fokus på voksenrollen, som en brobygger for inkludering.

For barnehageåret 2024  - 2025 vil vi arbeide spesielt med følgende to mål:

  • Alle barn har en plass i felleskapet.
  • Alle barn er en del av et rikt språkmiljø.

Alle barn har en plass i fellesskapet

«Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet.» (Rammeplan for barnehagen 2017)

Å være inkludert i fellesskapet er en grunnleggende faktor for barnets trygghet, utvikling, læring og mestring i barnehagen. Leken er den viktigste arenaen for å skape gode og inkluderende miljøer som fremmer barnets trivsel, læring og utvikling i barnehagen. Vi vil derfor jobbe systematisk med leken det kommende barnehageåret, og vil gjennomføre følgende tiltak:

  • Vi vil fortsette med et felles prosjekt på tvers av alle avdelinger for å skape felles opplevelser og referanser inn i leken.
  • Vi vil videreutvikle dynamiske lekemiljøer som legger til rette for gode møteplasser for alle barn.
  • Vi vil veilede barn som trenger ekstra hjelp.
  • Vi vil dele i mindre grupper for å skape ro rundt og større tilstedeværelse i leken.
  • Vennskap på tvers av avdelinger ivaretas ved avdelingene samarbeider om aktiviteter og lekegrupper.
  • Vi bruker observasjon og barnesamtaler for å ivareta barnas stemme i prosjektarbeid og leken.
  • Vi bruker barnas stemme, praksishistorier og pedagogisk dokumentasjon for å utvikle vårt felles prosjekt og lekemiljøene på avdelingene.

 

Alle barn er en del av et rikt språkmiljø

«Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.» (Rammeplan for barnehagen 2017)

«Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. Barn lærer språk best gjennom å være språklig aktive.» (Rammeplan for barnehagen 2017)

Et godt språkmiljø gir rom for allsidig språklig aktivitet og ivaretar alle barn uavhengig av språklige ferdigheter. I Strandparken har vi et stort språklig mangfold, og vi vil jobbe for at dette blir en berikelse for hele barnehagen, samtidig som vi skal fremme alle barns norskspråklige kompetanse. For å jobbe systematisk med, og utvikle barnehagens språkmiljø vil vi dette barnehageåret gjennomføre følgende tiltak:

  • Vi vil systematisere bruken av ASK (alternativ supplerende kommunikasjon), PCS kort og tematavler i lek og hverdagssituasjoner.
  • Vi skal ha et rikt utvalg av bøker tilgjengelig, som skal brukes hver dag.
  • Vi skal gi barn som har behov for det språklig støtte i lek med andre.
  • Vi skal i forbindelse med prosjektarbeid og ulike aktiviteter invitere til samtaler og sette ord på det vi gjør, for på den måten knytte språk og aktivitet sammen.
  • Vi skal systematisk jobbe med nøkkelord og begreper i hverdagen.
  • Vi skal synliggjøre morsmålet som en ressurs i vårt språkmiljø.

 

Helsefremmede oppvekst i vår barnehage

Helsefremmende Oppvekst i Horten kommune (HOPP) er et tverrfaglig kommunalt samarbeid, som skal legge til rette for sunn livsstil hos barn og unge, gi bedre læringsforhold, økt trivsel og forebygge livsstilssykdommer og inaktivitet. 

 Hoppaktiviteter i Strandparken barnehage

Voksne ved storbarnsteam og småbarnsteam har ansvar for å utføre faste ukentlig fysiske aktiviteter, sammen med barna. Aktivitetene forgår fortrinnsvis ute på vårt varierte og store uteområde.

Vanntilvenning for skolestartere i Strandparken barnehage

Alle barn som er «Fiskepinner» (skolestartere) vil få et tilbud om vanntilvenning ved Braarudåsen varmtvannsbasseng. Avhengig av antall skolestartere får alle barn tilbud om fire- fem ganger i bassenget i løpet av barnehageåret. Det vil alltid være med to voksne, hvor minst en av dem har livredningskurs.

Tidlig vanntilvenning er vesentlig for å bli trygg på- og glad i å være i vannet. Timen i bassenget vil ha fokus på vanntilvenning gjennom lek, dvs å gjøre barna trygge i vannet. Sprute, leke og flyte i eget tempo og på sitt nivå. Vanntilvenning er en viktig forutsetning for å lære seg å svømme. I vannet vil voksne se hvem som trenger hjelp og støtte, og gjøre barna trygge. Andre trenger etter hvert utfordringer og vi øker aktiviteten i vannet. Dette blir en time der det er tid til gode samtaler, ha det moro og glede seg over mestring. Vi har også fokus på at barna skal øve på av og påkledning og å dusje selv. Vi bruker god tid slik at barna føler mestring i å være selvstendig.

Søvn og hvile

Lek og fysisk aktivitet er grunnleggende for fysisk og psykisk velvære. En  aktiv hverdag krever nok søvn og hvile, dette er spesielt viktig for alle barn under 3 år. Barn som ikke sover trenger også rolige aktiviteter/ hvile i løpet av dagen. I vår barnehage legger vi til rette for søvn ute- eller inne i egen vogn ved behov. Barn over 3 år som ikke skal sove, kan hvile på sofa eller i lesekroken, men lek forgår i et annet rom. Alle barn har individuelle behov for hvile/søvn- vi avtaler vedrørende det enkelte barnet hvor mye hvile barnet skal ha i løpet av dagen. Vi oppfordrer alle barn som viser tegn til at de ønsker å hvile, å gjøre dette.

Kosthold i barnehagen.

Barnehagen forholder seg til helsedirektoratets retningslinjer og vi har et variert og næringsrikt kosthold.