Hva er et snødeponi?
Snødeponi er et deponi der snømasser tilkjøres fra andre eiendommer og er et søknadspliktig tiltak. Før du kan lagre snø fra andre eiendommer på din eiendom, må du både ha en tillatelse etter forurensningsloven som gis av Statsforvalteren og en tillatelse etter plan- og bygningsloven som gis av kommunen.
For å få tillatelse etter forurensningsloven må deponeringen skje på et sted som er avsatt til snødeponi i arealplaner. For at kommunen skal gi tillatelse til å deponere snø må det foreligge en tillatelse etter forurensningsloven. Det er per i dag ingen områder som er avsatt til snødeponi i eksisterende arealplaner. Det vil si at lagring av snømasser fra andre eiendommer vil være avhengig av en dispensasjon fra eksisterende arealplan.
Det kan søkes om midlertidig dispensasjon for etablering av et snødeponi. Et permanent snødeponi vil kreve en reguleringsprosess.
Søknadsprosessen for å etablere et midlertidig snødeponi
Et ansvarlig foretak sender inn en søknad om dispensasjon fra gjeldende arealformål til kommunen. Dersom vilkårene er oppfylt kan kommunen behandle dispensasjonssøknaden og gi en rammetillatelse med vilkår om at forholdet knyttet til forurensningsloven godkjennes før en igangsettelsestillatelse.
Søknad om etablering av midlertidig snødeponi må inneholde:
- Rammesøknad
- Redegjørelse for saken og tiltaket, med blant annet informasjon om omfang, varighet og hvor snømassene kommer fra.
- Dispensasjonssøknad
- Dokumentasjon på nabovarsling
- Situasjonsplan
- Erklæring om ansvarsretter og gjennomføringsplan
- Miljørisikovurdering og annen relevant dokumentasjon som kan oversendes Statsforvalteren.
Det må deretter sendes inn en søknad om utslippstillatelse til Statsforvalteren i Vestfold. Dersom relevant dokumentasjon er sendt inn til kommunen, kan kommunen etter ferdig behandling av rammesøknad og dispensasjonssøknad oversende sitt vedtak og relevant dokumentasjon til Statsforvalteren.
Du eller ansvarlig søker kan også selv sende inn søknad om utslippstillatelse til Statsforvalteren.
På nettsidene til Statsforvalteren beskriver de hva en søknad om utslippstillatelse knyttet til snødeponi må inneholde: Håndtering av overskuddssnø
Når du har mottatt vedtak etter forurensningsloven fra Statsforvalteren, må det sendes en søknad til kommunen om igangsettingstillatelse etter plan- og bygningsloven. Et ansvarlig foretak må sende inn denne søknaden til kommunen.
Søknaden om igangsettingstillatelse må inneholde:
- Søknad om igangsettingstillatelse
- Vedtak etter forurensningsloven fra Statsforvalteren
- Annen relevant informasjon
Unntak fra søknadsprosessen etter plan- og bygningsloven for etablering av midlertidig snødeponi:
I noen tilfeller vil miljørisikovurderingen kunne vise at det ikke er fare for forurensning i forbindelse med lagring av snø fra deponiet. Dersom statsforvalteren godtar miljørisikovurderingen og gir en skriftlig tilbakemelding på at tiltaket ikke trenger tillatelse etter forurensningsloven, vil du kunne søke om midlertidig godkjenning av snødeponi etter plan- og bygningsloven.
Plan- og bygningsloven § 30-5 gjelder midlertidige tiltak med varighet på inntil 2 år og det er klart at midlertidigheten ikke vil vare lenger enn dette.
Dette trenger du til søknaden din om midlertidig tillatelse:
- Søknad om tillatelse
- Redegjørelse for saken og tiltaket. Det må redegjøres for omfang, varighet, hvor snømassene kommer fra og hvordan vilkårene i plan- og bygningsloven § 30-5 er oppfylt.
- Nabovarsling
- Situasjonsplan
- Miljørisikovurdering og brev fra Statsforvalteren om at det ikke er behov for tillatelse etter forurensningsloven.