Kontakt oss
Ring legevakten før du kommer på telefonnummer: 116 117.
Ring 113 ved fare for liv og helse.
Information in English
Emergency services for minor injuries and common medical conditions, call: 116 117.
For major injuries and life threatening medical conditions, call 113.
Her finner du Horten legevakt
Adresse: Harald Pedersensgate 9, 3184 Horten
Hva kan du få hjelp til på legevakten?
- Råd og veiledning på telefon
- Behandling av akutte skader og sykdom
- Behandling av akutt forverring av kroniske sykdommer
Ring og spør oss dersom du er usikker. Vi er her for å hjelpe deg. Sammen kan vi finne ut hvilken hjelp du trenger. For å kunne hjelpe deg, trenger vi informasjon om deg og tilstanden din og eventuelle faste medisiner.
Hva kan du ikke få hjelp til på legevakten?
Legevakta skal prioritere sykdommer og skader som ikke kan vente med legetilsyn til neste virkedag. Derfor vil ikke legevakta ta seg av oppgaver som sykemeldinger, fornyelse av resepter, helseattester eller utredning og oppfølging av kroniske sykdommer. Dette får du dessuten best hjelp til av fastlegen som kjenner bedre til din helsetilstand og sykehistorie.
Åpningstider
Legevakten er døgnåpen - alle dager.
Hverdager kl. 08-16: Har du fastlege i byen – ring ditt fastlegekontor. Du skal alltid henvende deg til fastlegen din når det gjelder sykemelding, utredning, vaksine, resept fornying og varige plager uten akutt forverring.
De som ikke har fastlege i kommunen (eller nabokommuner) kan få hjelp på legevakten. Ring 116 117.
Hva skjer når du kommer på legevakten?
Vi vil vurdere din helsetilstanden og gi deg råd.
For å kunne hjelpe deg på best mulig måte trenger vi disse opplysningene:
- navn
- fødselsnummer
- adresse
- hvorfor du henvender deg
- tidligere sykdommer
- hvilke medisiner du bruker
- hvilken fastlege du har
- har du frikort
Husk å ta med eventuell medisinliste og frikort når du møter opp på legevakten.
Ventetid
Ved ankomst til legevakten vil vi vurdere ditt helseproblem ut i fra en prioriteringsskala som er utarbeidet for legevakter. De mest alvorlige tilstandene blir behandlet først. Hvis du må vente, er det fordi andre trenger hjelpen raskere. Vennligst henvend deg til personalet hvis din tilstand forverres mens du venter.
Hva koster det?
Det er egenandel på konsultasjoner på legevakta. Vi ønsker at du betaler med kort. Se oversikt over egandeler hos legevakta.
Drosje til og fra legevakt
Er det medisinske grunner til at du har krav på drosjerekvisisjon til eller fra legevakten, skal dette avklares med lege i forkant av reisen. Reisen skal i tillegg bestilles av helsepersonell på legevakten.
Bestiller du selv drosje til og fra legevakten, må du selv betale for denne. Du kan da søke refusjon ved å sende reiseregning til:
Helseforetakets senter for pasientreiser ANS
Postboks 2533 Kjørbekk
3702 Skien
Reiseregningen må inneholde en oppmøtebekreftelse. Rimeligste reisemåte vil da bli refundert hvis kravene tilfredsstiller vilkårene i pasient- og brukerrettighetslovens § 2-6.
Se også pasientreiser.no for informasjon om pasientreiser. Her kan du laste ned reiseregningsskjema.
Lydopptak
Når du ringer til legevakten vil samtalen bli tatt opp. Dette blir gjort for å sikre at du som innringer får riktig hjelp. Opptaket vil også benyttes i arbeidet med å kvalitetssikre legevakttjenesten, som ved opplæring av ansatte ved legevakten. Du har rett til å motsette deg at opplysningene om deg brukes i opplæring av ansatte. Dersom du ønsker motsette deg, eller ønsker mer informasjon om hvordan opptaket blir behandlet, kan du ta kontakt med legevakten.
Andre nyttige kontakter: