10 Samarbeid mellom hjem og barnehage
Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål. Foreldrene og barnehagens personale har et felles ansvar for barnets trivsel og utvikling.
Barnehagen skal legge til rette for foreldresamarbeidet og god dialog med foreldrene.
Foreldresamarbeidet skal både skje på individnivå- med foreldrene til hvert enkelt barn, og på gruppenivå gjennom foreldrerådet og samarbeidsutvalget.
Det individuelle foreldresamarbeidet
Vi har flere arenaer hvor vi samarbeider med foresatte. Først og fremst er det den daglige kontakten i forbindelse med at barnet blir levert eller hentet i barnehagen. Her har foreldre, foresatte og barnehagens personale mulighet til å gi kort informasjon, formidle beskjeder og gjøre avtaler. Alle foreldre til nye barn får tilbud om en oppstartsamtale for å bli bedre kjent, og i løpet av et barnehageår gjennomfører vi minst 2 foreldresamtaler. Her har vi dialog om barnets trivsel og utvikling. Dersom det er nødvendig gjør vi sammen med foresatte avtaler om ulike tiltak som skal gjennomføres og når dette skal evalueres. Ved behov bruker vi tolk i foreldresamtalene.
Årlig foreldreundersøkelse
Hver høst gjennomføres det en foreldreundersøkelse i regi av Utdanningsdirektoratet. Dette er en undersøkelse som alle barnehager i Norge har mulighet til å delta på. På bakgrunn av resultatene vurderer vi vår egen praksis, og utarbeider tiltak innenfor områder vi ønsker å utvikle.
Foreldremøter
Vi gjennomfører minst 2 foreldremøter i året. På høsten har vi et møte for alle foreldre hvor tema vil være barnehagens årsplan og informasjon om barnets avdeling. I løpet av året vil det være et foreldremøte for skolestarternes foreldre. Dette gjennomføres i samarbeid med Incestsenteret i Vestfold. På våren gjennomfører vi foreldremøte for alle nye foreldre. På dette møtet får foreldre og foresatte informasjon om barnehagen, før vi samles i to grupper hvor foreldre inviteres til dialog og samtale med våre pedagogiske ledere rundt forventninger til barnehageoppstart. Det er også rom for å gjøre individuelle avtaler i forbindelse med besøk før sommerferien. Andre foreldremøter kan også forekomme i løpet av året. Dette kan for eksempel være møter med fokus på ulike tema sammen med våre eksterne samarbeidspartnere. Disse vil gjennomføres i samarbeid med FAU/SU.
Foreldreråd
Foreldrerådet består av foreldrene/de foresatte til alle barna og skal fremme deres fellesinteresser, og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø. Som hovedregel samles foreldrerådet en gang i året, i forlengelse av foreldremøtet. Foreldrerådet er ansvarlig for å velge 2 representanter til barnehagens samarbeidsutvalg (SU), og 10 representanter til foreldrenes arbeidsutvalg (FAU). Alle foreldre/foresatte har mulighet til å melde inn eller ta opp saker i foreldrerådsmøte. Barnehageeier ved styrer skal sørge for at alle saker av viktighet skal forelegges for foreldrerådet.
Samarbeidsutvalget (SU)
SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ (jf. Barnehageloven §4). SU består av to foreldrerepresentanter, to ansattrepresentanter og styrer i barnehagen. SU har møte ved behov, vanligvis to ganger i året. Alle viktige saker som berører barnehagen skal tas opp i SU. Dette kan være budsjett, bemanning, tilsyn og saker som medfører endring i barnehagen drift.
Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU)
FAU er foreldrenes eget arbeidsutvalg og medlemmer velges av foreldrerådet. FAU har ingen formell rolle, men utfører oppgaver på vegne av foreldrerådet. De er bl.a. ansvarlig for å planlegge og gjennomføre ulike arrangementer. Selv om FAU skal fungere selvstendig, inviterer vi jevnlig FAU på møte i forkant av møter i SU. FAU velger selv en leder og en nestleder.