2 Evaluering av fjorårets årsplan
Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet beskrives, analyseres, vurderes og evalueres ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplanen for barnehagen (Rammeplan, 2017)
Strandparken barnehage bruker prosjektarbeid som metode i vårt pedagogiske arbeid. I 2023-2024 har vi brukt boken «Supermark» av Julia Donaldson som felles utgangspunkt for prosjektarbeid på avdelingene. Barnas nysgjerrighet og medvirkning har en sentral plass i utviklingene av et prosjekt, derfor har dette gått i ulike retninger på avdelingene. Felles for alle avdelingen er imidlertid at vi gjennom prosjektet har arbeidet med barnehagens fokusområder og mål. Vi har skapt noe sammen, fått felles opplevelser, som bidrar til å utvikle og styrke vennskap mellom barna, både internt og på tvers av avdelingene. Vi har alle arbeidet med å skape et lekemiljø som hele tiden er i endring for å skape rammer som bidrar til at lek og læring går hånd i hånd. Gjennom å utforske boken og karakterene i den, har alle avdelingene arbeidet med temaer innenfor alle fagområdene. Vi har brukt annen litteratur, leken, digitale verktøy og alternativ supplerende kommunikasjon for å sikre at alle var med og fikk bidra i utviklingen av prosjektet.
Erfaringene vi har gjort dette året er at vi vil fortsette med et felles prosjekt for hele barnehagen. Vi vil fortsette å styrke leken ved å videreutvikle arbeidet med inkluderende lekemiljøer. Hos oss er mange barn flerspråklige og har et annet morsmål enn norsk. Vi vil derfor ha et større fokus på utviklingen av vårt språkmiljø og systematisere bruken av alternativ supplerende kommunikasjon i hele barnehagen.