Veiledning til deg som skal søkeHvordan går jeg frem?Det stilles ulike krav til hvilke endringer du skal gjøre på eiendommen din. Har du et mindre byggeprosjekt kan du ofte søke og bygge selv. For større prosjekter kreves det at du bruker et ansvarlig foretak for hele søknads- og byggeprosessen. Hvis du bruker en digital søknadsløsning (eByggesøknad), får du veiledning underveis i søknadsprosessen. Det blir da enklere å sende en komplett søknad til kommunen. Mer om hva du kan søke om selv finner du her: Må du søke byggesak for tiltaket du planlegger? eller veiviseren på Dibk sine nettsider. Byggesaksprosessen trinn for trinn Trinn 1: Finn planene og bestemmelsene som gjelder for eiendommen din I vår kartløsning (ISY Map) kan du skrive inn adresse eller gårds- og bruksnummer. Under punktet “planer” kan du finne bestemmelsene og planene som gjelder for din eiendom. I kartløsningen kan du blant annet også finne informasjon om hvilke hensyn som gjelder for din eiendom. Trinn 2: Plassering og hensyn Sett deg godt inn i planer, bestemmelser og situasjonskart som gjelder for din eiendom. Planene gir deg et godt svar på om du må endre plassering, utforming, høyde eller størrelse på det du ønsker å bygge på grunn av byggegrenser, avstand til naboeiendom, avstand til vei eller liknende. Trinn 3: Dispensasjon Hvis du ønsker å bygge noe som ikke er i tråd med planer, bestemmelser eller andre regler som gjelder for din eiendom, må du søke om dispensasjon. I dispensasjonen må det komme klart frem hva og hvilken bestemmelse du søker dispensasjon fra. Det må også redegjøres for at hensynet bak bestemmelsen du søker dispensasjon fra ikke blir vesentlig tilsidesatt, og at fordelene ved å gi dispensasjon er større enn ulempene. Det gis ikke dispensasjon fra saksbehandlingsregler, dokumentkrav, tidsfrister eller krav til bruk av ansvarlig foretak. Du kan heller ikke begrunne fordeler og ulemper med personlige forhold slik som eksempelvis økonomi eller behov for mer plass. Trinn 4: Hvor høyt og hvor mye kan du bygge på din eiendom? Det er begrenset hvor mye av eiendommen din det kan bygges på. Dette kalles utnyttelsesgrad/BYA og Horten kommune benytter BYA i %. Dersom eiendommen din er regulert, kan du finne ut BYA% som gjelder for din eiendom i reguleringsplanen. For eiendommer som ikke er regulert, gjelder kommuneplanens arealdel og du kan finne ut hvor mye du kan bygge på din eiendom der. Hvor høyt du kan bygge står i reguleringsplanen, kommuneplanens arealdel eller plan- og bygningsloven § 29-4. Trinn 5: Vann og avløp I vår kartløsning kan du sjekke hvor dine vann- og avløpsledninger ligger slik at du ikke bygger over disse. Trinn 6: Avkjøring Dersom du ønsker ny eller endret avkjørsel, må det søkes om en avkjøringstillatelse. I vår kartløsning kan du se om veien er privat, kommunal, fylkesvei eller riksvei/europavei. For kommunalvei og privatvei må det sendes inn en søknad til kommunen. Dersom veien er en fylkesvei må det søkes om avkjøringstillatelse til fylkeskommunen. Trinn 7: Tegninger og situasjonskart I byggesøknaden din må det vedlegges målsatt situasjonskart, plan-, snitt- og fasadetegninger. Situasjonsplan: Situasjonsplan kan du laste ned gjennom vår kartløsning (ISY Map Server). Velg Horten kommune som område og skriv inn gårds- og bruksnummer. Trykk på printersymbolet og velg maltype “A4 forenklet sitkart 1:500/1:1000”. Trykk deretter på "klargjør". I situasjonskartet må du tegne inn prosjektet ditt. Plantegninger: Plantegningene skal vise alle etasjer for hele bygget, romfunksjoner på påføres alle rom og ved innvendige endringer må det komme klart frem hva som er den nye endringen og hvordan det tidligere var. Snittegninger: Snittegningene må vise kotehøyde fra møne/gesims og kotehøyde overkant gulv i byggets første etasje. Det må også vise fri etasjehøyde, takvinkel med angitt grad, yttervegger med tak og riktig tykkelse og beregnet gjennomsnittlig terrengnivå. Fasadetegninger: Fasadetegningene skal vise alle fasader med påført himmelretning, eksisterende og nytt terreng og ved tilbygg/påbygg må det komme klart frem hva som er eksisterende og hva det er søkt om. Trinn 8: Nabovarsel I søknaden må du varsle alle naboer og gjenboere gjennom et nabovarsel. Skal du rive noe må du også varsle alle kreditorer og andre som har pant i eiendommen. Du kan eksempelvis varsle digitalt via alt-inn, på e-post eller sms der du får en bekreftelse på at nabovarslet er blitt mottatt. Du kan også nabovarsle ved personlig overlevering. Skjema for nabovarslingDeretter må du vente 14 dager før du sender inn byggesøknaden din til kommunen. Dette skyldes at naboene skal ha tid til å\ kunne sette seg inn i byggeplanene og kunne komme med merknader. Dersom alle naboene bekrefter at de samtykker til byggeplanene, kan du sende inn søknaden din. Trinn 9: Utfylling og innsending av søknad Før du sender inn din byggesøknad må du sjekke at den er komplett. Se at skjemaet ditt er ferdig utfylt og at alle tegninger er lagt ved søknaden. Trinn 10: Behandling og svar på søknaden En komplett søknad vil vanligvis bli behandlet innen 3 eller 12 uker avhengig om det eksempelvis er søkt om dispensasjon eller om det foreligger merknader fra naboer. Dersom det er mangler i søknaden eller saken skal behandles politisk, vil saksbehandler informere deg om det. Trinn 11: Ferdigstillelse og ferdigattest Når arbeidet er ferdig må det alltid søkes om en ferdigattest. Søknad om ferdigattest skal sendes inn selv om tiltaket ikke er søknadspliktig. Skjema for ferdigattest Forhåndskonferanse: For større og komplekse saker kan det være nødvendig å bestille en forhåndskonferanse. Forhåndskonferanse kan bestilles ved å sende inn skjemaet nedenfor. Pris på forhåndskonferanse finner du i gebyrregulativet.Skjema for anmodning om forhåndskonferanse