Årsplan Strandparken barnehage

11 Overganger

Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet er trygg i barnehagen og i overgangene til nye arenaer. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn.

Når barnet begynner i barnehagen

Foreldre/foresatte har en oppstartsamtale i løpet av den første uken i barnehagen. Foreldre/foresatte følger barnet i barnehage de tre første dagene eller antall dager etter behov. Barnet får være litt alene i barnehagen de første dagene, men foreldre/foresatte er i umiddelbar nærhet slik at de enkelt kan tilkalles dersom barnet trenger dette.

Rutiner som mat, soving og andre kjente «trygge vaner» videreføres så langt barnehagen kan imøtekomme dette i en oppstartsperiode. Etter hvert som barnet er trygg i barnehagen, vil barnets rutiner tilpasses resten av barnegruppen så langt dette er til barnets beste.

Overganger innad i barnehagen

For å sikre en trygg og god overgang fra en avdeling til en annen i vår barnehage, har vi utarbeidet en egen rutine for dette. Pedagoger ved de ulike avdelinger har overføringsmøter med hverandre, i forkant av avdelingsbyttene. Barnet besøker den nye avdelingen sammen med en trygg voksen flere ganger i løpet av våren.

Overgang fra barnehage til skole og SFO

Kommunen har en overordnet plan for samarbeid og sammenheng barnehage, hjem, skole og SFO. Planen omfatter alle barn, foreldre, barnehager og skoler i Horten.
Barnehagen har en egen skolestarterplan.

Barnehagen samarbeider fortrinnsvis med nærskolene Sentrum og Granly

Det siste året i barnehage besøker barna sin nærskole sammen med barnehagens skolestartergruppe. Dersom barnet ikke har sin skole i nærheten av barnehage, vil det være med på besøk i nærskolen til barnehagen. Her vil barna få et lite innblikk i hva skole er og hvordan skolehverdagen ser ut.

Skolestartere har egne besøksdager i regi av skolen på våren.