Barn med særskilte behov

Dersom et barn har særskilte behov kan barnet ha rett på spesialpedagogisk hjelp eller tilrettelegging av barnehagetilbudet. Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til prioritet ved opptak i barnehage.

Hvis du har bekymringer for utviklingen til barnet ditt, bør du snakke med barnehagen om dette. Hvis barnet ikke går i barnehage kan du snakke med helsestasjonen eller andre tjenester du er i kontakt med.

Spesialpedagogisk hjelp

Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlige behov for det. Retten til spesialpedagogisk hjelp gjelder uavhengig om barnet går i barnehage eller ikke. Retten til spesialpedagogisk hjelp følger av barnehageloven § 31

Formålet med spesialpedagogisk hjelp er å gi barn tidlig hjelp og støtte i utvikling og læring. 

Det er Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) som vurderer om barnet ditt har behov for spesialpedagogisk hjelp. PPT skal foreta en sakkyndig vurdering for å vurdere om barnet har rett til spesialpedagogisk hjelp. Foresatte sender henvisning til PPT om spesialpedagogisk hjelp. Hvis barnet går i barnehage kan henvisning sendes i samarbeid med barnehagen. Foreldrene må samtykke både før PPT utarbeider sakkyndig vurdering og barnehagemyndigheten i Horten kommune fatter vedtak.  

Den spesialpedagogiske hjelpen skal alltid inkludere tilbud om foreldrerådgivning.

Individuelt tilrettelagt barnehagetilbud

Et barn har rett til et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud dersom barnet har tilretteleggingsbehov på grunn av nedsatt funksjonsevne. Retten til tilrettelegging av barnehagetilbudet følger av barnehageloven §37.  Retten til tilrettelegging skal sikre at barn med nedsatt funksjonsevne får likeverdige utviklings- og aktivitetsmuligheter som andre barn

Formålet med tilrettelegging i barnehagen handler om å nedbygge funksjonshemmende barrierer, i tillegg til å endre og tilpasse helheten slik at alle barn kan medvirke, tilhøre og delta i barnefellesskapet på avdelingen. 

Om barnet har nedsatt funksjonsevne må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle, og barnets funksjonsnivå må ses opp mot den enkelte situasjon barnet befinner seg i. Både barnehagen og kommunen har et ansvar for å vurdere om barnet på grunn av funksjonsnedsettelsen har et reelt behov for tilrettelegging i barnehagen.

Det er foresatte, i samarbeid med barnehagen som melder om behov for individuell tilrettelegging av barnehagetilbudet for barnet. Det er barnehagemyndigheten i Horten kommune som fatter vedtak om barnet har rett til et individuelt tilrettelagt barnehagetilbud.

Tegnspråkopplæring

Barn under opplæringspliktig alder som har tegnspråk som førstespråk, eller som etter en sakkyndig vurdering har behov for tegnspråkopplæring, har rett til slik opplæring. Retten til tegnspråkopplæring gjelder uavhengig om barnet går i barnehage eller ikke. Dette følger av barnehagelovens §38.

For å få rett til opplæring i tegnspråk, må barnehagemyndigheten i Horten kommune fatte vedtak om dette. Før barnehagemyndigheten fatter vedtak, må PPT utarbeide en sakkyndig vurdering. Foreldrene må samtykke både før PPT utarbeider sakkyndig vurdering og før barnehagemyndigheten fatter vedtak. 

Rett til skyss

Dersom gratis skyss er nødvendig for at barnet skal kunne motta spesialpedagogisk hjelp, har barnet rett til slik skyss. Barnehagemyndigheten skal etter søknad fatte vedtak.