Kontakt oss
Telefon: 116 117.
Ring før du kommer. Åpent hele døgnet.
Ring 113 når det er akutt og det står om liv.
Information in English
Emergency services for minor injuries and common medical conditions, call: 116 117.
For major injuries and life threatening medical conditions, call 113.
Her finner du Horten legevakt
Adresse: Harald Pedersensgate 9, 3182 Horten
Åpningstider
Legevakten er døgnåpen - alle dager.
Hverdager kl. 08-16: Har du fastlege i byen – ring ditt fastlegekontor.
Hva kan du få hjelp til på legevakten?
- Råd og veiledning på telefon
- Behandling av akutte skader og sykdom
- Behandling av akutt forverring av kroniske sykdommer
Ring og spør oss dersom du er usikker. Vi er her for å hjelpe deg. Sammen kan vi finne ut hvilken hjelp du trenger. For å kunne hjelpe deg, trenger vi informasjon om deg og tilstanden din og eventuelle faste medisiner.
Hva kan du ikke få hjelp til på legevakten?
Vi kan dessverre ikke hjelpe deg med;
- Forlengelse av sykemelding
- Helseattest/legeerklæring
- Resept på vanedannende medisiner
- Ordinær reseptfornying
- Utredning
- Vaksine
Hva skjer når du kontakter legevakten?
Vi vil vurdere din helsetilstanden og gi deg råd. For å kunne hjelpe deg best mulig trenger vi disse opplysningene:
- Navn
- Fødselsnummer (11 siffer?
- Folkeregistrert adresse og den adressen du oppholder deg på når du ringer
- Årsaken til din henvendelse
- Tidligere sykdommer dersom du tror det er relevant
- Oversikt ovre faste medisiner dersom du du tror det er relevant
- Navnet på din fastlege
Ventetid
Ved ankomst til legevakten vil vi vurdere ditt helseproblem ut i fra en prioriteringsskala som er utarbeidet for legevakter. De mest alvorlige tilstandene blir behandlet først. Hvis du må vente, er det fordi andre trenger hjelpen raskere. Vennligst henvend deg til personalet hvis din tilstand forverres mens du venter.
Ved mindre alvorlige skader eller sykdom må du regne med å bli henvist til fastlege eller påberegne ventetid.
Når kontakter du legevakten?
- Når fastlegen din ikke er tilgjengelig
- Når hjelpen ikke kan vente
- Dersom du ikke har fastlege
Du skal alltid kontakt fastlegen din på dagtid mandag til fredag før du evt ringer legevakten. Fastlegen har timer for øyeblikkelig hjelp hver dag og har vikar i ferietider. Har du ikke fastlege i kommunen (eller i nabokommune) kan du få hjelp på legevakten.
Eksempler på når du skal ta kontakt med legevakten
- Akutt sykdom eller alvorlig forverring av sykdom
- Sterke smerter i brystet eller magen
- Moderate pustevansker
- Skader og kutt som bør behandles av lege
- Mistanke om komplikasjoner i svangerskapet
- Høy feber (særlig hos barn)
- Akutt psykisk sykdom eller alvorlig forverring av psykisk sykdom
- Hvis du har vær utsatt for overgrep
- Hvis du har opplevd krise og alvorlige hendelser
Er du i tvil om du trenger hjelp fra legevakt, ring oss på 116 117.
Eksempler på når du skal ta kontakt med fastlegen
- Forkjølelse og influensalignende sykdom
- Øreverk og øyekatarr
- Feber hos barn eldre enn 1 år med god allmenntilstand
- Behov for sykemelding
- Fornyelse av resepter
- Sykdom over flere dager uten forverring
- Kroniske tilstander uten forverring
Har du blitt utsatt for vold eller overgrep
Ring 116 117 og vi vil hjelpe deg videre.
Overgrepsmottaket i Vestfold gir tilbud til kvinner og menn over 14 år, som nylig har vært utsatt for seksuelt overgrep, voldtekt, voldtektsforsøk eller lignende seksuelle krenkelser.
Overgrepsmottaket tilbyr akutt behandling, sporsikring/dokumentasjon og rådgivning. Tilbudet er gratis og åpent hele døgnet. Tilbudet er uavhengig av politianmeldelse. Alle som arbeider her har taushetsplikt.
Du kan også kontakte politiet 112 som også kan hjelpe deg videre.
Turist i Horten?
For at våre leger og sykepleiere skal ha kapasitet til å ivareta de som trenger det mest, oppfordrer vi besøkende til å kontakte fastlege i egen kommune på dagtid, hvis ikke det gjelder et akutt behov for legetilsyn. Fastlegen din kan i mange tilfeller hjelpe deg via telefon eller e-konsultasjon.
Hva koster det?
Benytt betalingsautomaten vår.
Det er egenandel på konsultasjoner på legevakta. Betaling for forbruksmateriell og medisiner kommer i tillegg til egenandelen. Dette må du betale selv om du har frikort. Hvor stor egenandelen er, avhenger av behandlingen du får.
Dersom du ikke betaler i automaten vil faktura bli tilsendt i Digipost.
Se oversikt over egandeler hos legevakta.
Drosje til og fra legevakt
Er det medisinske grunner til at du har krav på drosjerekvisisjon til eller fra legevakten, skal dette avklares med lege i forkant av reisen. Reisen skal i tillegg bestilles av helsepersonell på legevakten.
Bestiller du selv drosje til og fra legevakten, må du selv betale for denne. Du kan da søke refusjon ved å sende reiseregning til:
Helseforetakets senter for pasientreiser ANS
Postboks 2533 Kjørbekk
3702 Skien
Reiseregningen må inneholde en oppmøtebekreftelse. Rimeligste reisemåte vil da bli refundert hvis kravene tilfredsstiller vilkårene i pasient- og brukerrettighetslovens § 2-6.
Se også pasientreiser.no for informasjon om pasientreiser. Her kan du laste ned reiseregningsskjema.
Lydopptak
Når du ringer til legevakten vil samtalen bli tatt opp. Dette blir gjort for å sikre at du som innringer får riktig hjelp. Opptaket vil også benyttes i arbeidet med å kvalitetssikre legevakttjenesten, som ved opplæring av ansatte ved legevakten. Du har rett til å motsette deg at opplysningene om deg brukes i opplæring av ansatte. Dersom du ønsker motsette deg, eller ønsker mer informasjon om hvordan opptaket blir behandlet, kan du ta kontakt med legevakten.
Andre nyttige kontakter:
Send klage eller tilbakemelding
Vi tar alle tilbakemeldinger på alvor. Tilbakemeldingen eller klagen bør være skriftlig og kan sendes på flere måter.
Send e-post til postmottak@horten.kommune.no (Må ikke inneholde sensitive opplysninger)
Du kan også sende brev til adressen under.
Rådhuset i Horten
Postboks 10
3191 Horten
Send trygg digital post
Dersom du skal sende sensitive personopplysninger til oss, ønsker vi at du sender det på en sikker måte ved å logge inn med ID-porten.
Skriv til oss på en sikker måte
Mer om klagerettigheter på andre nettsteder
Pasient og brukerombudet
Rettigheter og klagemuligheter (helsetilsynet.no)