22. januar: Justerer skoledagen!

Slik blir 22. januar 2024: De minste kan møte fysisk i barnehagen og på skolen, de eldre får hjemmeundervisning.

-Vi skrev tidligere at situasjonen ville vurderes fortløpende. Etter tilbakemeldinger fra skole- og barnehagesektoren som gjelder bemanning, transportutfordringer og helse, miljø og sikkerhet, justerer vi nå budskapet knyttet til mandag 22. januar, sier kommunedirektør Finn-Øyvind Langfjell

Lyttet til tilbakemeldinger

Det er særlig bekymring knyttet til bemanning som gjør at vi justerer tilbudet knyttet til kommunale skoler og barnehager, mandag 22. januar.

-Tilbakemeldingene er at kabalen ikke lar seg løse. Det være bekymrede foreldre, ansatte med barn som bor i andre kommuner som får sine utfordringer eller stengt kollektivtrafikk i hele fylket.

Horten kommune følger dermed løsningen som flere av våre nærliggende kommuner legger opp til, forklarer Finn-Øyvind Langfjell.

Hva betyr dette for barn og skolelever?

Barnehagene

De kommunale barnehagene holdes åpne. I enkelte tilfeller kan det i ytterste konsekvens være redusert åpningstid, men da vil styrer gi beskjed til foreldre. Ellers oppfordres de som kan ha hjemmekontor eller har andre muligheter til å holde barna hjemme om å gjøre det.

De med barn i private barnehager må ta kontakt med sin barnehage for informasjon.

Grunnskolen

1. - 4. trinn

1. - 4. trinn har undervisning på skolen og det er opp til foresatte å vurdere om de får barna sine trygt transportert til skolene. Det blir ikke ført fravær denne dagen. SFO holder åpent som vanlig.

5. - 10. trinn

Det blir hjemmeundervisning for disse trinnene mandag 22.januar. Elever som av ulike årsaker må være på skolen, inkludert de som har foresatte i samfunnskritiske yrker, kan komme på skolen.